Tv-seningen uge 30: Stor uge for små kanaler

02. august 2011;
Af: TV 2 Kommunikation

Efter Tour de France er der igen mere plads til TV 2s populære nichekanaler.

Maria Erwolter, der bl.a. er kendt fra tv-serien "Kristian", i torsdagens udgave af "Vild med comedy", hvor hun prøvede kræfter med stand-up comedy. (Foto: Per Arnesen / TV 2)


Efter at Tour de France er slut, er der igen blevet mere plads til andre kanaler end TV 2, og det råderum er bl.a. blevet udnyttet på det stærkeste af TV 2s nichekanaler.

Især TV 2 Zulu har medvind i sejlene og opnåede i uge 30 sin tredjebedste uge nogensinde målt på kommerciel seerandel blandt de 15-40-årige. Andelen på 12,6 procent er kun overgået to gange - nemlig i comedy-ugerne i 2006 og 2007.

Onsdag 27. juli havde Zulu sin bedste onsdag nogensinde, hvor det bl.a. var "Vild med comedy" og filmen "Eastern Promises", der trak sharen op på 15,6 procent. Og det er netop de helt nye programmer "Vild med comedy" samt filmene "Sommerbio i dit tv", der løfter TV 2 Zulu til nye højder.

Også TV 2 Charlie glæder sig over, at Tour de France er slut. Her er det især kanalens dagflade, der har fået (cykel)seerne tilbage, ligesom krimi-aftenerne på Charlie fortsat trækker mange seere til skærmen.

TV 2 FILM klarede sig også godt, og fredag aftens film "Bruce den Almægtige" og "The Librarian" gjorde det så godt, at TV 2 FILM denne dag havde sin fjerdebedste dag i 2011.

TV 2 NEWS oplevede fortsat stor interesse på grund af bl.a. dækningen af terroren i Norge. TV 2 NEWS stod i sidste uge for 4,2 procent af den samlede tv-sening, og det er den tredjehøjeste ugeshare nogensinde.

I programmet "Tragedien i Norge" fortalte TV 2 søndag aften historien om det største terroranslag i Skandinavien nogensinde. (Foto: Aleksander Andersen / Scanpix / TV 2)


"Tragedien i Norge"
De grusomme begivenheder i Norge var også baggrunden for et nyt doku-mentarprogram, "Tragedien i Norge", som var tilrettelagt af TV 2|NYHEDERNEs Rasmus Sylvest, og som TV 2 sendte søndag aften. Tv-anmelder Torben Bille skrev i Politiken:

"Befriet for tidnød kom han og hans hold godt rundt om begivenhederne og eftervirkningerne. Usensationalistisk og med en velkommen mangel på føleri. Stort set, for de tre øjenvidneskildringer var hård kost. I virkeligheden langt mere involverende end billederne af dræbte og sårede, fordi de overlevende stilfærdigt, men uimodsigeligt skildrede det indre følelseskaos, som først om lang tid vil stilne af. Som en af dem sagde, så var det godt at blive reddet, "men også vældig trist".

Rasmus Sylvest demonstrerede desuden mod til også at lade tavsheden tale. Sent vil jeg glemme panoreringerne hen over en strandbred, spættet af lagentildækkede lig", skrev Torben Bille blandt andet.

Nordmænd i Danmark så med på TV 2
TV 2s og TV 2 NEWS' tætte og løbende dækning af tragedien i Norge er fulgt af mange danskere - og er også blevet bemærket af nordmænd, som har været på ferie i Danmark, og som efterfølgende har skrevet til TV 2 (her gengivet på originalsproget):

"Jeg vil takke for god dekning av de tragiske hendelser i Norge. Å bo på landet i Danmark har ikke vært enkelt for meg som norsk de siste dagene. Takket være deres gode dekning har jeg kunnet følge nøye med i utviklingen og hele tiden være oppdateret."

"Ferierte på Fyn siste uke. Takk for den omfattende og grundige dekking TV2Nyheder hadde av hendelsene hjemme i Norge. Vi kunne følge med fra minutt til minutt. Hvilken deltagelse og medfølelse dette uttrykket. En understreking av fellesskapet mellom dansker og nordmenn. Takk for deres prioriteringer av sendetid."

"Vi var tre voksne fra Norge som var på ferie på Fanø under terrorangrepet 22/7. Vi fulgte nyhetene på TV 2 News gjennom de vanskelige timene. Tusen takk for gode og informative sendinger og den den omsorgen dere viste for nordmenn under  katastofen. Vi følte at vårt informasjonsbehov ble like godt dekket som om vi skulle vært hjemme. Dere viste oss også vilken omsorg danskene som nasjon viste oss. Igjen tusen takk."

 

Top 20 - 21-50 år - uge 30 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Station 2 Politirapporten 268.000 33 2. TV 2 Kandidaten 211.000 25 3. TV 2 Station 2 Special: De skrappeste hunde 203.000 26 4. TV 2 Han, hun og haven 200.000 29 5. DR1 Horisont 191.000 23 6. TV 2 Tragedien i Norge 189.000 28 7. TV 2 Kaos i Skagen 181.000 24 8. TV 2 CPH - Lufthavnen 176.000 22 9. DR1 Kender du typen? 173.000 27 10. TV 2 Party i provinsen 171.000 27 10. TV 2 Krop umulig 171.000 26 12. TV 2 Live fra Bremen 166.000 27 13. TV 2 Undercover Boss 164.000 24 13. DR1 Amy Winehouse - min datter 164.000 21 15. DR1 90'erne tur-retur: 1996 159.000 24 16. TV 2 Blow 158.000 26 16. DR1 Horisont Special 158.000 21 18. TV 2 Liebhaverne 152.000 28 18. TV 2 Shaft 152.000 27 20. DR1 Bag om "Menneskets planet" 151.000 20

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 25.-31. juli 2011 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 4 t 27 min 25 4 t 12 min 23 TV 2 Zulu 0 t 42 min 4 1 t 09 min 6 TV 2 Charlie 0 t 45 min 4 0 t 24 min 2 TV 2 FILM 0 t 13 min 2 0 t 17 min 2 TV 2 NEWS 0 t 45 min 4 0 t 41 min 4 DR1 2 t 58 min 16 2 t 11 min 12 DR2 0 t 54 min 5 0 t 42 min 4 DR Update 0 t 09 min 1 0 t 07 min 1 DR HD 0 t 18 min 2 0 t 21 min 2 DR K 0 t 10 min 1 0 t 08 min 1 DR Ramasjang 0 t 23 min 2 0 t 14 min 1 TV3 0 t 46 min 4 1 t 11 min 6 TV3+ 0 t 47 min 4 1 t 14 min 7 TV3 PULS 0 t 16 min 1 0 t 23 min 2 Kanal 4 0 t 19 min 2 0 t 27 min 2 Kanal 5 0 t 38 min 4 1 t 01 min 5 6'eren 0 t 17 min 2 0 t 27 min 2 Discovery 0 t 11 min 1 0 t 19 min 2 TV 2 SPORT 0 t 19 min 2 0 t 17 min 2 Eurosport 0 t 08 min 1 0 t 06 min 1 Canal9 0 t 07 min 1 0 t 10 min 1 Andre 2 t 31 min 14 2 t 33 min 14 I alt 18 t 03 min 100 18 t 35 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 30 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 614.000 35 2. DR1 TV AVISEN 21.00 600.000 35 3. TV 2 Regionale nyheder 22.20 588.000 36 4. DR1 SportNyt 18.55 / 21.25 544.000 34 5. TV 2 Regionalprogram 19.30 538.000 42 6. TV 2 NYHEDERNE 19.00 537.000 46 7. DR1 Sommervejret (gns. efter kl. 18) 356.000 24 8. DR1 TV AVISEN 18.30 334.000 34 9. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 313.000 40 10. TV 2 Regionale nyheder 18.10 306.000 40 11. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 269.000 37 12. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 250.000 24 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 156.000 51 14. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 142.000 48 15. DR2 Deadline 22.30 131.000 9 16. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 112.000 29 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 109.000 31 18. TV 2 Regionale nyheder 16.10 103.000 28 18. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 103.000 27 20. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 92.000 29 21. TV 2 Regionale nyheder 12.10 85.000 25 22. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 73.000 23 23. DR2 Deadline 17.00 54.000 11

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 30 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Horisont 643.000 32 2. DR1 Kender du typen? 623.000 40 3. TV 2 Station 2 Politirapporten 593.000 29 4. DR1 Sporløs 587.000 38 5. DR1 Horisont Ekstra 581.000 33 6. DR1 Kyst til kyst 541.000 29 7. DR1 Hammerslag sommermix 526.000 37 8. TV 2 Han, hun og haven 523.000 29 9. TV 2 Kandidaten 509.000 27 10. DR1 Bag om "Menneskets planet" 488.000 27 11. TV 2 Hvem vil være millionær? 484.000 34 12. TV 2 Tragedien i Norge 468.000 29 13. TV 2 Liebhaverne 463.000 34 14. TV 2 Station 2 Special: De skrappeste hunde 454.000 23 15. DR1 Fodboldmagasinet 444.000 23 16. TV 2 CPH - Lufthavnen 424.000 22 17. TV 2 Undercover Boss 415.000 24 18. TV 2 Kaos i Skagen 397.000 22 19. TV 2 LørdagsSporten 395.000 33 20. TV 2 Live fra Bremen 385.000 23

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 30 2011 (til 31. juli) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 53,6 55,9 Viasat 23,3 22,7 SBS TV 16,2 15,4 Discovery 2,6 2,6 TV 2 SPORT 2,4 1,9 MTV 0,6 0,6 Canal9 1,4 0,9

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 767.000 43 min. DR Update 427.000 16 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 30 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 16,6 54 TV 2 | ØSTJYLLAND 13,2 50 TV/MIDT-VEST 12,9 55 TV 2/FYN 11,9 46 TV2/NORD 11,8 44 TV SYD 11,5 46 TV 2/ Lorry 9,0 32

 

 

Billede {0} af {1}