Tv-seningen uge 8: "Poppen" løfter TV 2 i late prime

02. marts 2011;
Af: TV 2 Kommunikation

"Toppen af poppen" har været med til at styrke TV 2s sene aftenflade i den hårde konkurrence. Stor fremgang til "Live fra Bremen" i forhold til foråret 2010.

"Live fra Bremen"-holdet i foråret 2011 består af (fra venstre) Esben Dalgaard Andersen, Thomas Warberg, Julie Zangenberg, Andreas Bo, Christiane Schaumburg-Müller, Lasse Rimmer, Lisbeth Wulf og Lars Hjortshøj.


TV 2s kanaler blev i uge 8 mødt af hård konkurrence fra bl.a. Champions League-fodbold mellem FCK og Chelsea og af det danske Melodi Grand Prix.

Tirsdagens Champions League-kamp blev set af 719.000, og det var klart mindre end forventet. FCK's Champions League-hjemmekamp mod Barcelona i slutningen af 2010 blev set af 891.000, og der var forventning om endnu flere seere denne gang.

En række TV 2-programmer klarede sig godt i den stærke konkurrence, og mandag sendte TV 2 således millionprogrammer i hele super primetime. Uge 8 er igen en uge, hvor der er betydelig forskel på histlisten blandt de 21-50-årige og hitlisten blandt alle danskere (se herunder).

Tv-zig-zag gavner "Live fra Bremen"
Et af de programmer, som klarer sig godt, er sketchshowet "Live fra Bremen", som endnu bedre end i foråret 2010 udnytter hullerne i fredagens "X Factor"-aften på DR1.

For mange danskere - især blandt de 21-50-årige - har fredagens tv-sening taget en zig-zag-kurs mellem "X Factor" og "Live fra Bremen". I februar 2011 har "Live fra Bremen" cirka 25 procent flere seere end i februar 2010. Se sketchen "Anne og Lotte" fra den nye sæson af "Live fra Bremen".

De tre uger med "Toppen af poppen" har klart løftet TV 2s seertal blandt de 21-50-årige (den blå kurve er TV 2s rating i uge 6-8 2011, mens den stiplede blå kurve er TV 2s rating i de samme uger i 2010). Også resten af TV 2s late prime med NYHEDERNE, Regionale nyheder og programmerne efter "Toppen af poppen" har haft fremgang. TV3s rating til "Paradise Hotel" er faldet lidt fra 2010 (stiplet grøn) til 2011 (grøn). (Kilde: Gallup TV-meter)


"Toppen af poppen" løfter TV 2
Efter tre uger med "Toppen af poppen" er der mulighed for at gøre status for, hvordan programmet har klaret sig i den sene aftenflade - den såkaldte late prime. Grafen herover viser klart, at TV 2 i 2011 blev styrket i den sene flade blandt de 21-50-årige - både i forbindelse med NYHEDERNE, de regionale nyheder, "Toppen af poppen" og det efterfølgende program.

I disse tre uger har TV3 ligeledes sendt "Paradise Hotel", som har været i fremgang i de senere år, men som i år oplever en mindre tilbagegang i konkurrencen med bl.a. TV 2.

"Toppen af poppen" har været sendt flere gange om ugen og har tilsammen hentet høje seertal og meget positive reaktioner fra seerne. Læs mere om reaktionerne på "Toppen af poppen" her.

 

Skuespillerne James Franco og Anne Hathaway ledede Oscar-uddelingen i Hollywood. (Foto: A.M.P.A.S. / TV 2)

50 procent flere seere til Oscar-uddeling
Natten mellem søndag og mandag blev den store Oscar-uddeling gennem-ført i Los Angeles, og den blev en triumf for filminstruktøren Susanne Bier - og gav stor fremgang til TV 2 FILM, der transmitterede hele natten.

I tidsrummet mellem klokken 00.00 og cirka 06.00 blev transmissio-nen set af 49.000 danskere i snit - over 50 procent flere end i 2010. Læs mere her.

Mange seere holdt ved, til det var afgjort, om Susanne fik sin Oscar for filmen "Hævnen", men fra ved 4-tiden - da den sag var afgjort og diskuteret, faldt seertallet noget.

 

Top 20 - 21-50 år - uge 8 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 X Factor - afgørelsen 768.000 70 2. DR1 X Factor 766.000 72 3. DR1 Dansk Melodi Grand Prix 2011 689.000 64 4. TV 2 Station 2 Special: Politirapporten 522.000 46 5. TV 2 Station 2 Patrulje - grænsestrømer 485.000 45 6. DR1 Lykke 457.000 38 7. TV 2 Hvem vil være millionær? 406.000 37 8. TV 2 Live fra Bremen 397.000 37 9. TV 2 CPH Lufthavnen 381.000 37 10. TV 2 Live fra Bremen - nyhederne sådan .. 365.000 34 11. TV3+ Champions League: FCK-Chelsea 325.000 30 12. DR1 Det Nye Talkshow med Anders Lund .. 324.000 32 13. TV 2 Ultimatum 319.000 30 14. DR1 21 Søndag 315.000 26 15. TV 2 Herre i eget hus 297.000 28 16. TV 2 Appaloosa 295.000 28 17. TV 2 Den blinde vinkel 290.000 33 17. TV 2 Desperate Housewives 290.000 25 19. DR1 Blod, sved og T-shirts 281.000 27 20. TV 2 Han, hun og haven 278.000 29

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 21.-27. februar 2011 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 6 t 40 min 26 6 t 10 min 24 TV 2 Zulu 0 t 40 min 2 1 t 07 min 4 TV 2 Charlie 0 t 55 min 4 0 t 31 min 2 TV 2 FILM 0 t 16 min 1 0 t 21 min 1 TV 2 NEWS 0 t 50 min 3 0 t 37 min 2 DR1 5 t 56 min 23 5 t 07 min 20 DR2 1 t 00 min 4 0 t 47 min 3 DR Update 0 t 09 min 1 0 t 07 min 0 DR HD 0 t 17 min 1 0 t 19 min 1 DR K 0 t 14 min 1 0 t 10 min 1 DR Ramasjang 0 t 29 min 2 0 t 19 min 1 TV3 1 t 13 min 5 1 t 53 min 7 TV3+ 1 t 06 min 4 1 t 35 min 6 TV3 PULS 0 t 20 min 1 0 t 28 min 2 Kanal 4 0 t 29 min 2 0 t 47 min 3 Kanal 5 0 t 49 min 3 1 t 14 min 5 6'eren 0 t 24 min 2 0 t 35 min 2 Discovery 0 t 15 min 1 0 t 22 min 2 TV 2 SPORT 0 t 13 min 1 0 t 09 min 1 Eurosport 0 t 20 min 1 0 t 12 min 1 Canal9 0 t 05 min 0 0 t 07 min 0 Andre 3 t 30 min 13 3 t 13 min 12 I alt 26 t 07 min 100 26 t 10 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 8 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 884.000 44 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 805.000 45 3. DR1 TV AVISEN 21.00 771.000 31 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 694.000 32 5. TV 2 Regionale nyheder 22.20 617.000 31 6. DR1 SportNyt 18.55 / 21.40 / 21.50 545.000 25 7. DR1 TV AVISEN 18.30 540.000 34 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 516.000 39 9. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 500.000 34 10. TV 2 Regionale nyheder 18.10 469.000 39 11. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 457.000 38 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 225.000 57 13. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 209.000 54 14. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 193.000 28 15. TV 2 Regionale nyheder 16.10 186.000 29 16. DR2 Deadline 22.30 138.000 8 17. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 127.000 34 18. TV 2 Regionale nyheder 12.10 122.000 35 19. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 105.000 25 20. DR2 Deadline 17.00 83.000 9 21. DR1 DR Update 15.00 73.000 14 22. DR1 DR Update 12.00 40.000 10

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 8 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 X Factor 1.798.000 68 2. DR1 X Factor - afgørelsen 1.749.000 67 3. DR1 Dansk Melodi Grand Prix 2011 1.661.000 63 4. DR1 Lykke 1.255.000 44 5. TV 2 Hvem vil være millionær? 1.198.000 48 6. TV 2 Station 2 Special: Politirapporten 1.156.000 45 7. TV 2 Station 2 Patrulje - grænsestrømer 1.064.000 44 8. DR1 21 Søndag 987.000 35 9. DR1 Kender du typen? 926.000 38 10. TV 2 Han, hun og haven 839.000 37 11. TV 2 CPH Lufthavnen 819.000 36 12. DR1 Det Nye Talkshow med Anders Lund .. 765.000 33 13. DR1 Årets kok 2011 748.000 38 14. DR1 Kontant 732.000 27 15. DR1 Penge 726.000 30 16. TV3+ Champions League: FCK-Chelsea 719.000 28 17. TV 2 Ultimatum 715.000 30 18. DR1 Snydt igen 710.000 27 19. TV 2 Live fra Bremen 691.000 28 20. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 667.000 45

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 8 2011 (til 27. februar) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 53,5 57,1 Viasat 25,1 22,2 SBS TV 16,8 15,7 Discovery 2,3 2,5 TV 2 SPORT 1,0 1,2 MTV 0,5 0,6 Canal9 0,7 0,6

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 825.000 45 min. DR Update 463.000 14 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 8 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 31,3 61 TV 2/FYN 26,5 59 TV/MIDT-VEST 25,3 58 TV2/NORD 21,8 49 TV SYD 18,2 44 TV 2 | ØSTJYLLAND 15,5 39 TV 2/ Lorry 13,3 33

 

 

Billede {0} af {1}