Tv-seningen uge 10: Flot start til ny krimi

14. marts 2011;
Af: TV 2 Kommunikation

Med 1.477.000 seere fik TV 2s nye krimiserie, "Den som dræber", en rigtig flot start. Også TV 2 NEWS havde en god uge.


Stærk fiktion og barsk virkelighed satte på hver sin måde sit præg på tv-seeningen i uge 10, som generelt var en god TV 2-uge. TV 2s nye krimiserie, "Den som dræber", kom flot fra start.

Jordskælvet og den efterfølgende tsunami i Japan fik mange seere ind på TV 2 NEWS hen over weekenden, ligesom TV 2 sendte omfattende ekstranyhedsudsendelser fredag og lørdag foruden tæt dækning af ministerrokaden tirsdag.

God krimipremiere
"Den som dræber" blev set af 1.477.000 danskere, og det er det højeste til en dansk fiktionsserie på TV 2 siden premieren i december 2008 på familiejulekalenderen "Mikkel og Guldkortet" og siden første sæson af politiserien "Anna Pihl" i foråret 2006.

Samtidig vurderede danskerne serien højt – til 4,1 på en skala fra 1 til 5.

Læs mere om premiere-seertallene her.

En helikopter flyver over det hårdt ramte Fukushima-atomkraftværk. (Foto: Scanpix)

Seerne fulgte
jordskælv og tsunami
Mens fiktionens verden gav TV 2 en seersucces, så var det den barske virkelighed i Japan samt Lars Løkke Rasmussens ministerrokade, der fik seerne ind på TV 2 NEWS.

Samlet endte ugen som den næstbedste nogensinde for TV 2 NEWS – både målt på ugentlige kontakter (1.952.000 forskellige seere i løbet af ugen) og på kanalens seerandel.

Læs mere om NEWS' flotte uge her.

Velbesøgt håndboldkamp og "Zulu Awards '11"
Lørdagens EM-kvalifikationskamp mellem Danmark og Rusland blev også fulgt intenst af danskerne - specielt i 2. halvleg, hvor Mikkel Hansen og Co. satte den russiske bjørn på plads.

Således så mere end én million med i det meste af 2. halvleg, mens kampen i snit blev set af 888.000.

På Zulu stod der "Zulu Awards '11" på programmet søndag aften, og det viste sig som et godt alternativ til søndagsfilm på TV 2 og aktualitetsstof på DR1. Med 249.000 seere blev årets show det tredjemest sete "Zulu Awards" nogensinde.

Fortsat fakta-succes
Endelig fortsatte TV 2s faktaprogrammer den gode form, som har præget årets første måneder.

TV 2s haveprogram, "Han, hun og haven", satte ny rekord, da sidste uges afsnit blev set af hele 929.000, mens vurderingen på 4,2 (på en skala fra 1 til 5) er den højeste nogensinde. 

Ugen bød også på en premiere på "Vores virkelig store familie", der blev set af 708.000 danskere, mens boligprogrammet "Herre i eget hus" med 651.000 seere næsten lå på niveau med premiereprogrammet, der stadig er det mest sete i programserien.

Uge 10 er endnu en uge, hvor der er markant forskel på tv-hitlisterne blandt de 21-50-årige og blandt alle danskere. TV 2 har eksempelvis hele 15 af de 20 pladser på 21-50-hitlisten.

 

Top 20 - 21-50 år - uge 10 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 X Factor - afgørelsen 832.000 69 2. DR1 X Factor 805.000 75 3. TV 2 Den som dræber 702.000 53 4. DR1 Det Nye Talkshow - med Anders Lund .. 417.000 39 5. TV 2 Station 2 Special: Betjente på slap line 400.000 35 6. TV 2 Station 2 Patrulje - grænsestrømer 373.000 34 7. TV 2 Vores virkelig store familie 353.000 32 8. TV 2 Hvem vil være millionær? 351.000 34 9. TV 2 Operation Valkyrie 350.000 30 10. TV 2 Han, hun og haven 337.000 36 11. TV 2 Håndboldstudiet: Mikkel Hansen ... 329.000 35 11. TV 2 Desperate Housewives 329.000 31 13. TV 2 Live fra Bremen - nyhederne sådan .. 323.000 27 14. TV 2 Håndbold EM-kval.: Danmark-Rusland 316.000 37 14. TV 2 Herre i eget hus 316.000 30 16. TV 2 Extrem - sundhed med bivirkninger 314.000 30 16. TV 2 Alarm 112 314.000 29 18. DR1 21 Søndag 309.000 24 19. DR1 Gintberg på kanten - Højer 307.000 32 20. TV 2 Live fra Bremen 298.000 27

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 7.-13. marts 2011 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 6 t 53 min 28 6 t 28 min 26 TV 2 Zulu 0 t 48 min 3 1 t 17 min 5 TV 2 Charlie 0 t 52 min 3 0 t 29 min 2 TV 2 FILM 0 t 13 min 1 0 t 16 min 1 TV 2 NEWS 1 t 01 min 4 0 t 55 min 4 DR1 4 t 47 min 19 3 t 54 min 15 DR2 0 t 53 min 4 0 t 45 min 3 DR Update 0 t 13 min 1 0 t 10 min 1 DR HD 0 t 17 min 1 0 t 20 min 1 DR K 0 t 15 min 1 0 t 12 min 1 DR Ramasjang 0 t 31 min 2 0 t 19 min 1 TV3 1 t 13 min 5 1 t 48 min 7 TV3+ 1 t 00 min 4 1 t 31 min 6 TV3 PULS 0 t 22 min 1 0 t 32 min 2 Kanal 4 0 t 27 min 2 0 t 43 min 3 Kanal 5 0 t 50 min 3 1 t 16 min 5 6'eren 0 t 21 min 1 0 t 29 min 2 Discovery 0 t 15 min 1 0 t 24 min 2 TV 2 SPORT 0 t 18 min 1 0 t 16 min 1 Eurosport 0 t 11 min 1 0 t 07 min 0 Canal9 0 t 07 min 0 0 t 08 min 1 Andre 3 t 11 min 14 2 t 57 min 12 I alt 24 t 58 min 100 25 t 16 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 10 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 884.000 45 2. DR1 TV AVISEN 21.00 820.000 33 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 801.000 45 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 606.000 30 5. DR1 TV AVISEN 18.30 537.000 35 6. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 532.000 42 7. TV 2 Regionale nyheder 22.20 509.000 28 8. DR1 SportNyt 18.55 / 21.50 506.000 24 9. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 497.000 42 10. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 489.000 36 11. TV 2 Regionale nyheder 18.10 473.000 41 12. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 276.000 30 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 224.000 59 14. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 209.000 57 15. TV 2 Regionale nyheder 16.10 169.000 28 16. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 133.000 33 17. TV 2 Regionale nyheder 12.10 127.000 34 18. DR2 Deadline 22.30 121.000 7 19. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 99.000 25 20. DR1 DR Update 15.00 97.000 13 21. DR1 DR Update 12.00 72.000 15 22. DR2 Deadline 17.00 63.000 7

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 10 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 X Factor - afgørelsen 1.873.000 68 2. DR1 X Factor 1.800.000 67 3. TV 2 Den som dræber 1.477.000 51 4. TV 2 Hvem vil være millionær? 1.113.000 46 5. DR1 21 Søndag 967.000 34 6. DR1 Kender du typen? 936.000 40 7. DR1 Det Nye Talkshow - med Anders Lund .. 933.000 39 8. TV 2 Han, hun og haven 929.000 41 9. TV 2 Håndbold EM-kval.: Danmark-Rusland 888.000 40 10. TV 2 Station 2 Special: Betjente på slap line 876.000 34 11. TV 2 Station 2 Patrulje - grænsestrømer 783.000 31 12. TV 2 Håndboldstudiet: Mikkel Hansen ... 779.000 35 13. DR1 Gintberg på kanten - Højer 731.000 31 14. DR1 Det søde liv - Citronpandekager 728.000 25 15. TV 2 Vores virkelig store familie 708.000 29 16. DR1 Snydt igen 695.000 29 17. TV 2 Operation Valkyrie 658.000 29 18. TV 2 Herre i eget hus 651.000 27 19. DR1 Horisont 645.000 26 20. TV 2 LørdagsSporten 640.000 35

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 10 2011 (til 13. marts) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 55,8 56,6 Viasat 23,4 22,5 SBS TV 15,4 15,8 Discovery 2,5 2,5 TV 2 SPORT 1,6 1,3 MTV 0,5 0,6 Canal9 0,9 0,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 897.000 50 min. DR Update 518.000 18 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 10 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 30,6 63 TV/MIDT-VEST 24,0 59 TV 2/FYN 22,6 54 TV2/NORD 20,4 47 TV 2 | ØSTJYLLAND 18,7 46 TV SYD 17,8 43 TV 2/ Lorry 13,9 34

 

 

Billede {0} af {1}