Tv-seningen uge 40:En fremragende uge for TV 2

11. oktober 2010;
Af: TV 2 Kommunikation

"Superfredag" levede op til sit navn, TV 2 samlede danskerne til politisk debat, fin premiere til "Basta", banko-sæsonrekord og på gensyn til en af de programserier, der har overgået "Hammerslag".

Patrik Wozniacki og Claudia Rex på dansegulvet i fredags. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)


En glimrende uge for TV 2.

Sådan kan uge 40 betegnes - og succesen kan bl.a. tilskrives "superfredag" med "Vild med dans" og EM-fodbold, et vellykket og meget velbesøgt politisk topmøde, en fin premiere for det nye "Basta", lørdagsfremgang og en forstærket late prime med nye programmer som "Natholdet", "Station 2 Politirapporten" og "Kaos i Skagen".

Ugens store tv-dag var fredag, hvor TV 2 bød på både "Vild med dans" og EM-kvalifikationskampen Portugal-Danmark. Seertilslutningen blev historisk høj. For første gang siden kronprinse-brylluppet i maj 2004 havde alle TV 2s programmer mellem klokken 20.00 og klokken cirka 23.30 over en million seere.

Også lørdagen gav fremgang til TV 2. "Bingo Banko" fik sæsonrekord, og programmets seertal blandt alle danskere er i øvrigt vokset hver eneste uge i efteråret 2010.

I lørdags blev "Bingo Banko" efterfulgt af "Live fra Bremen", som var med til at løfte TV 2s lørdag aften.

Stor interesse for politisk debat
Onsdag aften samlede TV 2 danskerne til politisk debat, da TV 2 holdt "Topmøde" med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og Socialdemokraternes formand, Helle Thorning-Schmidt.

Med 899.000 seere på TV 2 og TV 2 NEWS fik tv-duellen mellem de to statsministerkandidater endnu flere seere, end da TV 2 i 2007 holdt topmøde i selve valgkampen i november 2007.

Fra sæsonens sidste udgave af "Hva' bruden ikke ved". Programserien har været en af de få, som har formået at overgå seertallet på DR1s "Hammerslag" blandt de 21-50-årige.

Fin "Basta"-premiere
Torsdag havde TV 2 premiere på det nye "Basta" med værten Abdel Azis Mahmoud, og premieren fik en god modtagelse med 616.000 seere blandt alle danskere.

Blandt de 21-50-årige så 291.000 med - omtrent det samme som DR1-programmet "Kontant" havde tirsdag klokken 21.25.

Farvel og på gensyn til
"Hva' bruden ikke ved"
Netop tirsdag aften sagde seerne farvel og på gensyn til livsstilsprogrammet "Hva' bruden ikke ved", som har været særdeles populært blandt yngre voksne danskere.

"Hva' bruden ikke ved" har været et af de relativt få programmer, som i de senere år har formået at slå DR1-programmet "Hammerslag" blandt de 21-50-årige. Det er tidligere lykkedes for TV 2-programmerne "Stjernerne på Slottet" og "Årgang 0", og nu er "Hva' bruden ikke ved" kommet med i det gode selskab.

I de seneste otte uger har "Hva' bruden ikke ved" haft 290.000 seere i alderen 21-50 år i gennemsnit. "Hammerslag" har i samme periode haft 267.000 seere i gennemsnit blandt de 21-50-årige. TV 2 efterlyser i øjeblikket deltagere til nye udgaver af "Hva' bruden ikke ved".

Også TV 2 Zulu kunne glæde sig over seerrekord til "Zulu Djævleræs", ligesom TV 2 NEWS havde en god uge og bl.a. havde mange seere til optakt og opfølgningen på onsdagens politiske topmøde.

Top 20 - 21-50 år - uge 40 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Borgen 513.000 43 2. TV 2 EM-fodbold: Portugal-Danmark 485.000 47 3. DR1 Talent 2010 - afgørelsen 453.000 39 4. DR1 Talent 2010 414.000 41 5. TV 2 Station 2 409.000 34 6. TV 2 Vild med dans - afgørelsen 405.000 36 7. TV 2 Die Hard 4.0 401.000 38 8. TV 2 Vild med dans 366.000 36 9. DR1 Hammerslag 352.000 36 10. TV 2 Bingo Banko 345.000 40 11. TV 2 Lærkevej 327.000 35 12. DR1 Spise med Price 319.000 30 13. TV 2 Live fra Bremen 310.000 35 14. TV 2 Station 2 Efterlyst 308.000 28 15. TV 2 Hvem vil være millionær? 301.000 27 16. TV 2 Danmark ifølge Bubber 296.000 29 17. TV 2 Topmøde 296.000 29 18. DR1 Kontant 294.000 26 19. DR1 Sporløs 292.000 33 20. TV 2 Basta 291.000 30

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 4. - 10. oktober 2010 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 6 t 55 min 29 6 t 38 min 28 TV 2 Zulu 0 t 37 min 3 1 t 00 min 4 TV 2 Charlie 0 t 42 min 3 0 t 18 min 1 TV 2 FILM 0 t 15 min 1 0 t 20 min 1 TV 2 NEWS 0 t 38 min 3 0 t 31 min 2 DR1 4 t 33 min 19 3 t 39 min 15 DR2 1 t 05 min 5 0 t 54 min 4 DR Update 0 t 06 min 0 0 t 04 min 0 DR HD 0 t 14 min 1 0 t 14 min 1 DR K 0 t 16 min 1 0 t 11 min 1 DR Ramasjang 0 t 21 min 1 0 t 11 min 1 TV3 1 t 22 min 6 1 t 59 min 8 TV3+ 0 t 43 min 3 1 t 13 min 5 TV3 PULS 0 t 18 min 1 0 t 26 min 2 Kanal 4 0 t 31 min 2 0 t 48 min 3 Kanal 5 0 t 47 min 3 1 t 13 min 5 6'eren 0 t 20 min 1 0 t 30 min 2 Discovery 0 t 13 min 1 0 t 20 min 1 TV 2 SPORT 0 t 15 min 1 0 t 15 min 1 Eurosport 0 t 15 min 1 0 t 07 min 1 Canal9 0 t 05 min 0 0 t 06 min 0 Andre 3 t 07 min 15 3 t 02 min 14 I alt 23 t 38 min 100 23 t 59 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 40 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 846.000 44 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 769.000 46 3. DR1 TV AVISEN 21.00 690.000 28 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 663.000 33 5. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 641.000 35 6. TV 2 Regionale nyheder 22.22 556.000 32 7. DR1 SportNyt 18.55 / 21.40 / 21.50 503.000 24 8. DR1 TV AVISEN 18.30 502.000 36 9. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 497.000 45 10. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 449.000 37 11. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 445.000 42 12. TV 2 Regionale nyheder 18.10 410.000 38 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 188.000 58 14. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 183.000 57 15. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 140.000 27 16. TV 2 Regionale nyheder 16.10 113.000 23 17. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 110.000 32 18. DR2 Deadline 22.30 102.000 6 19. TV 2 Regionale nyheder 12.10 100.000 32 20. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 84.000 22 21. DR2 Deadline 17.00 78.000 10 21. DR1 DR Update 15.00 55.000 13 23. DR2 DR2 Udland 48.000 3 24. DR1 DR Update 12.00 29.000 8

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 40 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Vild med dans - afgørelsen 1.305.000 47 2. DR1 Borgen 1.279.000 46 3. TV 2 Vild med dans 1.244.000 46 4. TV 2 EM-fodbold: Portugal-Danmark 1.131.000 50 5. DR1 Hammerslag 1.069.000 46 6. TV 2 Hvem vil være millionær? 1.030.000 40 7. DR1 Talent 2010 - afgørelsen 1.015.000 37 8. DR1 Spise med Price 958.000 38 9. TV 2 Station 2 955.000 36 10. DR1 Talent 2010 902.000 34 11. DR1 Kontant 881.000 36 12. DR1 21 Søndag 871.000 31 13. TV 2 Topmøde 870.000 35 14. DR1 Sporløs 869.000 39 15. TV 2 Bingo Banko 784.000 35 16. TV 2 Lærkevej 741.000 32 17. TV 2 Die Hard 4.0 736.000 32 18. TV 2 LørdagsSporten 732.000 41 19. TV 2 Station 2 Efterlyst 720.000 30 20. DR1 Fængslet 713.000 30

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 40 2010 (til 10. oktober) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 55,0 55,8 Viasat 23,6 22,6 SBS TV 17,1 16,4 Discovery 2,2 2,7 TV 2 SPORT 1,6 2,0 MTV 0,5 0,6

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 687.000 40 min. DR Update 355.000 12 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 40 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 30,0 61 TV/MIDT-VEST 23,3 62 TV 2/FYN 20,7 51 TV2/NORD 20,3 47 TV SYD 17,8 44 TV 2 | ØSTJYLLAND 15,7 40 TV 2/ Lorry 13,4 33

 

 

Billede {0} af {1}