
91.000 fodboldfans klædte om på Facebook til VM.
TV 2 gennemførte i forbindelse med VM i Sydafrika med succes en Facebook-kampagne, hvor VM-fans med lidt fotomanipulation kunne komme til at ligne ægte roligans.
- Via Facebook-applikationen gav TV 2 danskerne mulighed for at lave sig selv om til danske fodboldfans, så de kunne vise deres støtte til landsholdet og til Danmarks Største Fællesskab. På applikationen kan man skifte hår, tøj, hatte osv. i egne portrætter og dermed skabe et helt andet sjovt udtryk, forklarer Morten Stensgaard fra TV 2|Marketing.
Flere platforme har støttet kampagnen, men "Bliv Fodboldfan"-applikationen er primært blevet spredt direkte gennem Facebook, ved at brugerne først har fået øje på, at deres venner og bekendte er trukket i roligan-udstyret, og derefter selv er navigeret ind på applikations-siden og lavet eget profilbillede om.
Kampagnen resulterede bl.a. i følgende:
1) Der er oprettet 91.000 profilbilleder
2) Applikationen har fået 209.000 besøg af 110.000 forskellige personer
3) Brugerne har samlet brugt ca. 18.000 timer på siden
4) Brugerne er centreret omkring Danmark, men kommer i øvrigt fra 96 lande
5) 14.000 brugere har oprettet sig som fans for Facebook-siden
Hvis du ikke har prøvet applikationen, så prøv den her.