
Forpremiere på ny ugentlig måling giver mulighed for at se, hvor meget web-tv danskerne ser på udvalgte danske internetmedier.
Så kan der for første gang sættes officielle tal på forbruget af web-tv i Danmark. FDIM er nu klar med første udgave af deres nye måling, der fremover giver mulighed for at se, hvad der hitter, og hvem der er størst, når det gælder tv på nettet.
- Web-tv har udviklet sig til en selvstændig mediekanal for mange. Derfor er det vigtigt at få en fælles måling, så vi fremadrettet kan se, hvor mange der benytter sig af web-tv, og ikke mindst hvem det er i demografisk forstand, siger Morten Helveg Petersen, direktør i FDIM.
- Vi præsenterer derfor i dag en forpremiere for at få endnu flere medier med og for at stimulere interessen for videreudviklingen af målingen, siger Morten Helveg Petersen.
Den første måling for uge 24 2010 blandt pionererne, der deltager i målingen, viser, at dr.dk er størst på web-tv, forfulgt af tv2.dk, ekstrabladet.dk og derefter bt.dk, sporten.dk og berlingske.dk.
FDIMs måling viser i første omgang antal visninger og den samlede tid på den enkelte kanal. Næste skridt bliver at sætte demografi på, så FDIMs medlemmer kan gå dybere i, hvilke typer brugere de har. På samme måde som de kan i dag på deres website med FDIMs måling. Det er Gemius, der måler web-tv for FDIM.
- Web-tv er i hastig vækst, så vi er glade for at kunne præsentere en forpremiere på resultattavlen for, hvor meget det bliver brugt, siger Gregers Wedell-Wedellsborg, der er formand for web-tv arbejdsgruppen hos FDIM og direktør i TV 2 NET.
- Al erfaring viser, at officielle brugertal skærper mediernes konkurrencelyst, og vores mål er nu at få så mange medier med som muligt og derefter løbende raffinere og videreudvikle tallene, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Læs mere og se web-tv listerne her.