Tv-seningen uge 52: TV 2 mest set i juleugen

28. december 2009;
Af: TV 2 Kommunikation

Årskavalkader, film, underholdning og julekalender topper ugens hitlister. TV 2s nyhedsdækning var igen i julen 2009 klart den største.

Johannes Langkilde og Cecilie Frøkjær var værterne i "TV 2 009: De største øjeblikke", der blev årets mest sete kavalkade. Programmet genudsendes i øvrigt nytårsaftensdag 31. december klokken 12.45.


TV 2 var danskernes foretrukne kanal i juleugen 2009, og det var - traditionen tro - film, årskavalkader, nyheder, underholdning og julekalender, der fik seerne til skærmen. Allermest set blandt alle danskere var mandagens udgave af "Hvem vil være millionær?" med 1.077.000 seere.

TV 2|NYHEDERNEs årskavalkade "TV 2 009: De største øjeblikke" blev årets mest sete kavalkade, selv om den blev sendt 2. juledag, der traditionelt anvendes på julefrokost o.l. med familien. TV 2-kavalkaden blev set af 913.000, mens DR1-kavalkaden, der havde fået det bedre sendetidspunkt 3. juledag klokken 20.00, blev set af 805.000 danskere.

Julens tredjemest sete kavalkade var "TV 2: Året i kongehuset", der blev set af 787.000 danskere. DR1s kavalkade om kongehuset blev set af 447.000 danskere.

Også på nyhedsområdet var TV 2 den helt store leverandør. Selv om nogle nyhedsudsendelser holder julepause, sendte TV 2s hovedkanal i juleugen 52 landsnyhedsudsendelser samt 20 regionale nyhedsudsendelser. DR1 sendte i juleugen i alt 10 udgaver af TV AVISEN.

På julekalender-området endte DR1 som julens vinder med den nye julekalender "Pagten", som både oplevede stigende seerinteresse og højere vurdering gennem serien.

Hos TV 2 faldt seertallet til krimiserien "Blekingegade" igen, og serien er dermed ikke faldet i danskernes smag. Fjerde afsnit, som især omhandlede postrøveriet i Købmagergade, blev set af 473.000 danskere. Afsnittet blev samtidig det hidtil bedst vurderede (4,2 på en skala fra 1 til 5).

 

Top 20 - 21-50 år - uge 52 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Disneys juleshow 402.000 71 2. TV 2 Alene hjemme 385.000 44 3. DR1 Pagten (23) 382.000 46 4. DR1 Da Vinci-mysteriet 360.000 39 5. TV 2 Hvem vil være millionær? 354.000 36 6. TV 2 TV 2 009: De største øjeblikke 341.000 39 7. DR1 Pagten (22) 337.000 38 8. DR1 Pagten (21) 330.000 38 9. TV 2 Pirates of the Caribbean: Død mands .. 324.000 33 10. TV 2 Danmark ifølge Bubber 321.000 30 11. DR1 Hammerslag i Thailand 317.000 39 12. TV 2 Jesus & Josefine (23) 312.000 38 13. DR1 Madagascar: Pingviner på julemission 310.000 64 14. TV 2 Jesus & Josefine (21) 300.000 32 15. TV 2 Jesus & Josefine (22) 288.000 31 16. TV 2 TV 2 009: Året i kongehuset 255.000 37 17. DR1 Hit med sangen - jul 254.000 30 18. DR1 Pagten (24) 246.000 48 19. DR1 Året der gik 241.000 25 20. TV 2 Dagens mand 237.000 23

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 21.-27. december 2009 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 6 t 44 min 26 6 t 25 min 26 TV 2 Zulu 0 t 39 min 3 0 t 55 min 4 TV 2 Charlie 0 t 48 min 3 0 t 23 min 2 TV 2 FILM 0 t 21 min 1 0 t 25 min 2 TV 2 NEWS 0 t 40 min 3 0 t 33 min 2 DR1 5 t 46 min 23 4 t 49 min 19 DR2 1 t 08 min 4 0 t 52 min 3 DR Update 0 t 06 min 0 0 t 05 min 0 DR HD 0 t 19 min 1 0 t 20 min 1 DR K 0 t 12 min 1 0 t 09 min 1 DR Ramasjang 0 t 35 min 2 0 t 24 min 2 TV3 1 t 06 min 4 1 t 35 min 6 TV3+ 0 t 42 min 3 1 t 03 min 4 TV3 PULS 0 t 28 min 2 0 t 38 min 3 Kanal 4 0 t 23 min 2 0 t 32 min 2 Kanal 5 0 t 43 min 3 1 t 02 min 4 6'eren 0 t 21 min 1 0 t 24 min 2 Discovery 0 t 18 min 1 0 t 26 min 2 TV 2 SPORT 0 t 13 min 1 0 t 15 min 1 Eurosport 0 t 07 min 1 0 t 06 min 0 Canal9 0 t 05 min 0 0 t 05 min 0 Andre 3 t 47 min 15 3 t 16 min 13 I alt 25 t 31 min 100 24 t 45 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 52 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Julevejret (mandag) 880.000 36 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 862.000 42 3. DR1 SportNyt 21.25 (man-tir) 847.000 35 4. TV 2 NYHEDERNE 19.00 811.000 51 5. DR1 TV AVISEN 21.00 732.000 31 6. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og FINANS 635.000 28 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 602.000 45 8. TV 2 Regionale nyheder 18.10 579.000 47 9. TV 2 Regionale nyheder 22.20 564.000 27 10. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 562.000 40 11. DR1 TV AVISEN 18.30 531.000 37 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 516.000 43 13. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 224.000 33 14. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 217.000 58 15. TV 2 Regionale nyheder 16.10 215.000 32 16. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 168.000 33 17. TV 2 Regionale nyheder 12.10 133.000 33 18. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 119.000 26 19. DR2 Deadline 22.30 108.000 5 20. DR2 Deadline 17.00 107.000 13

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 52 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Hvem vil være millionær? 1.077.000 43 2. DR1 Pagten (23) 1.021.000 43 3. DR1 Disneys juleshow 1.004.000 69 4. DR1 Hit med sangen - jul 991.000 41 5. DR1 Hammerslag i Thailand 975.000 44 6. TV 2 TV 2 009: De største øjeblikke 913.000 40 7. DR1 Pagten (22) 867.000 35 8. DR1 Pagten (21) 843.000 36 9. TV 2 Alene hjemme 841.000 36 10. TV 2 Jesus & Josefine (21) 840.000 34 11. DR1 Madagascar: Pingviner på julemission 813.000 60 12. DR1 Året der gik 805.000 34 13. DR1 Da Vinci-mysteriet 799.000 38 14. TV 2 Danmark ifølge Bubber 791.000 32 15. TV 2 TV 2 009: Året i kongehuset 787.000 40 16. TV 2 Så det synger - julespecial 780.000 43 17. TV 2 Jesus & Josefine (22) 777.000 31 18. TV 2 Jesus & Josefine (23) 765.000 32 19. DR1 Pagten (24) 696.000 52 20. DR1 Dyrlægens plejebørn 666.000 29

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 52 2009 (til 27. december) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 57,4 57,9 Viasat 22,6 21,5 SBS TV 14,7 14,8 Discovery 3,0 3,2 TV 2 SPORT 1,8 2,0 MTV 0,5 0,6

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Ugentlig og daglig kontaktflade for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Ugentlige kontakter Daglige kontakter TV 2 NEWS 1.900.000 1.072.000 DR Update 842.000 381.000

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 52 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2/NORD 25,4 58 TV/MIDT-VEST 24,8 57 TV 2/FYN 22,6 46 TV2 ØST 21,0 42 TV SYD 19,8 43 TV 2 | ØSTJYLLAND 17,5 46 TV 2/ Lorry 13,4 32

Billede {0} af {1}