Tv-seningen uge 5: Mange seere til VM-håndbold og Melodi Grand Prix

02. februar 2009;
Af: TV 2 Kommunikation

Danmark fik ikke metal med hjem fra VM i Kroatien, men seerne holdt ved i stort tal.

Selv om VM i herrehåndbold fusede lidt ud søndag eftermiddag, da Danmark tabte bronzekampen til Polen, holdt seerne særdeles godt ved under hele slutrunden.

Flere end 1,2 mio. danskere så således med, da Danmark spillede om tredjepladsen søndag eftermiddag klokken 15.00, og på trods af det skuffende resultat var der efterfølgende knap 1,1 mio. seere til VM-finalen mellem Kroatien og Frankrig.

VM-håndbolden var ikke alene om at trække høje seertal. Det samme gjorde "Dansk Melodi Grand Prix 2009", der blev det mest sete af slagsen i fire år.

Også "X Factor" og "Livvagterne" fastholdt det høje seerniveau, og ugens sæsonpremierer på "Hvem vil være millionær?" og "Station 2" imponerede ligeledes.

Blandt ugens øvrige topscorere var dokumentarserien "Årgang 0" (1.056.000 seere) og livsstilsserien "Liebhaverne" (946.000 seere).

 

Top 20 - 21-50 år - uge 5 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 X Factor 882.000 75 2. DR1 Dansk Melodi Grand Prix 2009 745.000 71 3. DR1 Livvagterne 710.000 57 4. TV 2 VM-håndbold: Danmark-Frankrig 679.000 77 5. TV 2 VM-håndbold: Danmark-Tyskland 650.000 76 6. TV 2 Årgang 0 - år 9 583.000 52 7. TV 2 Station 2 567.000 50 8. TV 2 Hvem vil være millionær? 507.000 49 9. TV 2 VM-håndbold: Bronzekamp 476.000 67 10. TV 2 Elitepædagogen 410.000 40 11. DR1 21 Søndag 382.000 32 12. TV 2 VM-håndbold: Finalen 381.000 45 13. TV 2 Liebhaverne 377.000 42 14. TV 2 Station 2 Efterlyst 376.000 35 15. TV 2 Helt ærligt, mor og far! 374.000 34 16. TV 2 VM-Studiet: Kong Lindberg sænkede ... 333.000 32 17. DR1 Rejseholdet 332.000 35 18. TV 2 Stjernetræf 330.000 26 19. TV 2 Basta 314.000 30 20. DR1 Tolken 305.000 34

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 26. januar - 1. februar 2009 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 8 t 32 min 35 8 t 38 min 34 TV 2 Zulu 0 t 34 min 2 0 t 54 min 3 TV 2 Charlie 0 t 24 min 2 0 t 14 min 1 TV 2 FILM 0 t 15 min 1 0 t 18 min 1 TV 2 NEWS 0 t 25 min 2 0 t 22 min 1 DR1 6 t 03 min 25 5 t 43 min 22 DR2 1 t 03 min 4 0 t 49 min 3 DR Update 0 t 04 min 0 0 t 04 min 0 TV3 1 t 00 min 4 1 t 34 min 6 TV3+ 0 t 34 min 2 0 t 55 min 4 Kanal 4 0 t 24 min 2 0 t 38 min 3 Kanal 5 0 t 37 min 3 1 t 00 min 4 6'eren 0 t 17 min 1 0 t 26 min 2 Discovery 0 t 18 min 1 0 t 28 min 2 TV 2 SPORT 0 t 15 min 1 0 t 12 min 1 Eurosport 0 t 19 min 1 0 t 11 min 1 Andre 3 t 29 min 14 3 t 15 min 13 I alt 24 t 33 min 100 25 t 41 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 5 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE 19.00 / 19.10 / 19.45 1.035.000 55 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 956.000 48 3. TV 2 NYHEDERNE 18.00 / 18.10 og FINANS 802.000 58 4. DR1 TV AVISEN 21.00 789.000 35 5. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og FINANS 688.000 38 6. DR1 SportNyt 18.55 / 21.40 / 21.50 664.000 33 7. TV 2 Regionale nyheder 22.20 616.000 36 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 581.000 51 9. TV 2 Regionale nyheder 18.10 527.000 48 10. DR1 TV AVISEN 18.30 487.000 28 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 486.000 33 12. TV 2 Regionale nyheder 16.10 194.000 38 13. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 193.000 36 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 191.000 63 15. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 182.000 60 16. TV 2 Regionale nyheder 12.10 141.000 44 17. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 139.000 39 18. DR2 Deadline 22.30 113.000 7 19. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 107.000 29 20. DR2 Deadline 17.00 87.000 10 21. DR1 DR Update 15.00 71.000 17 23. DR2 DR2 Udland 70.000 4 24. DR1 DR Update 12.00 47.000 13

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 5 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Dansk Melodi Grand Prix 2009 1.717.000 71 2. DR1 X Factor 1.691.000 65 3. TV 2 VM-håndbold: Danmark - Frankrig 1.587.000 76 4. TV 2 VM-håndbold: Danmark-Tyskland 1.567.000 75 5. DR1 Livvagterne 1.435.000 52 6. TV 2 Hvem vil være millionær? 1.248.000 54 7. TV 2 VM-håndbold: Bronzekamp 1.232.000 72 8. TV 2 Station 2 1.160.000 48 9. TV 2 VM-håndbold: Finalen 1.086.000 51 10. TV 2 Årgang 0 - år 9 1.056.000 43 11. DR1 21 Søndag 1.043.000 41 12. TV 2 Liebhaverne 946.000 45 13. DR1 Penge 830.000 40 14. DR1 Rejseholdet 814.000 38 15. TV 2 Station 2 Efterlyst 805.000 36 16. DR1 Kender du typen? 798.000 33 17. DR1 Klienten 764.000 47 18. TV 2 Elitepædagogen 761.000 37 19. TV 2 Stjernetræf 754.000 28 20. DR1 Kontant 735.000 32

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 5 2009 (til 1. februar) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 65,1 64,1 Viasat 15,9 16,1 SBS TV 13,9 14,4 Discovery 3,0 3,3 TV 2 SPORT 1,3 1,4 MTV 0,8 0,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

(Gallup måler ikke længere seertal på CNN, BBC World mv.)

Ugentlig og daglig kontaktflade for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Ugentlige kontakter Daglige kontakter TV 2 NEWS 1.470.000 623.000 DR Update 757.000 237.000

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 5 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 30,5 67 TV2 ØST 24,9 51 TV 2 | ØSTJYLLAND 22,1 51 TV SYD 21,7 46 TV 2/FYN 21,2 49 TV2/NORD 20,4 48 TV 2/ Lorry 15,9 39

Billede {0} af {1}