TV 2 Radio for første gang større end Radio 100FM

13. februar 2008;
Af: TV 2 Kommunikation

I sidste uge nåede TV 2 Radio en milepæl. For første gang i sin korte historie er TV 2 Radio nemlig den største kommercielle enkeltkanal. Samtidig fortsætter lyttertallene den positive udvikling.

Morgenværterne på TV 2 Radio, Gertrud Højlund og Ulrik Aarhus.

For første gang nogensinde brugte danskerne i sidste uge mere tid på at lytte til TV 2 Radio end til Radio 100FM - både blandt alle danskere over 12 år og i målgruppen 21-50 år.

TV 2 Radio stod i sidste uge for 5,4 procent af danskernes samlede radiolytning mod 5,2 procent til Radio 100FM.

Blandt de 21-50-årige stod TV 2 Radio for 8,5 procent af danskernes radiolytning, mens Radio 100FMs lytterandel var 8,2 procent.

- Vi har endelig slået os fast som en af danskernes foretrukne radiokanaler. Vi har et meget lovende nyt morgenprogram og en masse tilbud gennem dagen. Alt i alt laver vi rigtig god radio, og nu er det heldigvis også gået op for danskerne. Det er endnu et bevis på, at TV 2 Radio er et projekt, der tager lang tid. Vi skal ind og pille ved indgroede vaner hos folk, siger TV 2 Radios nyheds- og programchef, Suzanne Moll.

Radio 100FM var dog stadig større end TV 2 Radio på dækning - altså når man måler antallet af danskere, der brugte radiokanalerne i løbet af ugen.

På det kommercielle radiomarked var TV 2 Radio også for første gang den største enkeltkanal med en andel på 20,5 procent i den store målgruppe (12 år+) og 20,0 procent blandt lytterne mellem 21 og 50 år.

Dækningstal for radiokanaler:

Så mange danskere brugte radiokanalerne i uge 6 - 2008 Nr. Kanal Lytt. 12+ - i pct. Lytt. 21-50 - i pct. 1. DR P4 3.029.000 65,2 pct. 1.277.000 57,3 pct. 2. DR P3 2.355.000 50,7 pct. 1.420.000 63,7 pct. 3. Radio 100FM 1.367.000 29,4 pct. 868.000 39,0 pct. 4. TV 2 Radio 1.204.000 25,9 pct. 650.000 29,2 pct. 5. Radio 100 Soft 579.000 12,5 pct. 293.000 13,1 pct. DR total 4.106.000 88,4 pct. 1.919.000 86,1 pct. Kommercielle i alt 3.470.000 74,7 pct. 1.878.000 84,3 pct. Radio total 4.528.000 97,5 pct. 2.168.000 97,3 pct.

 

 

Lytterandele til radiokanaler (21-50 år):

Kanalernes andel af de 21-50-åriges radiolytning Radiokanal Uge 5 - 2008 Uge 6 - 2008 DR P3 28,9 pct. 29,1 pct. DR P4 total 22,7 pct. 22,4 pct. TV 2 Radio 7,5 pct. 8,5 pct. Radio 100 FM 9,4 pct. 8,2 pct. Radio 100 Soft 2,2 pct. 2,7 pct. DR total 56,7 pct. 58,1 pct. Kommercielle i alt 43,3 pct. 41,9 pct.

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}