'Hvide Sande' er skabt af A.J. Kazinski, som dækker over krimiforfatterparret Anders Rønnow Klarlund (th) og Jacob Weinreich (tv), der har haft stor succes med deres krimiromaner både nationalt og internationalt. De har arbejdet tæt sammen i mange år og udgivet tolv romaner under pseudonymerne A.J. Kazinski og Anna Ekberg. Denne gang har samarbejdet være lidt anderledes, da historien er udviklet i fællesskab, men det er er Anders Rønnow Klarlund, som har ført pennen.
- Manuskriptskrivning er en anden øvelse end romaner, men der er selvfølgelig også ligheder, ikke mindst kærligheden til den gode og vedkommende fortælling, siger forfatterparret. Anders Rønnow Klarlund, som er seriens hovedforfatter, har i flere omgange boet i Hvide Sande sammen Jacob Weinreich. Det har især handlet om at lære byen og området rigtig godt at kende. Byens indbyggere, naturen, Vesterhavet, sommerhusområderne, fiskeriet. Alt det, der gør Hvide Sande til noget helt særligt.
Hvad gør området omkring Hvide Sande til noget særligt?
Området omkring Hvide Sande – Vestkysten i det hele taget - rummer en masse historier, der venter på at blive fortalt. Det er så vildt og storslået ude på Vestkysten, naturen fylder så meget. Området rummer både dramatik og voldsomme skæbner. Det er en romantisk og dramatisk del af Danmark, som indeholder alt det, vi leder efter, når vi skal fortælle historier.
Hvad er det sjoveste, I har oplevet under tilblivelsen af 'Hvide Sande'?
Det sjoveste har været at møde områdets beboere. Både tilflytterne og folk, der har boet der i generationer. Det har været sjovt og tankevækkende at opleve det sammenhold, der findes derude. Den varme og oprigtige nysgerrighed vi er blevet mødt med overalt. Der er så meget fortælling i Hvide Sande, så meget levet liv og så megen stolthed. Når vi satte os ned og drak en øl med en af fiskerne, gik der lynhurtigt tre-fire timer, fordi der var så meget at fortælle, så mange oplevelser, der skulle ud.
Hvad har I lært om Danmark og danskerne ved at opholde jer på Vestkysten?
Det lyder måske lidt rørstrømsk, men på en måde har det mindet os om, hvor vi kommer fra. Der er noget autentisk over Vestkysten, noget uberørt. Det kræver blot en enkelt gåtur langs havet, et enkelt blik på de brusende bølger, så har man glemt alt om globalisering og Facebook og techindustri, og hvad man ellers kalder det moderne liv, der omgiver os. Allermest er vi blevet mindet om vigtigheden af sammenhold. Ægte sammenhold, ikke blot et 'like' på Facebook, men oprigtig interesse for hinandens liv. En ægte forståelse af, at vores historier, vores liv og fortællinger, hænger uløseligt sammen, at vi spiller en rolle i hinandens liv.
Surfer I selv?
Nej, vi er ikke de store surfere, men er begge fascineret af det. Bølgerne, naturen, roen, den næsten zen-agtige tilstand, surferne kan hensættes i.
Hvor vigtigt har det været at få humoren med ind i serien?
Lige fra starten har humor været en del af den næsten 'hellige treenighed', som serien bygger på: Spænding, humor og varme. Alene det at tage to storbytyper og bede dem om at tage til Hvide Sande og foregive at være et ægtepar kan næsten kun give mening, hvis humoren får lov til at få plads. To mennesker, der dårligt kender hinanden og måske ikke engang bryder sig om hinanden, der pludselig skal bo i samme campingvogn – det kan næsten kun gribes humoristisk an.
Ligger der flere krimier gemt på den jyske vestkyst?
Det gør der helt sikkert. Da vi i sin tid begyndte at udvikle historien, kunne vi hurtigt se, at idéerne stod i kø, fordi Vestkysten er så inspirerende et sted. Måske skyldes det blandingen af det nye og det gamle. Hvide Sande er jo en meget ung by. En entreprenant by. Den emmer af pionerånd og gåpåmod. På den anden side er der så naturen, Vesterhavet, stormene, alt det, der ikke lige lader sig tøjle eller civilisere. Det giver en dramatisk dynamik. Og et stort fortællemæssigt potentiale.
Udover pseudonymet Kazinski, har I også skrevet under navnet Anna Ekberg. Hvorfor er det Kazinski og ikke Ekberg, der har skrevet 'Hvide Sande'?
Den første roman, vi skrev sammen, hedder 'Den sidste gode mand' og er skrevet under navnet A.J. Kazinski. Det hele startede altså med Kazinski, og vi betragter begge Kazinski som det primære navn. Anna Ekberg er et navn, der er kommet til siden – et sideprojekt når vi er i et helt særligt humør. Men 'Hvide Sande' skulle være en Kazinski – det vidste vi fra starten.
Hvad er det krimigenren kan?
Krimigenren kan først og fremmest fungere som en fantastisk motor, der driver historien fremad. Krimien har i sin inderste dna den meget tilfredsstillende form, at den starter med en forbrydelse, typisk et mord, og slutter med at forbrydelsen bliver opklaret. Der er altså en naturlig retning indbygget i enhver krimi: Samtlige skridt, hovedpersonen tager, er i retning af forbrydelsens opklaring. Og inde i den form kan der så ske alt muligt. I 'Hvide Sande' handler det meget om parforhold og relationer. Om kærlighed. Om det er muligt at ændre sig. Om vi alle sidder fast i vores fortid, om det er muligt at se på sig selv og kærligheden på nye måder.
Nævn tre af jeres favorit-krimiserier/bøger?
En af de historier, vi altid går tilbage til, er Umberto Ecos 'Rosens navn'. Det er en mastodont af en roman, der formår at være afsindigt spændende, samtidig med at den er klog og oplysende. Vi er også begge store fans af Hitchcock. 'Vertigo' for eksempel, der både er spændende, gådefuld, romantisk og svimlende smuk. Endelig kunne vi nævne en film som 'Silence of the Lambs'. Den er både voldsom, kulørt og nervepirrende, og så rummer den i Hannibal Lecter en næsten mytisk karakter, man aldrig glemmer.
Hvide Sande er Danmarks yngste by bygget op om fiskeri, Vesterhavet og den barske vestjyske natur. Her er klitter, strand og endeløst hav, det er et godt sted at starte forfra i livet. En geografisk udgave af 'nulstil til fabriksindstillinger'. Her er fællesskabet i højsæde, og man mærker følelsen af sammenhold. Og netop sammenholdet spiller sin egen store rolle i krimiserien.
De vigtigste locations i serien er klitterne, det vilde hav og den barske natur. Naturen er både smuk, destruktiv og ukontrollerbar. Cafeen med udsigten bliver Thomas’ omdrejningspunkt, da han kommer til Hvide Sande. Campingpladsen er der, hvor Helene og Thomas begynder deres undercover-tilværelse, og så spiller fyrtårnet en afgørende rolle.
Fyret er øjet, der ser, lyser op og åbner ind til alle hemmelighederne. Af andre vigtige locations kan nævnes havnen, trawlerne, pakhusene og fiskehallerne. Og selvfølgelig surfskolen og ’livet ved vandkanten’. Plejehjemmet, hvor alderdommen bor. Det er fortællingernes hjemsted og den sidste bastion, inden fortiden taber til glemslen.
Naturen i Hvide Sande spiller altid en hovedrolle - i virkeligheden og i krimiserien.