’Badehotellet’ bliver optaget på Risby Studiet i Albertslund. I det 2000 kvadratmeter store studie er alle dekorationerne bygget op og står tæt side om side. Hvis man for eksempel står i værelsesgangen og træder ind i værelse 6, er det ikke værelse 6, man kommer ind i, men man træder derimod ud af hotellet og ind i en af de mange forskellige dekorationer, der bliver bygget for at udvide universet hvert år.
Hver sæson kommer der nye dekorationer til, og andre må rives ned og gemmes, så de altid er klar til at blive stillet op igen, hvis historien fordrer det.
I år er dekorationerne for eksempel udvidet med et større kontor på Frijsenholm, en tobaksforretning i Aalborg, en arrest i Skagen, en forlægning i Skagen, et sygehus og Weyses dagligstue.
Enkelte gange i denne sæson forlader holdet studiet i Risby og tager på udeoptagelser. I Skagen er der lavet en enkelt scene ved det gamle tinghus, og Græsted Station blev for en dag forandret til Hirtshals Station.
Alle strandscenerne er optaget i Jylland ved Klim Strand og Slettestrand.
Julianesuppe
Fransk spinatbudding med champignonsovs
Kirsebærtærte
Vandbakkelse med jordbær og chokoladeglasur
Kongerulle med hindbærcreme og små glade kanelmakroner
Teboller
Lagkage
Chokolade med flødeskum
Blomkål med pocherede æg
Ragout af sommerens ferskvandsfisk
Frisk frugt
Laks med asparges
Sommerbuk med flødesauce og brunede kartofler
Prinsessebudding
Det er sommeren 1941, tyskerne sidder tungt på Danmark, og alle forbindelser til USA er afskåret - dét USA, hvor swing-æraen er på det sidste, og man netop i 1941 opfinder ’bebop’ - en ekstrem jazzstil, som kendetegnes ved højt tempo og ekvilibristiske soli.
Alt dette er vi af gode grunde ikke klar over i Danmark, så vi kører glade videre med swing, som vi efterhånden har perfektioneret vores egen folkelige variant af - krigsårenes danske jazz kaldes af samme grund ’guldalder-jazz’.
Orkestrenes besætninger er blevet mindre, for der skal spares alle vegne, og stjernerne - datidens Gasolin og Shu-bi-dua - er Leo Mathisen, som i 1942 følger op på sidste års hit ’Take it easy’ med ’To be or not to be’ - og Svend Asmussen. Hvor Leo Mathisen er en jovial, scatsyngende og cigarrygende pendant til Fats Waller, er Svend Asmussen den altid elegante, velartikulerede violinist, som gerne spiller sigøjnerjazz og selvfølgelig også er ekvilibrist på vibrafon.
På ’Badehotellet’ er vi inspireret af disse strømninger og føjer dem løbende til den originale klang, som serien har fået gennem de foregående syv sæsoner for at opretholde en periodemæssigt autentisk tone.
Halfdan E og Jeppe Kaas
Vi er kommet et år ind i krigen, og man begynder så småt at genbruge sit tøj og sy om. Damernes 40’er-profil er blevet mere markeret med skulderpuder og rynker eller læg på skuldrene. Man viser talje, og bælterne fuldender profilen. Det er næsten et must at have en dragt, for den giver mange muligheder. Man kan bruge jakken til en kjole, nederdelen kan bruges sammen med forskellige bluser, og man kombinerer med forskellige accessories.
På herresiden er tendensen, at har man penge nok og gode forbindelser til at finde stof til det, kan man få en tredelt habit eller en dobbeltradet jakke og måske opslag på bukserne. Herrernes profil er brede skuldre og vide bukser. Det bliver almindeligt at se herrer i bukser og jakke, som ikke passer sammen. Hvis nu bukserne er slidt op, men jakken er fin, bruger man den bare til et andet par bukser. Det bliver en stil, som næsten kendetegner 40’erne.
Margrethe Rasmussen, chefkostumier