- Vi skal holde fast i, hvad TV 2 er, og hvilken betydning TV 2 fortsat skal skabe

Åbningstalen ved Redaktørernes Dag 2019 blev holdt af TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen. (Fotos: Ebbe Rosendahl / TV 2)

TV 2s administrerende direktør holdt velkomsttalen ved Redaktørernes Dag, og Anne Engdal Stig Christensen slog fast, at TV 2 fortsat skal gøre en forskel. ”Dét at ville noget særligt sikrer værdien på den lange bane”, sagde direktøren blandt andet.

TV 2s hovedsæde på Kvægtorvet var tirsdag 12. november rammen om dette års udgave af Redaktørernes Dag, som arrangeres af Danske Medier. TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen, var under overskriften ’Tag dit legacy brand ind i fremtiden’ inviteret til at holde velkomsttalen for de knap 100 deltagende redaktører, redaktionschefer, chefredaktører og andre redaktionelle ledere.

Mange har i de seneste måneder fortalt TV 2s topchef, at hun står over for en massiv udfordring med at transformere virksomhedens forretningsmodel til en digital fremtid.

- Og jeg er helt enig. Det er en stor opgave, som TV 2 – og mange af os – står overfor, men det er også en fantastisk og spændende én af slagsen. Når jeg føler mig forholdsvis tryg ved, at vi nok skal lykkes, er det, fordi jeg hver dag forsøger at holde fast i kernen af, hvad TV 2 er, hvad TV 2 fortsat skal være, og hvilken betydning TV 2 fortsat skal skabe, sagde Anne Engdal Stig Christensen og fortsatte:

- Når man sidder dér midt i epicentret, føles det fuldstændigt rigtigt og enkelt først og fremmest at holde fast i, at TV 2 skal gøre en forskel. Der findes ikke noget regneark, som kan køre den ambition igennem. Så man skal tro på, at man netop ikke kan regne den ud og derfor skal holde fast i den solide fortælling om, at dét at ville noget særligt giver værdien på den lange bane.

Omkring 100 redaktører, redaktionschefer, chefredaktører og andre redaktionelle ledere deltager i Redaktørernes Dag på Kvægtorvet tirsdag 12. november.

’Alt det vi deler ’ – en nyfortolkning af TV 2
Foruden at holde fast i den stolte arv har det ifølge direktøren været afgørende for TV 2 at bruge tid på netop at ramme tiden og de strømninger, som går gennem alle afkroge af Danmark, Europa og verden. For fire år siden materialiserede dette arbejde sig i en nyfortolkning af TV 2 under overskriften ’Alt det vi deler’, der også udkom i en stort anlagt brandingkampagne.

- ’Alt det vi deler’ er en solid tro på, at vi som mennesker har mere tilfælles end det, der skiller os ad, og det er blevet vores fælles kerne på TV 2. En brandingkampagne bliver kun rigtigt god, hvis den er din oprigtige fortælling om, hvem du er. Hos os betyder det, at man som ansat helst aldrig må føle, at man lige så godt kunne gå ind ad døren et andet sted, sagde Anne Engdal Stig Christensen og fortsatte:

- Som chef er det er min vigtigste opgave at holde fast i dette – at ’Alt det vi deler’ er vores ståsted, at vi er her, fordi TV 2 er noget særligt, at vi tjener penge for at lave godt indhold, at vi sætter nogen frem for noget i vores fortællinger, og at vi sætter pris på fru Hansen, der også skal kunne udfolde sig som en aktiv samfundsborger.

- Vi skal være stolte af det, vi laver
Direktøren understregede TV 2s stærke ønske om at kæmpe for troværdig journalistik og for den undersøgende journalistik.

- Der sker lige nu utroligt meget i vores fælles verden med ændrede forbrugervaner, fake news, nye forretningsmodeller og nye aktører, men der er stadig noget, som er meget enkelt: Vi skal være stolte af det, vi laver – for ellers må vi lave det om. Og vi skal hver især holde fast i kernen – den journalistiske kerne – om at gøre en forskel, sagde Anne Engdal Stig Christensen, der sluttede sin tale med at vise den nye kampagnefilm for TV 2 PLAY og med disse ord til redaktørerne:

- På vej over i en streamingverden og med et dybfølt ønske om at lave en public service-transformation sammen med danskerne forsøger vi nu at brande TV 2 PLAY med udgangspunkt i det, der også er vores kerne: Det danske. Og mind jer selv om hver dag, at hver gang I udkommer med en historie, skriver I også historien om jer selv og om, hvem I er.

Redaktørernes Dag handlede om redaktionelt lederskab og indeholdt indlæg fra danske og udenlandske mediefolk og eksperter samt tre samtalesaloner med fokus på henholdsvis branchens medarbejdere, teknologi og brugere. Disse samtalesaloner var arrangeret af de tre danske journalistuddannelser på baggrund af ny viden, de har opsamlet.

Inden aftenens festmiddag var TV 2 NEWS-vært Jens Gaardbo vært for særudgaven ’Presselogen: Mediebranchen set udefra’ med tre kritiske og konstruktive debattører med kærlighed til mediebranchen: Influencer Rasmus Kolbe ('Lakserytteren'), brobygger Özlem Cekic og folketingsmedlem Tommy Ahlers.

Sidst på eftermiddagen sluttede Redaktørernes Dag med en særudgave af 'Presselogen' med Jens Gaardbo (th.) som vært og med influencer Rasmus Kolbe (tv.), brobygger Özlem Cekic og folketingsmedlem Tommy Ahlers som paneldeltagere. (Foto: TV 2)