Valgdækning som aldrig tidligere på dansk tv

TV 2 NEWS rundede ét år og kan se tilbage på en periode med intens valgdækning - og høj seertilslutning til dækningen.

To af valgværterne på TV 2 NEWS, Lotte Mejlhede og Poul Erik Skammelsen.

Når TV 2 NEWS fylder ét år 1. december, sker det umiddelbart efter en periode med valgkamp, folketingsvalg og regeringsdannelse. Begivenheder, som kanalen dækkede tæt, og hvor kanalen øgede sin daglige seertilslutning med omkring 60 procent, og hvor seerne brugte væsentligt mere tid på kanalen end sædvanligt.

- I mange af valgkampens dage var flere end 400.000 forskellige danskere forbi TV 2 NEWS for at følge med, og vi oplevede igen, at stadig flere stiller ind på NEWS, når væsentlige nyheder er i gang, siger TV 2 NEWS’ kanalchef, Mikkel Hertz, der er meget tilfreds med valgkampen på kanalen.

- Vi leverede en valgdækning, som ingen andre kunne gøre, og den inkluderede bl.a. direkte transmissioner fra vælgermøder, pressemøder, fremlæggelse af politiske udspil, debat samt interviews i studiet og fra valgbussen, der kørte rundt i landet, siger Mikkel Hertz.

Ifølge politiske kommentatorer kom TV 2 NEWS til at spille en afgørende rolle for valgets resultat. Det skete, da Ny Alliances formand Naser Khader på et direkte transmitteret vælgermøde med Pia Kjærsgaard ikke forstod et spørgsmål, hvor han blev bedt om at forklare partiets skattepolitik. Som Politiken skrev i en artikel efter valget om Ny Alliances nedtur i slutningen af valgkampen:

”I de minutter brød det store opbrud i dansk politik sammen. Det pinagtige optrin blev transmitteret direkte på TV 2 NEWS, og ingen, der overværede det, ville længere kunne få sig selv til at stemme på Ny Alliance.”

Andre medier havde også fulgt med på nyhedskanalen og skrev om vælgermødet, og TV 2 NEWS fulgte senere op med et studie-interview med Naser Khader, hvor han igen blev bedt om at forklare skattepolitikken og her gav svar, som var forkerte.

Også da valget var godt og vel overstået – klokken 00.30 på valgnatten – fik TV 2 NEWS stor tilslutning til valgdækningen, da kanalen fortsatte dækningen af valget i en time, efter at TV 2 og DR havde lukket valgstudierne.