Valgdækning med vælgerne i centrum

En af TV 2s meget store fornyelser i valgdækningen i 2019 var Valgfolkemødet på Kvægtorvet, hvor vælgernes dialog med politikerne var i fokus i mange debatter. Billedet er fra en af Valgfolkemødets tre partilederstafetter, hvor Mette Frederiksen (S) (med ryggen til) besvarede spørgsmål fra publikum. (Foto: Jens Wognsen / TV 2)

En af TV 2s meget store fornyelser i valgdækningen i 2019 var Valgfolkemødet på Kvægtorvet, hvor vælgernes dialog med politikerne var i fokus i mange debatter. Billedet er fra en af Valgfolkemødets tre partilederstafetter, hvor Mette Frederiksen (S) (med ryggen til) besvarede spørgsmål fra publikum. (Foto: Jens Wognsen / TV 2)

TV 2s valgdækning har ambition om at engagere danskerne og give dem lyst til at tage stilling, og samtidig vil TV 2 forny den politiske debat. Begge dele er lykkedes rigtigt godt i valgkampen, fastslår stationens nyhedsdirektør.

Siden folketingsvalget blev udskrevet tirsdag 7. maj, har TV 2, TV 2 NEWS, TV2.DK og TV 2 Regionerne leveret omfattende politisk dækning af valgene til Folketinget og Europa-Parlamentet. En dækning, som i meget høj grad har taget udgangspunkt i danskerne og deres spørgsmål og ønsker til politikerne.

Det er blandt andet sket i den daglige nyhedsdækning, hvor TV 2 og TV 2 Regionerne har sendt fælles reporterhold rundt i hele landet for at følge vælgernes møder med politikerne.

TV 2s udgangspunkt hos vælgerne var også tydeligt på det historiske Valgfolkemøde på Kvægtorvet søndag 19. maj og i topmødet samme aften, hvor spørgsmålene til statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen, kom fra seere og publikum.

Vælger-udgangspunktet er også baggrunden for de nye udgaver af ’Højlunds Forsamlingshus’, i ’Seerkrydsild’ på TV 2 NEWS, i indslagene ’Danske stemmer’ og mange andre steder hos TV 2 både på tv og digitalt.

- Helt overordnet er vores ambition i denne valgkamp at engagere danskerne og give dem lyst til at tage stilling, og samtidig har vi ønsket at genoplive og forny den politiske debat. Det har vi vist med blandt andet Valgfolkemødets store åbenhed og diskussionslyst, i Gertrud Højlunds tv-forsamlingshuse tre forskellige steder i Danmark og med de mange debatter mellem politikere og vælgere, hvor vi sætter fokus på den gode tone, siger TV 2s nyhedsdirektør, Mikkel Hertz, og fortsætter:

- Vi er i tættere samarbejde med TV 2 Regionerne end nogensinde før og får inddraget hele landet i vores daglige dækning. Vi vil – sammen med Regionerne – dække valget i virkeligheden rundt i landet, og helt nøgternt kan jeg konstatere, at vi er godt i gang med at indfri på disse ambitioner.

Læs reportage fra Valgfolkemødet på TV 2 her.

Fra partilederdebatten 'Det første ord', som TV 2 og TV 2 NEWS sendte tirsdag 7. maj. (Foto: Carsten Andersen / TV 2)

God seertilslutning til de store debatter
TV 2 kan samtidig konstatere, at der er god seertilslutning til de store valgprogrammer på TV 2s hovedkanal. Hertil kommer, at TV 2 NEWS oplever markant fremgang i maj – altså en betydelig seervækst ud over den fremgang, som TV 2 NEWS allerede har præsteret i årets første fire måneder.

Valgkampens første partilederrunde på TV 2 og NEWS, ’Det første ord’, blev set af 519.000 danskere – en klar fremgang fra seertallet på 408.000 til ’Det første ord’ i valgkampen 2015.

Søndagens ’Topmøde i Højlunds Forsamlingshus’ er set af knap 600.000 danskere på TV 2 og TV 2 NEWS. 36 procent af dem, der havde tændt for fjernsynet søndag aften mellem klokken 20.00 og 21.30, så TV 2s topmøde mellem regeringschefen og lederen af oppositionen.

Topmøde-debatten var kulminationen på søndagens Valgfolkemøde på TV 2, som blev dækket fra klokken 10.00 til ud på aftenen på TV 2 og TV 2 NEWS. På begge kanaler gav den politiske Valgfolkemøde-dækning højere seerandele til de to kanaler end på almindelige søndage i 2019.

TV 2s nyhedsdirektør, Mikkel Hertz. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Over én million danskere har taget Kandidattesten
Også digitalt – på TV 2.DK og via app – kommer TV 2 meget bredt ud med nyheder, perspektiv og baggrund om valgene til Folketinget og Europa-Parlamentet.

En af de særdeles populære features er Kandidattesten, som TV 2 laver sammen med TV 2 Regionerne. På nuværende tidspunkt har over én million danskere taget Kandidattesten på TV2.DK, på TV 2 Regionernes hjemmesider og i TV 2s app. Det er flere gennemførte tests end under hele valget i 2015.

---------

Læs også: TV 2 NEWS stormer frem i valgkampen

Billede {0} af {1}