TV 2: Tilfredshed med ny medieaftale

Merete Eldrup glæder sig over muligheden for betalt og oplyst produktplacering i programmer og over, at forpligtelsen til filmstøtte reduceres med otte millioner kroner om året.

TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup. (Foto: Rickie Molloy / TV 2)


TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup, er overordnet godt tilfreds med den medieaftale, som onsdag aften blev indgået mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance.

- TV 2 fylder ikke meget i forligsteksten, og det havde vi heller ikke regnet med. Man kan sige, at TV 2 allerede i januar 2009 fik sit medieforlig, da politikerne indgik den aftale, der bl.a. giver TV 2 mulighed for at opkræve abonnementsbetaling fra 2012, siger Merete Eldrup.

”Medieaftale 2011-2014” indeholder dog nogle punkter, som omhandler TV 2, og som glæder Merete Eldrup. Det gælder f.eks., at forpligtelsen til at støtte dansk film reduceres fra 68 mio. kr. til 60 mio. kr. om året.

- Det er en mindre lempelse, end vi havde håbet på, men bevægelsen går i den rigtige retning, siger Merete Eldrup, der også er glad for muligheden for betalt og oplyst produktplacering i programmer.

- Jeg forventer ikke de store millionindtægter på dette område. Slet ikke. Men hvis vi ikke havde fået denne mulighed, ville vi være væsentligt ringere stillet end vores kommercielle konkurrenter, som sender fra England, hvor produktplaceringen i programmer, serier og film er blevet tilladt, siger Merete Eldrup.

TV 2 er også positiv og interesseret, når det gælder den kommende public service-radiokanal, men på dette område vil TV 2 først vurdere rammerne og detaljerne for radiokanalen samt studere en kommende EU-vurdering af, om TV 2 kan deltage i en ny, licensfinansieret public service-radiokanal.