TV 2 NEWS har i årets første tre måneder haft sit stærkeste kvartal nogensinde, bl.a. på grund af tæt og intensiv dækning af Brexit. En rekordhøj seertilslutning, der ligger forlængelse afNEWS' to rekordår 2017 og 2018.
Uanset hvilken kampform politikerne går ind i forårets valgkamp(e) med, er TV 2 NEWS klar og i absolut topform. Og det samme er kanalens mange seere.
I årets første tre måneder har TV 2 NEWS haft sit stærkeste kvartal nogensinde. Et resultat, som kommer i forlængelse af årene 2017 og 2018, hvor NEWS begge år satte rekord i seerandel.
- NEWS’ seere elsker dansk politik, og for vores seere er valget udskrevet og valgkampen i gang. Vi oplever stor seertilslutning til alle politiske udmeldinger, og de politiske magasiner ’Besserwisserne’, ’Tirsdagsanalysen’ og ’Lippert’ sætter nye rekorder i disse måneder, siger chefredaktør Ulla Pors Nielsen, TV 2 NEWS.
Endnu et eksempel på NEWS-seernes store interesse for dansk politik sås søndag aften, hvor der var politisk duel på DR1 mellem statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen. Seerinteressen på DR1 var omtrent som til en almindelig udgave af ’21 Søndag’, men da TV 2 NEWS i timerne efter analyserede duellen, voksede NEWS-seertallet med over 60 procent i forhold til det normale niveau søndag aften.
Nyheder og perspektiv
TV 2 NEWS’ stærkeste kvartal skyldes ikke alene interessen for dansk politik og for NEWS’ politiske magasiner.
Medvirkende til TV 2 NEWS’ seerfremgang i 2019 er også eftermiddagsprogrammet ’NEWS & Co.’, der nu følges af næsten hver tiende tv-seer i dette tidsrum. Også 22 NEWS og kanalens sene aftenflade er i fremgang hos seerne.
- NEWS giver dig altid de seneste nyheder, og samtidig har vi arbejdet for at højne kvaliteten og give endnu mere substans og perspektiv. Det er enormt glædeligt, at dén strategi trækker flere seere til NEWS, og at strategien får danskerne til at se endnu flere af vores udsendelser, siger Ulla Pors Nielsen.
Danskerne er stærkt optaget af Brexit
Én altoverskyggende begivenhed har været medvirkende til TV 2 NEWS-rekorden i 1. kvartal: Brexit. Dag efter dag, aften efter aften har timelange debatter og afstemninger i det britiske underhus trukket mange tusinde seere til TV 2 NEWS’ dækning.
- Vi har oplevet fra første dag, at danskerne er særdeles optaget af Brexit, og seerne har hurtigt fundet ud af, at NEWS er den kanal i Danmark, som dækker, hver gang der sker nyt i Storbritannien eller Bruxelles, siger Ulla Pors Nielsen.
I sidste uge havde TV 2 NEWS årets stærkeste uge og den sjette stærkeste uge i kanalens historie. Brexit var endnu en gang medvirkende til fremgangen, men også Mueller-rapporten, landsmødedækningen hos Liberal Alliance og SF, en ekstraudgave af ’Besserwisserne’ og debatten efter statsministerduellen løftede NEWS’ seertilslutning.
I 1. kvartal 2019 ligger tre kanaler – med en seerandel på 4,6 eller 4,7 procent – omtrent side om side på tredje-, fjerde- og femtepladsen, når de danske tv-kanaler rangordnes. De tre kanaler er TV 2 CHARLIE, DR2 og TV 2 NEWS.
Også når det gælder antallet af daglige brugere af TV 2 NEWS, oplever kanalen fremgang. I 1. kvartal 2019 er den daglige dækning – det gennemsnitlige antal daglige seere og brugere – 570.000 og dermed det højeste i et kvartal siden 1. kvartal 2015, hvor dækningstallet var en anelse højere (573.000).