
Hver dansker bruger lige så meget tid på TV 2 NEWS, som de bruger på DR1s nyhedsudsendelser. NEWS vil i 2011 give nyhedsdæknin-gen yderligere journalistisk tyngde og satser bl.a. stort på valget.
Kanalchef Mikkel Hertz, TV 2 NEWS. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)
I årevis har der været to store spillere – TV 2 og DR1 - når det gælder danskernes forbrug af tv-nyheder.
TV 2s hovedkanal er fortsat den nyhedsleverandør, som allerflest danskere bruger – og bruger mest tid på. Godt 50 procent af danskernes sening af landsdækkende og regionale nyheder foregår på TV 2 (målt blandt alle danskere på 12 år og derover).
Men 2. pladsen er ikke længere DR1’s. For første gang nogensinde er 2. pladsen nu delt mellem TV 2 NEWS og DR1, selv om DR1s nyhedsudsendelser TV AVISEN og DR Update 12.00 og 15.00 kan ses af alle. TV 2 NEWS kan ses af godt 60 procent af danskerne.
De to kanaler står i 2010 for hver 21 procent af danskernes nyhedssening.
- Konceptet for TV 2 NEWS holder fantastisk. TV 2 NEWS giver danskerne nyhederne, mens de sker, og når danskerne har tid til og mulighed for at blive opdateret. Da TV 2 NEWS begyndte, var der mange ”kloge hoveder”, som sagde, at der hverken er nyheder eller seere til en 24-timers-nyhedskanal i Danmark, men udviklingen har for længst vist, at disse kritikere havde uret, siger TV 2 NEWS’ kanalchef, Mikkel Hertz.
De resterende procenter – tilsammen otte procent – tilfalder DR2 og DR Update.
TV 2 NEWS fik i 2010 to priser: "Mogensen & Kristiansen" fik prisen for årets bedste aktualitetsprogram, og TV 2 NEWS blev hædret med Den Berlingske Fonds Journalistpris.
Mere journalistisk tyngde i 2011
TV 2 NEWS opruster på flere områder i 2011, og allerede i nytårsdagene fik seerne de første tegn på dette. TV 2 NEWS sendte hen over nytåret hele 13 tematiserede årskavalkade-programmer, hvor alle NEWS’ værter var involveret.
TV 2 NEWS vil også bruge ressourcer på at sikre yderligere journalistisk tyngde i programfladen.
- Da TV 2 NEWS i 2010 modtog Berlingske Fonds Journalistpris, sket det med bl.a. den begrundelse, at kanalen ved at forny sig selv har fået ”skabt et nyt dansk nyhedsmedie, hvor den hurtige nyhedsformidling kombineres med den nødvendige nyhedsforklaring”. TV 2 NEWS vil i 2011 i endnu højere grad supplere nyhedsformidlingen med nyhedsforklaringen, siger Mikkel Hertz.
Et af de steder, hvor TV 2 NEWS satser stort, er på folketingsvalget, der bliver et af højdepunkterne i 2011.
- 2011 bliver særdeles spændende i dansk politik, og TV 2 har allerede taget hul på valgkampen med flere tv-dueller. Folketingsvalget bliver – som meningsmålingerne ser ud lige nu - ”vind eller forsvind” for en del af de tunge politikere på Christiansborg, og det er klart, at partierne og politikerne vil kæmpe for hver eneste stemme, siger Mikkel Hertz.
En af nyskabelserne på TV 2 NEWS bliver, at kanalen fra februar får fast sportsvært i NEWS’ stærke morgenflade. Det sker for at sikre flere og bedre sportsnyheder fra værter, som brænder for stoffet.
TV 2 NEWS havde i 2010 cirka 750.000 daglige seere – cirka 100.000 flere end i 2009. NEWS-seerne brugte hver knap 40 minutter om dagen på at se kanalen.