TV 2 ECHO: Fortællinger, der giver genlyd

27. februar 2018;
Af: TV 2 Kommunikation

1. marts går TV 2s nye journalistiske satsning TV 2 ECHO i luften - med korte, aktuelle videohistorier, der bruger nye digitale virkemidler og fortælleformer.

Af Peter H. Kamph, TV 2 Kommunikation

Hvem er vi? Hvad tror vi på? Hvad inspirerer os? Hvad gør os lykkelige og kede af det? TV 2 ECHO er TV 2s bud på en ny type aktualitetshistorier, der handler mere om vores liv end om samfundet. Mindre om, hvad magthaverne siger, og mere om, hvad mennesker gør. TV 2 ECHO lanceres torsdag 1. marts og udkommer hver dag på tv2.dk, TV 2 PLAY samt Facebook og Instagram.

- Historierne fra TV 2 ECHO er journalistiske videofortællinger, der skal appellere til et mere begejstret og mere engageret liv - og til nye målgrupper. Historierne er typisk et par minutter lange, de er professionelt fortalt i høj produktionskvalitet, og kan være lette i tonen - men ikke nødvendigvis i emnevalget. Vi kommer til at beskæftige os med etiske og moralske valg i livet, og vores historier vil noget, forklarer Marie-Louise von Holstein, der er redaktionschef for TV 2 ECHO.

Historier for alle - med særlig appel til de unge 
Historierne fra TV 2 ECHO er for alle, men de er fortalt på en måde, der appellerer særligt til den yngre målgruppe - typisk de 20-30-årige, da det netop er en aldersgruppe, der er i færd med at skabe og forme deres egen vej i livet. De er sværere at nå med klassiske nyhedstilbud, men er ikke desto mindre meget optaget af seriøse emner og store spørgsmål. Dermed får TV 2 ECHO er markant særpræg i form af ”tunge” temaer, foldet ud kort, skarpt og med visuel kant. TV 2 ECHO udkommer hver dag  - men ikke på bestemte tidspunkter eller med bestemte mængder.

- TV 2 ECHO vil hellere slå bredt igennem med én video end løst igennem med ti. At lave korte historier, som folk skal have lyst til at dele, kræver et unikt fokus på hvert eneste sekund i hver eneste video, siger Marie-Louise Holstein og fortsætter:

- Levende billeder er en TV 2-kernekompetence og ambitionen er at blive en af Europas bedste til disse kortformsvideoer. Derfor vil vi arbejde på at blive et internt videnscenter for TV 2s erfaringer med kortformsvideoer samt forhåbentlig også en naturlig rugekasse for nye idéer og nye måder at arbejde med video til sociale og digitale platforme.

Eksperimenterende redaktion er selv i målgruppen
Fælles for den nye redaktion, der foreløbigt består af en fotograf, en grafiker, tre VJs, en praktikant, to journalister og en redaktør, er, at de alle selv er en del af kernemålgruppen for fortællingerne. Der er flere nye profiler blandt medarbejderne, og det er ambitionen, at redaktionen skal ud i nye miljøer, hvor TV 2 ellers ikke kommer meget i forvejen.

- I sin grundform er TV 2 ECHO en eksperimenterende redaktion, og vi er skabt for at afsøge og afprøve de nye fortælleformer. Lidt atypisk for udvikling af tv-satsninger herhjemme - men i tråd med den tilgang man ser i digitale start-ups - går vi mere ”agilt” til værks. Vi kommer til at arbejde eksplorativt og åbent med de individuelle historier i et hurtigt loop af eksperiment-læring-videreudvikling. At kunne eksperimentere og lære i real time og tæt dialog med brugerne er netop én af fordelene ved at arbejde i et rent digitalt/socialt univers. Og vi tror på, at den slags historier især vil appellere til kernemålgruppen og dens mediebrug og netop klare sig godt på tværs af de digitale platforme, vi udkommer på, siger Marie-Louise von Holstein.

Billede {0} af {1}