TV 2 PLAY fortsætter væksten og bidrager positivt til et årsresultat, der er bedre end forventet.
TV 2s bestyrelse har i dag godkendt årsregnskabet for 2018 for TV 2 DANMARK A/S. Resultatet før finansielle poster og skat (EBIT) er 301 mio. kr. og dermed på linje med rekordåret 2017.
Resultatet er bedre end forventet og skal blandt andet ses i lyset af en stigning i sportsomkostninger på 73 mio. kr. – især til VM i fodbold – i forhold til 2017.
Den samlede omsætning i 2018 er på 2.866 mio. kr. og steget med tre procent i forhold til 2017. Reklameomsætningen på 1.259 mio. kr. er faldet med to procent, mens abonnementsomsætningen på 1.542 mio. kr. er steget med seks procent. Væksten kommer primært fra TV 2 PLAY.
- Resultatet for 2018 er tilfredsstillende, og TV 2 har en stærk økonomi. Det skyldes blandt andet TV 2 PLAY, der fortsat bidrager flot til vores omsætning. Vi kan konstatere, at den positive udvikling fortsætter ind i 2019, og TV 2s streamingtjeneste har netop rundet en halv million abonnementer. TV 2s flowkanaler kan også se tilbage på et godt 2018. TV 2-familien øger sin seerandel til 39,1 procent – en stigning på 1,2 procentpoint i forhold til 2017 – og alle kanaler enten fastholder eller har fremgang i seerandele i deres respektive målgrupper, siger TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup, og fremhæver særligt TV 2 NEWS:
- TV 2s nyhedskanal opnår for andet år i træk sit stærkeste år målt på seerandele, og denne fremgang er i særdeleshed tilfredsstillende i en tid, hvor troværdige og transparente nyhedsmedier i stigende grad er afgørende for den demokratiske debat. TV 2, TV 2 NEWS og TV 2 Regionerne er fortsat det sted, hvor danskerne bruger mest tid på nyheder og i størst omfang opsøger oplysninger om, hvad der sker i Danmark og udlandet. Det er der også al mulig grund til at være tilfreds med.
TV 2 PLAY central i koncernstrategi
TV 2s bestyrelsesformand, Jimmy Maymann, ser med tilfredshed på den udvikling, TV 2 har gennemgået i 2018, hvor en ny koncernstrategi frem til 2021 blev vedtaget og igangsat. Strategien skal styrke TV 2s digitale position og samtidig værne om TV 2 som kommerciel public service-virksomhed. Centralt står TV 2 PLAY, der skal videreudvikles teknisk, kommercielt og indholdsmæssigt.
- I hele TV 2s organisation er der fuldt fokus på TV 2 PLAY, samtidig med at den eksisterende forretning fastholdes. Streamingtjenesten er TV 2s vækstmotor, som skal være med til at sikre fortsat udvikling og produktion af det gode indhold til TV 2s platforme, for også i en mere fragmenteret medieverden er dansk kvalitetsindhold nøglen til at engagere og samle danskerne. Konkurrencen er massiv – især fra internationale aktører – og forbrugervanerne ændrer sig med stor hast, men TV 2 viser senest med resultaterne fra 2018, at virksomheden har fokus på udvikling af alle dele af forretningen, siger Jimmy Maymann.
I 2019 forventer TV 2 et resultat før finansielle poster (EBIT) på 225-250 mio. kr. svarende til en EBIT-margin på cirka otte-ni procent (10,5 procent i 2018).
Se TV 2s årsregnskabsmeddelelse via dette link og TV 2s årsrapport her.