Temperaturmåling har understøttet TV 2s udvikling

Midtergangen på TV 2s hovedsæde på Kvægtorvet i Odense. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Når virksomheden har omfattende udviklingsprocesser i gang, er det ekstra væsentligt med værktøjer, der giver føling med medarbejdernes trivsel og opbakning til strategien.

Af Merete Eldrup, administrerende direktør, TV 2

På TV 2 har vi gennem flere år været stærkt optaget af udvikling. Dels i form af den digitale transformation fra tv-station til medievirksomhed. Og dels fremover i form af en nøje balanceret udvikling af virksomheden, hvor vi vil øge vores styrke på det digitale område, samtidig med at vi værner om den forretning, vi allerede har.

Den fremtidige retning har vi for nylig sat i en ny koncernstrategi, som skal styrke TV 2 i et fragmenteret mediemarked – blandt andet gennem et stærkere TV 2 PLAY, et alsidigt udbud af kvalitetsindhold på alle platforme og et målrettet arbejde for at sikre, at TV 2 også i fremtiden har plads i de unges mediebrug.

Med den nye strategi følger der – indlysende nok – mange vigtige udviklingsopgaver på én gang, og det stiller store krav til organisationen og til såvel medarbejdere som ledere. Det ligger heldigvis i TV 2s virksomhedskultur, at vi har en grundstemning af stor lyst til at prøve nye veje. Det er en del af vores DNA at udforske og ikke at være bange for det nye. Lysten til at udkomme med indhold på kryds og tværs – på tv og digitalt – er også vokset og er blevet en integreret del af vores arbejde.

Men i sådanne perioder med intens udvikling er det – efter min bedste overbevisning – overordentligt vigtigt at have værktøjer, der sikrer føling med medarbejdernes trivsel og opbakning til TV 2s strategi. Det skal vi have netop for at bevare appetitten på fremdrift og give engagementet de bedst mulige vilkår.

Når MTU ikke bare er rutine i organisationen
Hér er den tilbagevendende medarbejdertilfredsundersøgelse – den gode og velkendte MTU – blevet en vigtig temperaturmåling for en virksomhed som TV 2, hvor hastigheden i dagligdagen til tider kunne give frygt for feber.

På TV 2 har vi anvendt MTU med stor succes til at identificere og handle på områder, der er centrale for trivsel og engagement hos vores medarbejdere, som jo – om nogen – skal løfte den afgørende udvikling af såvel indhold som forretning.

Vi har hvert andet år siden 2006 gennemført MTU, med faste spørgsmål, der sikrer konsistens og sammenlignelighed over tid. Efter hver MTU sættes gang i grundig afrapportering på virksomheds-, afdelings- og teamniveau, med dialog og opfølgning efter faste procedurer samt fastsættelse af fokusområder og konkrete mål for forbedring. 

TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

I ulige år gennemfører vi desuden en miniudgave af MTU med udvalgte spørgsmål, der kan give ledere og medarbejdere en værdifuld ”mellemtid” i forhold til, om man er på vej i den rigtige retning – så det er muligt at nå at sætte ind med ekstra initiativer i god tid.

Vi har nu netop gennemført MTU 2018, hvor resultatet viser den højeste arbejdsglæde og loyalitet på TV 2 målt til dato. Der er fremgang på tværs af alle fokusområder, og TV 2 lander på leverandøren Ennovas såkaldte ’Top in Class’-niveau, målt i forhold til andre danske virksomheder.

Specifikt lander arbejdsglæden på 78 ud af 100 mulige point, hvilket er på det højeste niveau i de ti år, vi har gennemført undersøgelserne. Samtidig har hele 95 procent af TV 2s medarbejdere svaret på MTU’en, hvilket – ud over at det i sig selv vidner om et højt engagement – også sikrer et meget præcist billede af situationen.

Også loyaliteten over for TV 2 er steget. For eksempel lander spørgsmålet om, hvorvidt man vil anbefale andre at søge job på TV 2, på 86 point ud af 100 mulige. Det er en stærkt opmuntrende tilkendegivelse i en tid, hvor internettet har gjort netop anbefalinger til noget nær en hård valuta for store og små brands, og hvor vi alle for længst er vant til at afregne restauranten, lægen, hotellet eller rejsebureauet ret kontant med anbefalinger (eller mangel på samme) på TrustPilot, Tripadvisor, Facebook eller andre digitale platforme. 

Gør vi det, vi siger, vi gør?
Spørgsmålene omkring den nye koncernstrategi – for eksempel hvorvidt vi ”gør det, vi siger, vi gør” og om medarbejderne ”køber ind på strategien” – vurderes samlet til 80 ud af 100. Endda på en journalistisk funderet virksomhed, hvor det meste principielt mødes med sund skepsis.

Og det er min klare overbevisning, at vi – netop fordi vi parallelt med de store udviklingsprojekter har arbejdet målrettet med at følge og styrke medarbejdernes arbejdsglæde og loyalitet – i dag står et fantastisk godt sted med meget motiverede medarbejdere, der møder glade ind på arbejde og i dén grad er villige til at bidrage til TV 2s udvikling i de kommende år.