Mere ed 70 procent afdanskernes tv-nyhedssening foregik sidste år på TV 2, TV 2 NEWS og hos TV 2 Regionerne. 19 Nyhederne endte som Danmarks mest sete nyhedsudsendelse.
Hver dansker brugte i 2019 i gennemsnit 109 timer på at se almene nyheder i tv, og hovedparten af denne sening – godt 71 procent svarende til næsten tre fjerdedele af nyhedsseningen – foregik på TV 2, TV 2 NEWS og hos TV 2 Regionerne. Knap 29 procent af seningen af almene nyheder er foregået på DR-kanalerne.
Det viser en opgørelse af danskernes nyhedssening på tv, som TV 2 har foretaget på baggrund af Seer-Undersøgelsen i Danmark, der foretages af Kantar.
I forhold til 2018 har TV 2 øget sin andel af tv-nyhedsseningen. Det er især TV 2 NEWS, som i 2019 får sit stærkeste år nogensinde, der har øget seningen i forhold til sidste år.
Hos DR skyldes faldet i nyhedssening blandt andet, at DR2 med virkning fra 2019 lukkede nyhedsprogrammet ’DR2 Dagen’.
19 Nyhederne er mest sete nyhedsudsendelse
I 2019 var TV 2 Nyhederne 19.00 Danmarks mest sete nyhedsudsendelse med 484.000 seere i gennemsnit på TV 2 og TV 2 NEWS. Det er en anelse højere end TV Avisen 21.30 / ’21 Søndag’, der i 2019 er faldet til gennemsnitligt 478.000 seere fra 507.000 seere i 2018.
Næsten lige så mange seere har Regionalprogram 19.30, som i 2019 blev set af 465.000 danskere i gennemsnit.
Hver dag i 2019 var der flere end 1,3 mio. danskere, som så mindst fem minutter sammenhængende tv-nyheder på TV 2s kanaler. Det tilsvarende tal for DR-kanalerne var godt 900.000.
Med i tallene er ikke nyhedsseningen på TV 2 PLAY, hvor den samlede udgivelse af nyheder, aktualitet, de populære minidokumentarer og senest explainers blev øget markant i 2019.
Herudover har TV 2 en omfattende nyhedsdækning på TV2.DK, som har mere end én million daglige brugere på tværs af TV2.DK og apps.