"Liebhaverne" i fin form

Programmet har også i foråret 2008 været blandt de mest populære TV 2-programmer i målgruppen 21-50 år. TV 2-redaktør afviser påstand om fup i det populære program.

Fra næste uges sæsonafslutning på "Liebhaverne": Ejendomsmælger Jan Fog og Sussie Sheikh, direktør for LifeQ, der skal have sit hus vurderet af Jan Fog.

Når TV 2-programmet "Liebhaverne" i næste uge slutter den igang-værende sæson, er det endnu en gang i forvis-ning om, at program-serien er blandt de bedst scorende på TV 2, når det gælder seertilslut-ning hos de 21-50-årige.

I den nuværende sæson har "Liebhaverne" fore-løbig haft en seerandel blandt de 21-50-årige på 43 procent, og det er et par procentpoint bedre end i efterårssæsonen 2007. Det betyder, at "Liebhaverne" har væ-ret blandt de mest sete TV 2-programmer blandt de 21-50-årige i de seneste uger.

I sæsonens sidste afsnit onsdag 21. maj flyver ejendomsmægler Pernille Sams til Anholt for at vurdere en fantastisk ejendom, Fyrmestergaarden, som ligger for sig selv omgivet af Anholts smukke natur og direkte ned til vandet. Ejendomsmægler Jan Fog er derimod på hjemmebane i Hellerup, hvor han skal vurdere en smuk gammel ejendom, der ligger tæt på Øresund.

Det er i de seneste dage blevet hævdet, at nogle af de personer, som kigger på liebhaverejendomme i "Liebhaverne", ikke er reelt boligsøgende. Men påstanden er forkert, fastslår TV 2-redaktør Steen Lund og tilrettelægger Lisbet Fagerberg, produktionsselskabet Koncern.

- Vi går ikke på kompromis med hensyn til, om folk reelt er på boligjagt. Redaktionen står helt inde for de cases, der skildres i programmerne, siger Lisbet Fagerberg.

Programredaktør Steen Lund, TV 2, siger:

- Der er ikke nogen historie. Jeg har en tæt dialog med Koncern om troværdighed, og jeg er sikker på, at alt går rigtigt til, siger Steen Lund, der også afviser kritik af, at potentielle huskøbere medvirker i "Liebhaverne" for at få reklame i programmerne.

- Det er udelukkende redaktionelle vurderinger, der ligger til grund for omtalen af de medvirkende, for det er vigtigt for et program som "Liebhaverne", at seerne forstår deltagernes baggrund. Det er den menneskelige vinkel - ikke de produkter, folk eventuelt tjener deres penge ved - der er i centrum i "Liebhaverne"s omtale af de potentielle huskøbere, fastslår Steen Lund og spørger:

- Når Ekstra Bladet bruger Stig Elling i en artikel, undlader man jo heller ikke at fortælle, at Elling er direktør hos Star Tours. Hvorfor finder man det så odiøst, at "Liebhaverne" gør det?