Flere danskere så TV 2 hver dag og hver uge i 2009 – alligevel faldt TV 2s seerandel.
TV 2 oplevede i 2009, hvad nogen vil opleve som et paradoks: Flere danskere så med på TV 2 hver dag og hver uge – henholdsvis 55 minutter om dagen og cirka seks og en halv time om ugen. Alligevel mistede TV 2s hovedkanal seerandel i konkurrencen med andre kanaler.
Forklaringen er ganske enkel: Danskernes tv-sening voksede i 2009 med 13 procent til nyt rekordniveau. Og selv om seerforbruget på TV 2s hovedkanal voksede pænt, steg den generelle tv-sening endnu mere, og det kostede TV 2 et tab i seerandel fra 31 til 29 procent.
Heldigvis voksede TV 2s nichekanaler betydeligt, så samlet faldt TV 2-kanalernes seerandel beskedent fra 38,8 procent i 2008 til 38,6 procent i 2009.
Det fremgår af TV 2s public service-redegørelse 2009, som netop er offentliggjort.
Årets mest fremgangsrige kanal var TV 2 NEWS, som øgede sin seerandel med fra 1,8 procent til 2,6 procent, og som i 2009 var den ottendemest sete kanal – en fremgang på to pladser i forhold til 2008.
TV 2 er med 29 procent i seerandel i 2009 fortsat Danmarks klart mest sete kanal. DR1 havde en seerandel på 22 procent, mens nummer tre og fire, TV3 og DR2, begge stod for fem procent af danskernes samlede tv-sening.
----------------------------------
Se også:
TV 2s public service-redegørelse 2009
Public service-redegørelse: Rekord i nyhedstimer på TV 2
Public service-redegørelse: Programfladen ændrede sig i 2009