Professor: Tv-nyheder er ikke i krise

Medieforsker slår fast, at tv fortsat er af meget stor betydning for danskernes nyhedsforbrug og imødegår kraftigt en konklusion fra Politiken-artikel.

TV 2s nyhedsstudie på Kvægtorvet med de faste værter på NYHEDERNE 19.00 og 22.00. Fra venstre ses Cecilie Beck, Natasja Crone, Mikael Kamber, Divya Das og Peter Grønborg. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

I et debatindlæg i Politiken går professor Kim Schrøder, Roskilde Universitet, til usædvanligt skarpt angreb på avisens artikel før jul om, at tv-nyhederne er i krise.

Professoren kalder artiklens præmis for ”helt gal”, og han afviser, at det skulle være en krise, ”bare fordi tingene ikke længere er, som de var engang”.

Politiken bygger sin artikel om tv-nyhedernes krise på, at seertallene til DRs og TV 2s hovednyhedsudsendelser har haft betydelige fald i seertal. Til det kommenterer Kim Schrøder, at ”man ikke kan drage nogen konklusion om danskernes lyst til at se tv-nyheder ud fra seertallene til én enkelt af de mange nyhedsudsendelser” - og fortsætter:

”Man må også se på de mange andre nyhedstilbud, DR og TV 2 har til danskerne. DR og TV 2 er i 2013 i daglig kontakt med lige så mange danskere, som for 10 år siden. Og så skal man jo også lige have med, hvor mange der ser nyhederne live eller tidsforskudt på en computer-, mobil-eller tabletskærm. Det har tv-målingerne svært ved at måle pålideligt; f. eks. måler de slet ikke på smartphones og tablets. Og næsten 30 procent ser nu nyheder på deres computer, 15 procent på deres smartphone.

”Mange følger nyheder dagen igennem på forskellige onlineplatforme og bruger så tv-nyhederne - eller ”Deadline” på DR2 - til at få det forkromede overblik over dagens nyhedsdagsorden og lidt mere baggrundsinformation om de forskellige historier. Det gør de bl.a., fordi de har større tillid til tv-nyheder end til nyheder på andre platforme.”

44 procent anser tv-nyheder for vigtigste nyhedskilde
Kim Schrøder og hans kollega, lektor Rasmus Kleis Nielsen, offentliggjorde i sommeren 2013 en rapport om danskernes brug af nyheder. Herfra henter Kim Schrøder bl.a. nedenstående oplysninger – og han skriver:

”Vores 2013-tal viser, at 85 procent af befolkningen har set tv-nyheder på et tv-apparat inden for en uge. 44 procent anser tv-nyheder for at være deres vigtigste nyhedskilde. Også de yngre befolkningsgrupper er flittige brugere af tv-nyheder: I 2012 så 78 procent af de 15-35-årige tv-nyheder.”

Kim Schrøder fortsætter:
”Næsten 30 procent af danskerne - og 27 procent af de unge - mener, at tv-nyheder er deres vigtigste kilde til baggrund og indsigt. Når vi spørger danskerne, hvilke nyhedsmedier de nødigst vil undvære, nævner godt 21 procent en DR-platform og 34 procent en TV 2-platform (tv, online, mobil). Det er da meget godt gået i dagens nyhedskonkurrencesamfund”.

I juleudgaven af P1-programmet ”Mennesker og Medier” blev nyhedsformidlingen også nævnt, og her sagde Rasmus Kleis Nielsen: ”Tv er absolut centralt, og det regner vi også med, at det vil fortsætte med at være i nogle år frem i hvert fald”.