TV 2 NEWS har øget sin andel af danskernes tv-sening med 25 procent siden udskrivelsen af valget til Folketinget. NEWS har blandt andet stor seertilslutning til mange af valgkampens debatter og magasinprogrammer.
Danskernes appetit på valg-tv er meget betydelig, og især TV 2 NEWS mærker den store interesse for de to valgkampe, som er i fuld gang.
Siden udskrivelsen af folketingsvalget tirsdag 7. maj har TV 2 NEWS øget sin andel af danskernes tv-sening med cirka 25 procent i forhold til NEWS’ seerandel i årets første fire måneder. Der er vel at mærke tale om en seervækst til NEWS, der ligger ud over den fremgang, som kanalen allerede har skabt i årets første fire måneder.
- TV 2 NEWS dækker valg i døgndrift, og fra allerførste minut af valgkampen har vi vist, at det er på TV 2 NEWS, du skal følge med, når Danmark skal til valg. Vi transmitterer fra debatter og fra vælgernes møde med politikerne over hele landet. Du mærker for alvor valgenes puls, når du følger med på NEWS, siger Ulla Pors Nielsen, der er chef for TV 2 NEWS og for TV 2 Event.
Hun glæder sig også over, at TV 2 NEWS’ mange udsendelser fra Valgfolkemødet i Odense søndag 19. maj var med til at give NEWS en af årets ti stærkeste dage.
NEWS er væsentligt stærkere end i valgkampen 2015 og 2011
I den første del af valgkampen står NEWS for seks procent af den samlede tv-sening. Det er væsentligt højere NEWS-seerandele end på samme tidspunkt af folketingsvalgkampene i 2015 og 2011.
I valgkampen 2019 har TV 2 NEWS – trods den mindre udbredelse end DR2 – 30 procent mere sening end DR2, hvis seerandel i de seneste to uger ligger uændret på årsgennemsnittet på 4,6 procent.
Også antallet af daglige seere på NEWS er vokset siden valgudskrivelsen. I disse dage er cirka 550.000 danskere forbi TV 2 NEWS-programmerne hver dag, og i gennemsnit bruger de cirka 75 minutter om dagen på at se NEWS. Også på TV 2 PLAY vokser NEWS-live-seningen betydeligt i disse uger.
Stor sening af magasiner …
TV 2s nyhedskanal oplever stor interesse for faste politiske magasiner som ’Tirsdagsanalysen’, ’Lippert’ og ’Besserwisserne’ og for de magasiner, som i valgkampen har fået et valg-tvist: ’Verden ifølge kandidaterne’, ’Business Valg’, ’Presselogen’, ’NEWS & Co. valgspecial’ og ’Danmarkspanelet’.
I valgkampene har TV 2 NEWS etableret nye programformater, som sætter fokus på valgene til Europa-Parlamentet og Folketinget – eksempelvis ’På sporet af Europa’, ’Lørdagsanalysen’, weekendudgaver af ’NEWS & Co.’, ’Seerkrydsild’ og ’NEWS og partilederne’.
Hertil kommer ’Kampagnesporet’ på alle hverdage klokken 22.30, der har stigende seertilslutning dag for dag, og som er med til at løfte den sene aftensening på TV 2 NEWS.
… og af ’Højlunds Forsamlingshus’
- En helt særlig satsning i valgkampen er repremieren på ’Højlunds Forsamlingshus’ med Gertrud Højlund som vært, hvor vi vil forny den levende debat mellem vælgere og politikere. Den første udgave i Aabenraa blev – meget fortjent – mødt af stor kærlighed fra seerne og af rosende anmeldelser i medierne, siger Ulla Pors Nielsen.
Onsdag 29. maj klokken 19.25 sender ’Højlunds Forsamlingshus’ direkte fra CREATE, Aalborg Universitet.
TV 2 NEWS’ fremgang i valgkampen er så markant, at det har rykket på rækkefølgen blandt de største kanaler i 2019 til dato. Her er NEWS p.t. Danmarks tredjestørste kanal efter TV 2 og DR1 – og foran TV 2 CHARLIE og DR2.