I uge 43 er der Knæk Cancer på TV 2. Cecilie Frøkjær og Mikkel Beha Erichsen er ambassadører i en uge, hvor der er skabt en flot tradition for, at danskerne står sammen og giver en hjælpende hånd mod kræft og til gavn for patienter og pårørende.
Netop i disse uger er der daglige nyheder i lokale medier om danskere, der – blandt meget andet – bager kager, samler flasker, spiller musik, laver perleplader eller holder bankospil til fordel for Knæk Cancer og dermed skaffer penge til Kræftens Bekæmpelses arbejde med kræftforskning, patientstøtte og forebyggelse.
Hos både TV 2 og Kræftens Bekæmpelse er der glæde og stolthed over det engagement, Knæk Cancer gennem årene har skabt.
- Knæk Cancer er blevet en uge, hvor vi har fået en tradition for at hjælpe og gøre lidt ekstra for hinanden. TV 2 og Kræftens Bekæmpelse følger med, når seere og brugere skaber fantasifulde Knæk Cancer-blomster, bakker op om lys-events og igangsætter rørende og store indsamlinger, som vi ikke på forhånd havde kunnet forestille os. Jeg er virkelig imponeret. Og når man nogle gange siger til sig selv, at nu kan det ikke blive bedre, så overgår danskernes kreativitet, engagement og ønske om at hjælpe endnu en gang sig selv, siger TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen.
Det er muligt for alle at starte deres egen Knæk Cancer-indsamling – læs mere her.
En kæmpe forskel for kræftpatienterne
Kræftens Bekæmpelses direktør, Jesper Fisker, siger:
- Knæk Cancer voksede sig meget hurtigt til at blive en folkesag, som samler os og giver os en følelse af fællesskab og håb til de mange, der har sygdommen tæt inde på livet. Knæk Cancer giver os også mulighed for at oplyse danskerne om kræft, og så har Knæk Cancer indsamlet mange millioner kroner, som gør en kæmpe forskel for kræftpatienterne.
Knæk Cancer har ifølge Jesper Fisker rykket markant på kræftindsatsen i Danmark. I alt 242 projekter – som du kan læse om på detgårpengenetil.dk – har fået penge siden 2012. Herunder vigtig forskning, som ikke kunne være sat i gang uden Knæk Cancer.
I 2018 er der 12 overskrifter for Knæk Cancer-støtten, som vil blive fordelt til en række projekter inden for disse temaer.
Ambassadører og værter i ’Knæk Cancer Live’
I Knæk Cancer-ugen byder TV 2 på særlige programmer og indslag, der sætter fokus på forskning i kræft og på livet som kræftpatient og pårørende. Det sker dagligt i ’Go aften Danmark’ og ’Go’ morgen Danmark’ - sidstnævnte indleder Knæk Cancer-ugen allerede søndag i uge 42 (søndag 21. oktober).
Det sker også i dokumentarer, i ’Toppen af poppen knækker cancer’, der hylder sundhedspersonalet med en koncert, i ’Vild med dans knækker cancer’ i Det Kongelige Teater og i lørdagens ’Knæk Cancer Live’, hvor Cecilie Frøkjær og Mikkel Beha Erichsens er aftenens værter. De to har samtidig sagt ja til igen at være ambassadører for Knæk Cancer.
- Det er fantastisk at være del af det store fællesskab under Knæk Cancer, hvor vi samler vigtige midler ind til forskning, der kan hjælpe patienter nu og i fremtiden. Men Knæk Cancer er også med til at fortælle vigtige historier, som dem med sygdommen tæt inde på livet kan finde styrke og inspiration i, samtidig med at vi andre kan blive klogere på, hvad en kræftsygdom kan indebære. På den måde kan vi komme berøringsangsten til livs, så vi tør tale om sygdommen og hjælpe hinanden. Kræft er en barsk sygdom, og ingen skal stå alene, siger Cecilie Frøkjær og fortsætter:
- Det er vigtigt, at vi støtter forskningen, og derudover skal vi skabe fællesskab! Hjælpe hinanden og huske, at de små ting – og ting af praktisk karakter – faktisk er super vigtige, når kræften rammer, og hverdagen pludselig ændres.
Knæk Cancer lever – foruden på tv – via aktiviteter og indsamlinger i hele landet. Herudover følges Knæk Cancer stærkt på sociale medier som Facebook, hvor eventen har 328.000 følgere.
Journalistik med fokus på danskernes glæder og udfordringer
Netop danskernes engagement har været medvirkende til, at TV 2 og Kræftens Bekæmpelse har forlænget deres samarbejde om Knæk Cancer.
- Da Knæk Cancer blev sendt for første gang i 2012, var det ikke givet, at eventen skulle fortsætte helt frem til nu, men Knæk Cancer udviklede sig meget hurtigt til en folkesag, som skabte et kolossalt engagement i befolkningen. Knæk Cancer går hånd i hånd med TV 2s ønske om at lave journalistik med fokus på danskernes glæder og udfordringer og om de emner, der betyder mest for os, siger Anne Engdal Stig Christensen.
----------------------
• Læs mere om, hvad Knæk Cancer-indsamlingen 2018 går til her
• Følg Knæk Cancer på Facebook her
• Følg Knæk Cancer på Instagram her
Om Knæk Cancer
Knæk Cancer er en ambitiøs overskrift. Men det er ikke desto mindre det mål, TV 2 og Kræftens Bekæmpelse har sat sig. Ikke alene, men sammen med danskerne, for kræft er en fælles sag, som kræver en fælles indsats. Vi kan ikke udrette mirakler – men vi vil prøve.
Derfor handler en hel uge om to ting: Oplysning og indsamling. Oplysning om sygdom og helbredelse, om forskning og patienter, om død og ikke mindst om håb og liv. I en lang række programmer på TV 2 sættes der fokus på kræften, og undervejs vil pengene blive quizzet, danset og samlet ind til Kræftens Bekæmpelse. Det hele kulminerer i et stort indsamlingsshow på TV 2 lørdag 27. oktober 2018.
Kræft rammer hver tredje dansker og gør alle andre til pårørende. Den gode historie er, at flertallet overlever kræften, men vi vil gerne sætte barren lidt højere. Færre skal få kræft, og flere skal overleve.
Om kræft i Danmark
• Kræft opstår, fordi celler i kroppen begynder at vokse ude af kontrol
• Hver tredje dansker får kræft, før de fylder 75 år
• Kræft er den hyppigste dødsårsag blandt danskerne
• Hvert år får flere end 37.200 danskere kræft – det er 102 om dagen
• Tæt ved 15.500 danskere dør af kræft om året – det er 42 om dagen
• Knap 285.000 danskere lever med en kræftdiagnose
• Der findes mere end 200 forskellige kræftformer
• Forskning leder hele tiden til nye fremskridt og nye måder at behandle kræft på. Det betyder, at flere overlever kræft eller lever længere med sygdommen.