Fire af de fem mest udbredte betalingskanaler er fra TV 2

Tv-kanalernes styrke og den øgede konkurrence på markedet for betalings-tv har markant ændret hitlisten over de mest udbredte kanaler.

Udviklingen i penetrationen for forskellige betalingskanaler i de seneste fem år. Mest markant har udviklingen været for TV 2 NEWS (brun), men også TV 2 Charlie og TV 2 Zulu har oplevet betydelig fremgang og er nu blandt de fem mest udbredte betalingskanaler (klik på grafen for at se den i større størrelse). (Kilde: Gallup årsrapportl 2011 / Gallup Annual Survey uge 1-13 2012)


TV 2s kanaler har placeret sig i toppen blandt de betalingskanaler, som flest danske husstande har adgang til. Faktisk er fire af de fem mest udbredte betalingskanaler nu fra TV 2, viser de nyeste tal fra Gallup.

Mest udbredt blandt betalingskanalerne er TV 2s hovedkanal, som kan ses i 95 procent af tv-husstandene.

På de følgende pladser kommer TV 2 Charlie (74 procent), TV 2 Zulu (71 procent), Kanal 5 (71 procent) og TV 2 NEWS (70 procent).

Dermed er der på få år markant ændret på hitlisten over de mest udbredte kanaler, og det skyldes tv-kanalernes styrke og den forøgede konkurrence på markedet for betalings-tv. Før 2009 var det altid TV3, som havde den største penetration, men denne kanal er nu på sjettepladsen med en udbredelse på 69 procent.

Salgsdirektør Alexander Nørgaard-Madsen, TV 2|KanalSalg. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)


- Danskerne holder af TV 2s kanaler. Det understreges både af TV 2-kanalernes seertilslutning og af alle de kanalafstemninger, som finder sted i landets antenne-foreninger, siger salgsdirektør Alexander Nørgaard-Madsen, TV 2|KanalSalg, og fortsætter:

- Vi har fem kanaler, som supplerer hinanden godt, og det har både seere og distributører opdaget. Vi oplever stigende interesse fra mange seere og antenneforeninger for at tilbyde en såkaldt TV 2-pakke, hvor forbrugerne ikke behøver at købe en masse andre kanaler for at få adgang til TV 2s kanaler.

TV 2 NEWS: Fra 45 til 70 procents udbredelse
Både TV 2 Charlie, TV 2 Zulu og TV 2 NEWS har haft stor fremgang i udbredelse i årene siden 2007. Mest markant har udviklingen været for TV 2 NEWS, som fra 2007 til 2012 er vokset fra 45 procent til 70 procent i udbredelse.

Også TV 2 Charlies fremgang i seerandel og udbredelse har været bemærkelsesværdig. TV 2 Charlie er nu Danmarks fjerdemest sete kanal blandt alle danskere – kun overgået af TV 2, DR1 og TV3.

- TV 2 anvender ikke eksklusivitetsaftaler over for distributører og antenneforeninger - vi har derimod et godt samarbejde om at udvikle attraktive tv-pakker til forbrugerne. Når TV 2s kanaler gennem de senere år har fået så høj udbredelse, skyldes det stor efterspørgsel efter kanalerne, og analyser viser endda, at danskerne gerne vil betale mere for kanalerne, end vi forlanger for dem, siger Alexander Nørgaard-Madsen.