Et historisk 1. kvartal – og en historisk fremgang til TV 2-familien

1. kvartal 2020 - og i særdeleshed marts - har været præget af høj sening af de mange nyhedsudsendelser og pressemøder på TV 2, TV 2 NEWS og DR1. (Foto: TV 2)

Store omvæltninger på tv-markedet i 2020 har ændret dramatisk på fordelingen af danskernes tv-sening i årets første kvartal. I slutningen af kvartalet kom så corona-pandemien og satte forstærket fokus på nyheder og public service.

Allerede da nytårsklokkerne bimlede, stod det klart, at 2020 ville blive kendetegnet af store ændringer på tv-markedet. Fra årets start forsvandt Discoverys kanaler hos TDC/YouSee, DR lukkede tre lineære kanaler og skruede op digitalt, og i marts fulgte så den corona-pandemi, som har fået efterspørgslen efter nyheder til at vokse dramatisk.

Coronakrisen har også fået tv-produktioner og sportsbegivenheder udskudt eller aflyst, og tilsammen har det ført til voldsomme forskydninger i danskernes tv- og streamingforbrug. Seermålingerne fra Kantar afslører de største ændringer nogensinde i tv-selskabernes styrkeforhold fra ét år til det næste. I 1. kvartal 2020 er det med TV 2-kanalerne i markant fremgang.

- En styrkelse af TV 2-kanalerne betyder, at vi har større gennemslagskraft – både når danskerne skal have informationer og journalistisk dækning i en alvorlig situation, og når der er brug for underholdning og adspredelse. TV 2-kanalernes størrelse giver både muligheder og forpligtelser – men selvfølgelig glæder vi os over, at danskerne har taget så godt imod TV 2-familiens programmer i årets første kvartal, siger TV 2s programdirektør, Lotte Lindegaard, som i de seneste uger har haft fuldt fokus på corona-situationen.

- Lige nu er vores fulde fokus på konsekvenserne af corona-pandemien – nyhedsmæssigt, økonomisk og i forhold til programproduktioner. Vi har ligeledes øjnene stift rettet mod sommeren og efteråret, og vi har tv-produktioner, som vi skal have i gang i de kommende uger. Uden disse programmer har vi store udfordringer på både tv og streaming til efteråret, siger Lotte Lindegaard.

Exceptionel periode for TV2.DK – og fremgang på TV 2 PLAY
Foruden fremgangen i seerandel til TV 2s kanaler er Lotte Lindegaard optaget af, at TV 2 PLAY siden 2019 har fortsat væksten i både abonnementer og i abonnenternes tidsforbrug. TV 2 PLAY har rundet 600.000 abonnementer, svarende til at omkring halvanden million danskere har adgang til tjenesten.

Også på TV2.DK har de seneste måneder været exceptionelle, hvor alene marts medførte over en halv milliard sidevisninger – i høj grad båret af interessen for coronakrisen.

- Vi har aldrig oplevet noget lignende eller noget, der har været tæt på. Vores tekniske afdeling siger, at trafikken svarer til, at vi har folketingsvalg hver dag, så de kæmper for at holde sitet oppe, siger Kristoffer Pinholt, chefredaktør for TV2.DK, til MediaWatch.

Lotte Lindegaard, programdirektør TV 2. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

TV 2 blev den klare tv-vinder i 1. kvartal
På tv-området var TV 2-familien den klare vinder i 1. kvartal 2020, hvor 48,0 procent af danskernes tv-sening foregik på TV 2s kanaler – en fremgang på 7,6 procentpoint i forhold til 2019 og den højeste seerandel nogensinde i et 1. kvartal til TV 2-familien. Det viser data fra Seerundersøgelsen i Danmark v/ Kantar.

- Det er overvældende og en endnu større fremgang, end jeg havde turdet tro på. Det er vanskeligt at forestille sig, at den høje stigningstakst kan fortsætte på samme niveau i 2. kvartal, siger Lotte Lindegaard og fortsætter:

- Vi oplever fremgang til alle TV 2-kanaler i 1. kvartal – faktisk også til TV 2 SPORT, ligesom TV 2 SPORT X er Danmarks næststørste dedikerede sportskanal, selv om kanalen blev født som en digital kanal til streaming. Allerstørst relativ fremgang ser vi til nyhedsdækningen på TV 2 NEWS, der har fået større udbredelse hos alle tv-distributører, og til underholdning, fiktion og livsstil på TV 2 CHARLIE og TV 2 FRI, siger Lotte Lindegaard.

Også målt på tidsforbrug var der stor fremgang til TV 2-kanalerne. I 1. kvartal 2020 brugte hver tv-seer 72 minutter om dagen på TV 2s kanaler mod 61 minutter i 1. kvartal 2019 - en stigning på 18 procent.

Sådan gik det for de øvrige kanalfamilier
DR-kanalerne stod i 1. kvartal 2020 for 32,8 procent af tv-seningen mod 36,9 procent i samme periode 2019 – nu med tre færre flow-kanaler.

TV3-kanalerne har ikke høstet gevinst på opbruddet på tv-markedet. I 1. kvartal af både 2019 og 2020 stod TV3-familien for 9,7 procent af tv-forbruget.

Discovery-kanalerne har stort set halveret seerandelen fra 8,8 procent i 1. kvartal 2019 til 4,5 procent af tv-forbruget i 1. kvartal 2020.

Uden for de fire kanalfamilier er Xee den største vinder med 0,9 procent af tv-forbruget i 1. kvartal 2020 mod 0,3 procent i samme periode sidste år.

TV 2 CHARLIE var i 1. kvartal Danmarks fjerde største kanal efter TV 2, DR1 og TV 2 NEWS. Underholdningsprogrammer som 'Hvem vil være millionær?' med Christian Degn og 'Lykkehjulet', krimiserien 'Sommerdahl' og øget udbredelse har været med til at sikre stor fremgang i kvartalet. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

I 1. kvartal 2020 er Danmarks fem mest sete kanaler rangeret således: TV 2 (26,8 procent), DR1 (25,2 procent), TV 2 NEWS (6,8 procent), TV 2 CHARLIE (6,7 procent) og DR2 (5,2 procent).

Corona-krisen fik nyhedsforbruget til at vokse
Siden corona-pandemien for alvor påvirkede danskernes hverdag midt i marts og frem til nu, har tv-forbruget igen taget en drejning – denne gang med yderligere fokus på nyheder, aktualitet og anden public service-dækning.

I denne periode har især DR1 og TV 2 NEWS høstet betydelig fremgang, og det samme har nyhedsdækningen på TV 2s hovedkanal. Blandt andet har der været stor interesse for de hyppige pressemøder om corona-situationen, der jævnligt har trukket over én million seere på TV 2, TV 2 NEWS og DR1 tilsammen.

I alt 37 gange har DR og TV 2/TV 2 NEWS transmitteret fra corona-relaterede pressemøder i marts og april. 29 af de 37 gange - svarende til knap 80 procent - har der været flest seere til disse transmissioner på TV 2 og TV 2 NEWS.