Drama er en driver på både tv og online

Anette Rømer, TV 2s chef for Acquisitions & Formats, var blandt de fire paneldeltagere, som debatterede 'Reinventing content' på MIPTV. (Foto: Focus on the Nordics)

Anette Rømer, TV 2s chef for Acquisitions & Formats, var blandt de fire paneldeltagere, som debatterede 'Reinventing content' på MIPTV. (Foto: Focus on the Nordics)

15. april 2015;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2-chef: Appetitten på nationalt drama vokser både på tv og på nettet. Og når det gode, nationale drama fylder mere i tv-sendefladen betyder det, at også andre programgenrer må løfte kvaliteten.

Seernes appetit på godt nationalt drama vokser og vokser, og tv-kanaler og streamingtjenester oplever, at drama er en fantastisk driver på flow-tv og online. Samtidig har drama en væsentligt højere genudsendelsesværdi end andre programgenrer.

Det sagde TV 2s chef for Acquisitions & Formats, Anette Rømer, på en tv-konference tirsdag på MIPTV i Cannes med overskriften Reinventing content.

- Dansk fiktion har altid været populært i Danmark, og det ser ud til at stige yderligere, når vi oplever seertal på tv på omkring halvanden million ud af en befolkning på godt fem millioner. Samtidig er tv-serierne en klar driver online, og det ser vi også på TV 2 PLAY, sagde Anette Rømer, der også vurderede, at mere af den gode, nationale fiktion vil løfte andre genrer kvalitetsmæssigt.

- Jeg ser det, som højvandet, der kommer ind og løfter alle bådene i havnen. Alle genrer – selv reality – vil være nødt til at hæve niveauet i den stærkere konkurrence fra drama, sagde Anette Rømer.

Efterlyser fleksibilitet fra Hollywood
Hun sagde, at de ekstra penge til dansk produktion bl.a. skal komme fra de tidligere så udbredte output deals, hvor danske tv-stationer forpligtede sig til at købe mange serier og film fra de store amerikanske studios. Disse deals er ikke længere attraktive, fordi f.eks. det danske publikum foretrækker dansk tv. Og når danskerne ser udenlandske tv-serier, foregår det i højrere gra på nettet.

- Vi har et stort problem, når vi handler med Hollywood. Vi har brug for hele paletten af rettigheder og fleksibilitet i udnyttelsen af udenlandske dramatitler, når vi handler, sagde Anette Rømer.

Også den største svenske kommercielle tv-station TV4 oplever stærkt svigtende interesse for udenlandske tv-serier i primetime og vil fokusere mere på nationale serier. TV4 vil også – foruden 90 minutters dramaer, som Sverige har tradition for i f.eks. ’Beck’- og ’Wallander’-serierne – forsøge sammen med Miso Film at producere et (for svenske serier) nyt serieformat på 45-60 minutter.

Billede {0} af {1}