Coronakrisen giver stor stigning i tv-seningen og medfører høj interesse for nyheder – og for film og underholdning som adspredelse. Det giver rekordhøj sening til public service-tilbud fra TV 2, TV 2 NEWS og DR.
Den ekstraordinære corona-situation har haft enorm indflydelse på danskernes tv-forbrug og på valget af kanaler. Danskerne ønsker at følge med i nyheds- og samfundsudviklingen, og det giver flere seere til kanaler med markante public service-tilbud – især DR1, TV 2 NEWS og TV 2.
Siden 11. marts, hvor Danmark lukkede delvist ned, er det generelle tv-forbrug vokset med cirka 20 procent. Det er sket i en periode, hvor danskerne har måttet undvære en seermagnet som ’X Factor’.
Væksten i tv-forbrug er især gået til public-tilbuddene fra DR samt TV 2 NEWS og TV 2, der alle har leveret omfattende nyhedsdækning i denne periode. Disse kanaler står i perioden siden 11. marts tilsammen for 71 procent af danskernes tv-forbrug. Siden årsskiftet og frem til 10. marts var andelen på 65 procent.
3,4 millioner seere så dronningens tale til danskerne
Danskerne har både vist meget stor interesse for nyheder og for de mange pressemøder, som er transmitteret, og allermest set i denne periode er dronning Margrethes tale til danskerne 17. marts. Her så 3,4 millioner danskere med på DR1, TV 2 og TV 2 NEWS tilsammen – væsentligt flere end til en traditionel nytårstale. Da dronningen holdt nytårstale 31. december 2019, var det samlede seertal godt 2,1 millioner seere.
Statsminister Mette Frederiksens pressemøde umiddelbart inden dronningens tale havde i snit 2,8 millioner seere på DR1, TV 2 og TV 2 NEWS – også et exceptionelt højt seertal til et pressemøde.
Mest sete Olsen-banden-film på TV 2 i 17 år
Almindelige nyhedsudsendelser på DR1 og TV 2 har høje seertal, som man skal mange år tilbage for at finde. Også kendte og nye TV 2-programmer sætter seerrekorder i de seneste dage, eksempelvis ’Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed’, ’Jo færre, jo bedre’ og ’Verdens bedste brætspil’. Da TV 2 fredag 20. marts sendte ’Olsen-banden over alle bjerge’ for knap 800.000 danskere, var det TV 2s mest sete Olsen-banden-film i 17 år.
På TV 2s nichekanaler – især TV 2 CHARLIE og TV 2 FRI – er der usædvanligt høje seertal til nye danske produktioner som ’Meyerheim & Stjernerne’, ’Kendisfamilier’ og ’Hvem byder bedst?’, ligesom danske filmtitler på TV 2 CHARLIE i disse dage opnår deres hidtil højeste seertal, selv om filmene har været vist adskillige gange tidligere.
Markant fremgang til NEWS og til TV 2 PLAY
TV 2 NEWS er den kanal, som har oplevet størst seerfremgang – en stigning, der både skyldes den enorme interesse for nyheder, og at NEWS er blevet tilgængelig for flere danskere. Det har i særdeleshed været tilfældet siden midten af marts, hvor TV 2s nyhedskanal blev tilgængelig som ekstrakanal/prøvekanal hos alle tv-distributørernes kunder.
TV 2 NEWS har siden 11. marts stået for 10,8 procent af danskernes tv-sening og er dermed klart tredjestørst i perioden – lige så stor som nummer fire (TV 2 CHARLIE) og nummer fem (TV3) tilsammen i perioden 11.-26. marts.
TV 2 PLAY oplever markant interesse med et markant højere forbrug pr. abonnent end tidligere, og også interessen for coronanyt på TV2.DK er enorm. Den mest læste nyhed på TV2.DK handler om de danske tal for smittede, indlagte og døde, og den er nu blevet vist 16 millioner gange. Det skal ses i sammenhæng med den hidtidige rekord for en artikel, som var vist 1,3 millioner gange.
Hvor søger danskerne information – og hvilken information tror de på?
Også på andre områder har danskerne fokus på at skaffe troværdig information. I en ny Megafon-undersøgelse, som er finansieret af TrygFonden, er folk blevet spurgt, hvor de inden for den seneste uge aktivt har søgt viden om coronasmitte.
54 procent svarer danske medier, 45 procent svarer statslige hjemmesider, mens 22 procent svarer sociale medier. Under 15 procent har opsøgt viden hos andre aktører, eksempelvis lokale myndigheder, ledelsen på ens arbejdsplads eller danske organisationer.
Efterfølgende er folk blevet spurgt, hvilke kilder det var vigtigst at få information fra. Også her topper danske medier med 59 procent efterfulgt af statslige hjemmesider med 54 procent. Blot fem procent angiver sociale medier som vigtigst.