- Dansk indhold er vigtigere end nogensinde

TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen, på scenen under Producenternes Dag på Kvægtorvet. (Fotos: Ebbe Rosendahl / TV 2)

TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen, på scenen under Producenternes Dag på Kvægtorvet. (Fotos: Ebbe Rosendahl / TV 2)

30. januar 2018;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2 efterspurgte på Producenternes Dag endnu flere stærke danske fortællinger, som kan udfoldes på tværs af alle platforme.

 

Af Michael Hansen, TV 2 Kommunikation

De danske tv-producenter fik en god nyhed og et stort skulderklap, da de tirsdag 30. januar deltog i Producenternes Dag i TV 2s hovedsæde på Kvægtorvet i Odense. Og opbakningen kom bl.a. fra TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen.

- Dansksproget indhold udgør over 70 procent af sendefladen på TV 2s hovedkanal og står for 85 procent af tv-seningen på TV 2. Så dansk indhold er vigtigere end nogensinde! Det er det, vi vil. Og det er det, der profilerer TV 2 og vores streamingtjeneste TV 2 PLAY over for de udenlandske tjenester, sagde indholdsdirektøren til producenterne og fortsatte:

- Den røde tråd er, at vi vil have engagerende dansk indhold, der fungerer på tværs af platforme. Det er også en god melding til jer producenter, der har leveret så meget godt TV 2-indhold i 2017. Vi kom ud af året med samlet fremgang til TV 2-familien og med tre kanalrekorder til TV 2 NEWS, TV 2 SPORT og TV 2 FRI.

TV 2s kanalchef, Lotte Lindegaard.

Meget mere end en tagline

Anne Engdal Stig Christensen orienterede producenterne om TV 2s mediepolitiske ønsker, som alle har til formål at sikre bedst mulige rammer for det danske indhold. Hun blev suppleret af TV 2s kanalchef, Lotte Lindegaard, som slog fast, at ’Alt det vi deler’ ikke alene er en tagline og en branding-kampagne.

- ’Alt det vi deler’ er måden, vi ser verden på. Vi vil holde fokus på det, der samler os, frem for det der adskiller os. Og vi vil diskutere alt det vigtige, der betyder noget for os som borgere i dette land, sagde Lotte Lindegaard.

Kanalchefen glædede sig over, at TV 2s klokken 20-programmer gennem 2017 har fungeret flot, mens en række programmer ved 21-tiden og 21.30-tiden ikke har kunnet fastholde seerinteressen.

- Så vi vil gerne overraskes med originale programideer, der overrasker, skubber til grænserne, leverer fortællinger på en ny måde og rammer os i solar plexus, så vi gribes, griner eller græder. Seerne og brugerne vil gerne kildes og inspireres, så kom gerne til os med nye forslag. Vi er ikke helt så forsigtige på hovedkanalen, som I nogle gange tror, sagde Lotte Lindegaard og fortsatte:

- Tidligere troede vi, at vi kannibaliserede på os selv, når vi foldede programmer ud på flere platforme – men situationen er omvendt. Med long reads på tv2.dk og debat på NEWS eller tv2.dk gør vi programmet større – ikke mindre. Vi skal folde vores indhold endnu mere ud på alle platforme.

Fra Producenternes Dag 2018, som bl.a. foregik i Aktualitetsstudiet på Kvægtorvet.

Fokus på de yngre aldersgrupper

Hele TV 2-familien har i 2018 ekstra fokus på de yngre aldersgrupper, som i de seneste år har ændret deres medieforbrug markant. Det sker hos TV 2 Nyhederne, der har etableret en særlig redaktion, på TV 2s hovedkanal, som er den største kanal for de 20-30-årige, og på TV 2 PLAY og TV 2 ZULU.

På Producenternes Dag fortalte kanalchefen for bl.a. TV 2 ZULU og TV 2 PLAY, Sune Roland, om arbejdet med at forny ZULU, hvor en af overskrifterne er at komme tættere på de unges virkelighed.

- ZULU skal give de unge et grin, en følelse, en drøm og en stemme, og det skal ske på en særlig ZULU’sk måde. ZULU elsker livet, og vi har mod til at være originale – og til at tage chancer og ind imellem risikere et fejlskud, sagde Sune Roland.

Producenternes Dag indeholdt også indlæg om arbejdet på tv2.dk, om strategien for TV 2 PLAY og om TV 2s aktiviteter på sociale platforme, herunder Facebook.

Kanalchef for TV 2 ZULU, Sune Roland, fotograferet under Producenternes Dag 2018.

Billede {0} af {1}