Indholdsdirektør Anne Engdal Stig Christensen: - På vigtige områder opnåede TV 2-kanalerne flotte resultater i 2018 – eksempelvis begivenheder, der samler danskerne, inden for nyhedsdækningen, på indsatsen over for de 20-30-årige og på innovation. Og i fremtiden skal modet til fornyelse være endnu større.
Da 2018 løb ud, og tv-kanalernes resultater skulle opgøres, var det en af de sjovere opgaver for TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen. Der er nemlig plads til mange flueben i opgørelsen.
• Markant digital fremgang på TV 2 PLAY og på tv2.dk og apps.
• TV 2-familien havde samlet fremgang i seerandel – i øvrigt for fjerde år i træk. Med en samlet seerandel på 39,1 procent opnåede TV 2-kanalerne det stærkeste år siden 2011.
• Alle seks TV 2-kanaler havde fremgang i seerandel i 2018. De fleste gik frem både blandt alle danskere og i deres egne målgrupper, mens en kanal som TV 2 ZULU gik lidt frem blandt de 15-40-årige og lidt tilbage blandt alle danskere. TV 2 FRI opnåede lille fremgang blandt alle danskere og fik en lille tilbagegang blandt danskere over 40 år.
• Tre af TV 2s kanaler ligger – for første gang i gennemsnit over et helt år – i top 5 over de mest kanaler i Danmark. TV 2s hovedkanal som nummer ét, TV 2 CHARLIE er nummer fire, og TV 2 NEWS placerer sig som nummer fem.
• Tre TV 2-kanaler – TV 2 NEWS, TV 2 SPORT og TV 2 FRI – fik i 2018 deres bedste år nogensinde målt på seerandel blandt alle danskere.
- Vi formår igen at tage en større del af tv-seningen i 2018, og det skyldes stærke og velpositionerede kanaler. Det har lønnet sig, at vi i de senere år har arbejdet intensivt med fornyelsen af hvert af vores kanalbrands, siger Anne Engdal Stig Christensen.
Mod til udvikling og fornyelse
Indholdsdirektøren noterer sig en række områder, hvor TV 2 i 2018 skabte gode resultater: Begivenheder og programmer, der samler danskerne, nyhedsdækningen, indsatsen over for de 20-30-årige samt på innovation og fornyelse.
- Det er vigtigt hele tiden at have modet og overskuddet til udvikling og fornyelse, og det har vi haft i 2018: Satsning på e-sport, Royal Run samt nyskabelser i markedsføringen af programmer og events, som både giver lyst til sening og styrker opfattelsen af TV 2. Vi har udviklet nyhedsdækningen på TV 2 ECHO, skabt store fiktionsserier på tv og streaming, produceret true crime-serier og anderledes, overraskende fortællinger som ’En fremmed flytter ind’ og senest ’Da Guf gik i skoven’. Og vi får brug for endnu mere mod og for at udfordre os selv i 2019. Det er nødvendigt i en tid, hvor seer- og brugervaner ændrer sig med stor hast, siger Anne Engdal Stig Christensen.
Nyhedsområdet – landsdækkende og regionalt – er et af de steder, hvor TV 2s position er uhyre stærk, og hvor der løbende sker udvikling af nyhedsudsendelser, magasiner og initiativer. Det sker blandt andet med fokus på journalistiske fortællinger målrettet de 20-30-årige og i forbindelse med den kommende lancering af Nyhederne 21.30.
- Det er vores public service-mission at klæde danskerne på til at deltage i demokrati og debat. NEWS har rekordår i 2018, og generelt er vores nyhedsudsendelser i god gænge. Det er en stor glæde, at den danske befolkning er meget interesseret i at følge med i, hvad der sker i Danmark og i verden omkring os, siger Anne Engdal Stig Christensen.
Samle mange – og fokus på de fremtidens mediebrugere
Indholdsdirektøren lægger vægt på store begivenheder og programmer, der samler danskerne om fælles oplevelser. I 2018 skete det blandt andet i forbindelse med store sportsevents, Royal Run, Knæk Cancer samt med stor underholdning, fiktion og en af de mest sete årskavalkader i flere år i Danmark.
- Arbejdet med at skabe fælles begivenheder fortsætter i 2019, hvor også ’X Factor’ skal være med til at samle mange og samtidig skal øge interessen for TV 2s tilbud blandt de yngre danskere, siger Anne Engdal Stig Christensen.
Og netop indsatsen over for de unge er et område, som har allerhøjeste prioritet i de kommende år – og hvor de første initiativer for længst er sat i gang. I 2018 har TV 2s hovedkanal – ligesom ZULU – formået at øge sin seerandel blandt de 15-40-årige og blandt de 20-30-årige.
- Vi kan se, de unge køber TV 2 PLAY, som vi har gjort mere attraktiv hos de yngre med både gode programmer og en skarp prissætning. I 2019 fortsætter fokus på de yngre seere og brugere, blandt andet med endnu mere e-sport og X Games allerede fra januar, ligesom der kommer nye tiltag på både TV 2 ZULU og hovedkanalen, siger Anne Engdal Stig Christensen.