"Vi tager hænderne op, hvis du tager bukserne ned". Sådan sang Mille Dinesen og Wafande til Smid Tøjet Danmark, og efter afsløringen af årets resultat på 1570 tons ekstra tøj, indsamlet siden sidste Smid Tøjet Galla, har Røde Kors, Coop og TV 2 armene oppe.
Smid Tøjet Danmark, der lørdag aften kulminerede med en stor tv-galla sendt direkte på TV 2, har endnu engang bevist, at Røde Kors, Coop og TV 2 med Smid Tøjet Danmark kan samle danskerne fra Gedser til Skagen.
Smid Tøjet Danmark har betydet, at der er dumpet tusind og atter tusinder af sække med brugt tøj ned i bure og containere rundt omkring i Røde Kors’ og Coops 1200 dagligvarebutikker. Hertil kommer de mange arbejdspladser og skoler, som også har bakket flot op om kampagnen.
- Tak for alt tøjet. Vi er stolte over den fantastiske opbakning, indsamlingen har haft. Vi kommer til at kunne hjælpe rigtig mange mennesker i nød, når det indsamlede tøj bliver vekslet til hjælp. Tak til TV 2 og Coop for en helt anderledes måde at hjælpe på - sammen har vi skabt en ny nødhjælpsvaluta: Brugt tøj. Nu er der "nyt" tøj i Røde Kors’ 237 butikker – og jeg håber, danskerne vil rive det ned af hylderne. 8000 fantastiske frivillige er klar til at hjælpe jer. Tak også til dem, siger Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors.
1.570 tons tøj betyder mad til over 78.000 familier i en måned eller husly til knap 63.000 katastroferamte familier. Indtægterne fra Røde Kors' salg af genbrugstøjet går til at støtte mennesker i nød på grund af krig og naturkatastrofer og til socialt arbejde i Danmark. Smid Tøjet Danmark har betydet, at Røde Kors siden sidste tv-galla har modtaget over 30 procent mere tøj end i samme periode året før – dermed modtager Røde Kors nu mere end 7.000 tons tøj på årsbasis.
HR-direktør fra Coop, Niels Karstensen, fortæller, at butikkerne i Coops kæder har oplevet et stort engagement fra kunderne i alle kæderne:
- Vi er utrolig stolte af igen i år at have været en del af Smid Tøjet. Hver især kan vi alle gøre en lille forskel, men når vi rykker sammen, flytter vi bjerge. Ligesom sidste år har vores kunder taget rigtig godt imod kampagnen og været meget gavmilde med deres brugte tøj, og vi er glade, hvis vores deltagelse har gjort det lettere for dem at være med, siger HR-direktør, Niels Karstensen, Coop.
TV 2 glæder sig også over, at Smid Tøjet Danmark igen har bevist, at det kan lade sig gøre at engagere danskerne i en vigtig fælles sag.
- Der er så meget generøsitet i Smid Tøjet Danmark, og danskerne har øst af den i tonsvis. På TV 2 glæder vi os over, at vi som mediepartner kan øge synligheden og eksponere værdien af tøjindsamlingen, der har skabt en ny form for nødhjælpsvaluta, men også en øget bevidsthed hos danskerne om værdien af genbrug, siger TV 2s kanalchef, Lotte Lindegaard, der også var på plads i salen til lørdagens galla i Glassalen i Tivoli.
Tøjburene bliver fjernet fra Coops butikker ved lukketid lørdag 23. april. Derefter kan man naturligvis fortsat støtte Røde Kors’ arbejde ved at aflevere sit tøj i deres 237 genbrugsbutikker og indsamlingscontainere over hele landet.