Efter lanceringen af TV 2s nye strategi 'Nummer 1 i danskernes hverdag', styrker TV 2 nu sin primetime-flade og rykker den sene nyhedsudsendelse frem til klokken 20.50. Derudover vil danskerne få en ekstra nyhedsudsendelse på TV 2 søndag aften samme tidspunkt.
I weekenden kan danskerne også se frem til underholdning, hvor TV 2 satser på dansk indhold, der begejstrer, oplyser og forbinder hele Danmark.
De nye tiltag kommer efter lanceringen af TV 2s 2030-strategi, hvor public service ikke kun handler om at tilbyde det rigtige indhold, men også om at sikre, at det når bredt ud og bliver brugt.
- Vi vil samle danskerne om det, der er vigtigt, og det, der kan skabe fælles samtaler. Derfor prioriterer vi live-nyheder og samlende programmer i primetime - og vi gør dansk aktualitetsindhold endnu mere tilgængeligt hele dagen, siger Lotte Lindegaard, indholdsdirektør i TV 2.
Målet med den nye sendestruktur på TV 2s hovedkanal er at give danskerne et endnu bedre tilbud.
Derfor fremrykker TV 2 sin hovednyhedsudsendelse fra klokken 21.30 til klokken 20.50 fra 5. januar 2026. Det giver seerne en mere sammenhængende aftenflade og sikrer, at nyhederne har bedre mulighed for at samle danskerne.
- Flow-tv og live-nyheder er stadig afgørende for rigtig mange danskere. Vi giver danskerne troværdige public service-nyheder, når de har mest brug for dem, og derfor rykker vi vores nyheder frem og giver dermed også de regionale nyhedsudsendelser fra TV 2-regionerne bedre vilkår - ganske enkelt fordi, vi ser et behov, siger Lotte Lindegaard.
Det betyder også, at TV 2 Regionernes sene udsendelse rykkes frem og sendes klokken 21.20 mandag til torsdag.
Ændringerne i primetime er en del af en bredere styrkelse af TV 2s nyhedstilbud, der også omfatter dagtimerne.
Fra 13. oktober har 'Go' morgen Danmark' fået en ekstra time live-sending alle hverdage. Det betyder også, at TV 2 har udvidet sit nyhedstilbud i formiddagstimerne med 35 minutter dagligt.
TV 2s seere kan som noget nyt se nyheder på hovedkanalen søndag klokken 20.50.
Det overordnede mål med ændringerne er at fastholde og styrke TV 2s nyhedsposition - og give danskerne et stærkt nyhedstilbud både i hverdagen og i weekenden.
- Vores ambition er at være danskernes foretrukne nyhedskilde og have nyt dansk indhold i form af danske programmer og fiktion hver dag før nyhederne. Det forpligter os til hele tiden at tilpasse os, styrke fladen og være nærværende - også når danskerne har brug for overblik, viden og perspektiv, siger Lotte Lindegaard.