
TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen, præsenterede TV 2s nye koncernstrategi for medarbejderne 1. oktober i Odense. Foto: Peter Leth-Larsen / TV 2
Over 1200 af TV 2 Danmarks medarbejdere var 1. oktober samlet i Odense for at få koncernens 2030-strategi præsenteret, der samler hele TV 2 om én klar ambition: At vinde danskernes tid og tillid hver eneste dag – og opretholde positionen som nummer 1 på tværs af tv, streaming, web og apps.
Forandringerne i medielandskabet er fundamentale. Traditionel tv-distribution og annonceindtægter er under pres, streamingvæksten flader ud, og forbrugerne har stigende forventninger og krav til en personlig oplevelse. Konkurrencen fra store udenlandske aktører og techgiganter er accelereret, og indholdsforbruget flytter sig massivt til platforme, hvor TV 2 ikke er til stede.
Anne Engdal Stig Christensen, administrerende direktør i TV 2, siger:
- Pressefriheden er under pres i hele verden, og intet tyder på, at vi i Danmark er immune. Det kan sende en kulde gennem demokratier, der tager deres frie medier for givet. Der er meget på spil.
- Vi er i en tid, hvor det virker som om, de tektoniske plader forskyder sig mere end et par centimeter om året. Store magtforskydninger, langvarige krige, udfordrede demokratier, svækket tillid til systemer og institutioner. Hele sammenhængskraften i vores demokrati er under pres. Der er brug for et stærkt forsvar for troværdighed, tillid og fællesskab. Og der er brug for en angrebsformation, der finder nye veje til danskerne.
Personlig public service er fremtiden
TV 2s nye vision frem mod 2030 er hjørnestenen i den samlede strategi: TV 2 vil samle alle – en for en. Det betyder, at TV 2 skal bevare gennemslagskraften for dansk public service-indhold med afsæt i den enkeltes behov og medievaner.
- Den personlige relation er nødvendig for at skabe tillid. Den er et modsvar til den nyhedstræthed, flere oplever, den kan bekæmpe nyhedsørkner, og den giver annoncørerne en grund til at vælge danske medier. Formålet er at binde os sammen, ikke splitte, siger Anne Engdal Stig Christensen.
Strategiens fire prioriteter
Public service handler om to ting: Det indhold, TV 2 giver danskerne, og adgangen til danskerne. TV 2 skal åbne den personlige sti til fællesskabet med en sammenhængende brugeroplevelse – på tværs af nyheder, sport, kvalitetsindhold og kommercielle produkter.
Strategien har fire overordnede prioriteter, som TV 2 vil fokusere på.
1 – Relevant indhold. TV 2 skal udbygge sit brede public service-tilbud, så det følger danskernes behov gennem livet. Det skal blandt andet ske ved at rykke tættere på danskernes behov gennem livsfasesegmentering og ved at styrke relationen til dem, TV 2 i dag har en mere begrænset relation til – ikke mindst de unge voksne.
2 – Personlig oplevelse. TV 2 skal skabe en personlig og sammenhængende oplevelse, der styrker relationen til den enkelte. Blandt andet ved at skabe en brugeroplevelse tilpasset den enkelte og ved at skabe en sammenhængende oplevelse på tværs af TV 2s produkter.
3 – Mere til flere. TV 2 skal udvikle sit værditilbud og engagere flere danskere på nye måder. Det skal TV 2 blandt andet gøre ved at udvikle sin position som aggregator – altså samlingssted for kvalitetsindhold, hvor TV 2 Play i dag allerede har partnerskaber med blandt andre SkyShowtime og C More.
Samtidig skal TV 2 udvide rækkevidden af indholdet gennem innovativ og lønsom distribution og afsøge potentialet i en mere dedikeret distribution på tredjeparts-platforme - uden at kannibalisere kerneforretningen og med henblik på at styrke egne platforme.
4 – Digitalt løft af TV 2. Styrke kompetencer og teknologisk fundament for at skabe et mere digitalt TV 2.
TV 2 har tre tydelige mål, som alle i TV 2 skal bidrage til at nå:
- Der er en ambitiøs og offensiv strategi, der har danskerne i centrum, og som skal samle hele TV 2 om nye måder at arbejde på, nye tilbud til og en tættere relation til forbrugerne. Det er en ny retning, og nu skal alle afdelinger og områder i TV 2 arbejde med strategien frem til årsskiftet, hvor vi for alvor går i gang med at udfolde vores initiativer, siger Anne Engdal Stig Christensen.
2030-strategien erstatter 2025-strategien ’TV 2 Play til alle’, hvor fokus har været at skabe TV 2 Plays stærke streamingposition i det danske marked.