'Streaming i Danmark': Dansk public service øger afstanden til internationale konkurrenter

Foto: Mikkel Palmbo Jeppesen / Wingman Media / TV 2

Foto: Mikkel Palmbo Jeppesen / Wingman Media / TV 2

03. juli 2025
Af: TV 2 Kommunikation
Danskerne dedikerer en stadig større andel af deres seertid til de danske public service-tjenester, og det indikerer, at dansk relevans fortsat har en stor værdi hos de danske seere.

Streamingrapportens vigtigste pointer

  • Danskerne dedikerer en stadig større andel af deres seertid til det danske public service-indhold: Tidligere udgjorde kategorien af øvrige kommercielle streamingtjenester knap halvdelen af forbruget – i dag udgør den omkring en tredjedel
  • Mens Netflix for blot få år siden var den største streamingtjeneste i markedet målt på daglige minutter, har hierarkiet nu ændret sig. Mens forbruget på TV 2 Play og DRTV over årene følges nogenlunde ad, bliver der fortsat længere ned til Netflix, der taber sening. En trend, der ses blandt flere af de internationale streamingtjenester
  • Dansk relevans er fortsat en topprioritet: Stor tilslutning til danske dokumentarer, reality, dansk fiktion og underholdning, hvor både historier, karakterer og problematikker er helt tæt på seerne

- Det danske public service-indhold indtager løbende en mere central placering i danskernes streamingforbrug. Hvor de øvrige, kommercielle – og primært internationale – streamingtjenester tidligere dominerede danskernes forbrug, er fordelingen nu helt jævn mellem kategorierne. Det er både de danske public service-streamingtjenester og distributørstreamingtjenester, der vokser i andele, og på begge typer af tjenester udgør det danske public service-indhold netop kernen af forbruget, siger Sofie Bruun, Head of Market and Audience Insight hos TV 2 Data & Insight.

Se tallene og læs mere i rapporten 'Streaming i Danmark'.

Billede {0} af {1}