
Streamingtjenesternes store indholdskataloger vokser kontinuerligt, og det giver seerne adgang til titusindvis unikke stykker indhold, som de frit kan vælge hvor og hvornår, de vil se. Men selvom alt indhold potentielt kan forbruges løsrevet af tid og sted, er det ikke ensbetydende med, at danskerne har vendt deres seervaner på hovedet. Fx finder størstedelen af forbruget på et program på TV 2 Play sted inden for de første syv dage efter publicering, og for det live-transmitterede indhold, som sport og nyhedsudsendelser, er lineær sening fortsat den langt overvejende forbrugsform.
- Da streamingtjenesterne først blev introduceret i Danmark, handlede den største forandring om, at seerne fik adgang til frit at vælge fra enorme arkiver af indhold. Det stod i stor kontrast til de muligheder, man som forbruger havde haft indtil da. I dag, hvor streaming for mange danskere er en primær distributionsform, ser vi at forbrugsmønstrene lægger sig op ad dem, vi kender fra tiden før streaming – nemlig at det nye og aktuelle indhold udgør en stor andel af danskernes forbrug, fortæller Sofie Bruun, Head of Market and Audience Insight hos TV 2 Data & Insight.
Mens noget indhold uproblematisk kan strække sig over længere tid, er der også indhold, som seerne ikke kan vente på:
- I forhold til seervaner er livesport en kategori for sig selv. Det er helt afgørende for seeroplevelsen, at man følger med, mens det sker, og selv små forskydninger kan give anledning til frustration, forklarer Sofie Bruun.
- Derfor er det også omkring sport, at vi ser nogle af de største fællesskaber af samtidige seere, der løfter den lineære sening markant.
Senest gav finalen i herrernes håndbold-VM anledning til meget lineær streaming. Finalen blev fulgt af 2,1 millioner seere på tværs af DR og TV 2, og de to streamingtjenester, TV 2 Play og DRTV, når de højeste niveauer af lineær streaming siden tronskiftet tilbage i januar 2024. Det er samtidig det næsthøjeste niveau nogensinde målt i Nielsen Seerundersøgelsen, der siden 1. januar 2022 bl.a. har målt danskernes forbrug på streamingtjenesterne.
Se tallene og læs mere i rapporten 'Streaming i Danmark'.