Tiden, hvor indhold kan samle over 1 million danskere foran skærmen, er langt fra forbi. Det ser vi også dette efterår, hvor de nye danske fiktionsserier samler et millionpublikum - i stigende grad via streaming og på det tidspunkt, der passer danskerne bedst.
De danske fiktionsserier er stadig populære blandt seerne, og det seneste år er det ofte sket, at danske fiktionsserier har samlet over 1 million seere per episode. Det ser vi også i efteråret 2023, hvor programseertalslisten toppes af TV 2s nye danske fiktionsserie ’Oxen’, som indtil videre har næsten 900.000 seere alene på streaming og 1,3 mio. seere totalt set. Også DR er aktuel dette efterår med den nye danske fiktionsserie ’Huset’, som har lige over 700.000 seere via streaming alene indtil videre og et totalt seertal på 1,1 mio. Fælles for efterårets nye fiktionsserier hos DR og TV 2 er, at de har høje seertal på tværs af traditionelt distribueret tv og streaming, samt at seerne i høj grad har benyttet sig af muligheden for at se serierne on demand. Sofie Bruun, der er ansvarlig for Market & Audience Insight på TV 2, forklarer:
- For begge nye fiktionsserier på DR og TV 2 gælder, at omkring to tredjedele af det samlede forbrug foregår on demand. På TV 2 er det en tendens, vi kan genkende fra det generelle forbrug af vores danske fiktionsserier, hvor en overvægt af forbruget typisk foregår on demand. Derudover er de danske fiktionsserier, som ligger øverst på programtoplisterne med totale seertal på omkring en million, også dem, der bliver set bredt på tværs af aldersgrupper – yngre, som ældre - samt på tværs af lineært og on demand forbrug.
Mere velkendte serier som ’Carmen Curlers’ (sæson 2) og ’Minkavlerne’ (sæson 4) trækker også mange seere til skærmen med streamingseertal på henholdsvis 440.000 og 510.000foreløbigt. ’Carmen Curlers’, som har en større andel af lineære seere end de øvrige danske fiktionsserier dette efterår, er dertil også en smule ældre i sin seerprofil, mens ’Minkavlerne’ omvendt er noget yngre.
At de danske fiktionsserier samler så mange foran streamingskærmene, skyldes blandt andet, at de tager udgangspunkt i vores fælles samfund, som det var og er, og de danske fiktionsserier opleves derfor ofte som mere relevante og nærværende for os. Sofie Bruun forklarer:
- De danske fiktionsserier tager udgangspunkt i vores fælles referenceramme i Danmark, og det er formentlig én af grundende til, at de er så populære hos seerne. De store brede fortællinger med afsæt i vores fælles danske historie, som fx ’Badehotellet’, ’Carmen Curlers’, ’Dansegarderoben’ og ’Sygeplejeskolen’, er nogle af de serier, der når høje seertal på tværs af aldersgrupper.
Både stemningen og sproget i mange danske fiktionsserier gør desuden serierne mere tilgængelige for hele familien på tværs af aldersgrupper, og de danske fiktionsserier er derfor gode til at facilitere fælles oplevelser foran skærmene i de danske hjem.
- De danske fiktionsserier har typisk en relativt høj grad af samseing, - det er indhold, som bliver set i fællesskab i de danske hjem, med venner, ens partner eller børn”, siger Sofie Bruun og fortsætter: ”Foruden serier med rod i den danske historie ser vi også en tendens til, at serier med et krimiplot har nået meget høje seertal. Senest har ‘Oxen’ og ’Huset’ klaret sig godt, men også både ’DNA’ og ’Sommerdahl’ er populære på tværs af lineært og on demand-forbrug og med høj samsening.
Traditionen omkring tv-julekalendere lever også stadig i bedste velgående, og julekalenderne hos DR og TV 2 samler danskerne i stor stil i december. I år er den nye julekalender, ’Valdes Jul’, aktuel på TV 2, og også her benytter seerne sig i høj grad af muligheden for at se serien on demand. De første 11 episoder har nået et gennemsnitligt seertal på 1,3 mio. seere totalt set inkl. genudsendelsen den efterfølgende dag. Omkring 60 procent af forbruget på ’Valdes Jul’ er foreløbigt foregået on demand.