Nye tal for årets første måneder viser, at indholdet fra de danske public service-udbydere udgør knap halvdelen af danskernes streamingforbrug, når man lægger seningen af DR’s og TV 2s indhold via distributørernes tjenester oveni seningen på DRTV og TV 2 Play.
I årets første fem måneder streamer hver dansker gennemsnitligt i 74 minutter dagligt. Heraf udgør de danske broadcaster-streamingtjenester 41 procent af danskernes streamingforbrug, distributørernes streamingtjenester 28 procent, mens de internationale streamingtjenester står bag 30 procent af forbruget.
TV 2 Play står isoleret set for 16 procent af forbruget, mens DRTV udgør 15 procent af danskernes streamingtid. Hvad der midlertidig ofte kan blive overset i denne måde at inddele streamingmarkedet på, er den andel af streamingseningen på distributørernes streamingtjenester, som seningen af DR’s og TV 2s indhold udgør. Den er nemlig ret markant, og faktisk kan hele 13 af de 21 daglige minutter, der ses på distributørernes streamingtjenester, tilskrives en af de to public service-udbydere.
Når man lægger seningen af DR’s og TV 2s indhold hos distributørerne oveni seningen på DRTV og TV 2 Play, står DR og TV 2 samlet for knap halvdelen af danskernes streamingforbrug – 48 procent.
- Tallene bekræfter det billede, vi allerede kender fra traditionelt tv – at danskerne søger mod det danske kvalitetsindhold, der samler, underholder og oplyser os om alt det, vi har til fælles. Det gælder dansk fiktion og underholdning, men det gælder i høj grad også danske nyheder, aktualitet og dokumentarer. Det er virkelig positivt, at de danske public service-huse også står så stærkt på streamingmarkedet på trods af intensiv konkurrence fra de internationale streamingtjenester, siger Lotte Lindegaard, indholdsdirektør på TV 2, og fortsætter:
- Danskerne tv-vaner ændrer sig markant lige nu, og den virkelighed har distributørerne også omstillet sig til, så det ikke er et enten eller i forhold til traditionelt tv og streaming. Vores mange gode samarbejdspartnere tilbyder et både og, så man både kan vælge de velkendte tv-kanaler og streamingtjenester i en skøn blanding. Det giver danskerne flere valgmuligheder, og det er vigtigt for public service-udbydernes gennemslagskraft og dermed også for sammenhængskraften i Danmark, siger Lotte Lindegaard.
Som det kan ses i figuren nedenfor, udgør TV 2 Play samt forbrug af TV 2-indhold på distributørernes streamingtjenester 26 procent af forbruget i streamingmarkedet, mens DRTV og forbrug af DR’s indhold på distributørernes streamingtjenester udgør 22 procent af forbruget.
Læs mere om streaming i Danmark her.