TV 2 Plays kunder viser forståelse for tiltag, der skal forhindre abonnementsdeling uden for husstanden. De første tal tyder på, at abonnementsdelingen falder, og at nysalget i forbindelse med landskampene stiger, og det er med til at sikre, at TV 2 fortsat kan samle danskerne om de store sportsbegivenheder.
Fra 12. juni i år har TV 2 tilpasset sine brugerbetingelser, så den samme livekanal kun kan afspilles på én enhed ad gangen, medmindre man befinder sig inden for samme wi-fi og IP-adresse i husstanden. Tilpasningen sker for at forhindre abonnementsdeling uden for husstanden - fx med familiemedlemmer, venner og bekendte - i forbindelse med store live- og sportsbegivenheder.
Denne form for abonnementsdeling er nemlig i strid med TV 2s brugerbetingelser, da man kun må dele sit TV 2 Play-abonnement med dem, som man bor sammen med. Abonnementsdelingen betyder, at TV 2 mister vigtig omsætning, som ellers skulle bruges til at investere i blandt andet sportsindhold på TV 2 Play, og derfor så TV 2 sig nødsaget til at tilpasse brugerbetingelserne. Efter herrelandsholdets to seneste fodboldkampe i juni er der positive erfaringer med tilpasningen:
- De første tal og de kundehenvendelser, vi har fået i forbindelse med kampene, tyder umiddelbart på, at vores brugere har forståelse for tilpasningen. Når vi fokuserer på at bekæmpe abonnementsdeling, er det vigtigt for os at genere vores brugere så lidt som muligt. Vi er lykkedes med at bygge en kundevenlig løsning, så konti knyttet til samme wi-fi og IP-adresse godt kan afspille to samtidige live-streams af samme livekanal, og det kan vi se har været vigtigt for vores brugeres behov, siger TV 2s kommercielle direktør, Stig Møller Christensen, og fortsætter:
- Derudover kan vi, når vi sammenligner tallene for landskampene i juni med tal for de sammenlignelige landskampe i marts, se nogle interessante resultater efter tilpasningen. Omfanget af samtidig streaming af samme live kanal på samme abonnement er reduceret med omkring 60 procent, og den samtidige streaming, der er foregået, er i overensstemmelse med vores brugerbetingelser og derfor helt uproblematisk og fin.
- Vi har fået flere henvendelser i vores kundeservice på grund af ændringen, og vi har været klar til at tage imod feedback. Vi er tilfredse med, at henvendelserne trods alt kun udgør omkring en promille i forhold til størrelsen af den kundegruppe, der er berørt, Det tager vi også som et tegn på, at vores kunder har forståelse for tiltaget. Det har flere af dem i øvrigt også givet udtryk for til vores kundeservice, når vi har forklaret dem baggrunden for tiltaget, og det er vi naturligvis glade for.
Samtidig er nysalget af TV 2 Play-abonnementer i forbindelse med de seneste to landskampe steget med knap 80 procent i forhold til kampene i marts, mens andelen af helt nye kunder – det vil sige, hvor abonnenten ikke tidligere har abonneret på TV 2 Play - er steget med 25 procent.
- Uden at vi kan konkludere entydigt på tallene og deres sammenhæng efter to landskampe, er der meget, der tyder på, at vores tilpassede brugerbetingelser virker efter hensigten, og resultaterne er opløftende. Derudover er det også afgørende, at det har skabt et minimum af gener for vores betalende kunder. Sidst men ikke mindst, har vi øget salget af nye abonnementer på vores højtprofilerede rettigheder markant i forhold til landskampene tidligere på året, siger Stig Møller Christensen.
- Vi fortsætter indsatsen med at minimere den abonnementsdeling, der er i strid med vores brugerbetingelser i den kommende tid, og vi ser frem til at se, hvordan Tour de France bliver forbrugt hen over sommeren på TV 2 Play. Kun ved effektivt at beskytte vores rettigheder og levere brugervenlige løsninger på streaming kan vi fortsætte med at investere i store sportsoplevelser til vores abonnenter og seere, så opgaven har stor fokus.