TV 2 går undercover: Spilfirmaer overvåger vores børn

Danske børns personlige oplysninger bliver solgt ulovligt i hele verden, afslører TV 2 Dokumentar.

Danske børn hører til nogle af dem, der spiller allermest blandt europæiske lande. I stort set alle danske børnefamilier diskuterer børn og forældre, hvor meget børnene må spille på deres mobil eller tablet.

Det gælder også for Marlena Schmidt, der er mor til Mika på 12 år og Silas på seks år.

- Langt størstedelen af vores diskussioner og konflikter handler om de skærme. Det fylder ekstremt meget, siger hun.

Som mor oplever Marlena Schmidt, at hendes børn er afhængige af spillene. Sønnen Mika kan vågne om natten for at spille i smug, selvom familien har lavet regler for, hvor meget tid børnene må bruge foran skærmen. Et velkendt problem blandt mange børnefamilier.

Undercover i spil-industrien

I den nye dokumentarserie 'Spionerne bag skærmen' i to afsnit går TV 2 undercover i spil- og tech-industrien for at undersøge, hvad forældre er oppe imod, når deres børn ikke vil slippe skærmene. Under dække af at være et nyopstartet, dansk spilfirma kontakter TV 2 firmaer fra spilindustrien for at undersøge, hvordan de tænker og udvikler deres produkter.

TV 2 Dokumentar afdækker, hvordan firmaer høster oplysninger om børnenes adfærd via spillene. Oplysninger, som bliver brugt til at tilpasse spillet til det enkelte barn for på den måde at fastholde barnet i spillet så længe som muligt. Disse forandringer kan også ske live, mens barnet spiller.

Det kritiserer Mikkel Flyverbom, der er professor i digitale forandringer ved CBS:

- De har regnet ud, hvordan din hjerne fungerer, og kan snyde dig til at gøre ting, du ellers ikke ville have gjort. Især fordi du er et barn. Så er vi jo ude i noget, vi ikke bør tillade som samfund, siger han.

Når spilfirmaerne har paraderne nede, fordi de ikke ved, at de taler med journalister, indrømmer de da også, at det handler om afhængighed.

- Det er altid en smule uetisk. Du er nødt til at gøre folk afhængige af dit spil. Ellers duer din forretning ikke, siger en repræsentant for et spilfirma på en kongres i Barcelona til TV 2.

Personlige oplysninger om danske børn er til salg i hele verden

Spilfirmaerne indsamler også personlige oplysninger. TV 2 Dokumentar afdækker, hvordan følsomme oplysninger som CPR-numre, økonomi, familieforhold og interesser er til salg og kan købes på måder, som er ulovlige.

Anette Høyrup er chefjurist hos Forbrugerrådet Tænk og medlem af Dataetisk Råd. Hun har gennem ti år undersøgt, hvad der sker med vores oplysninger på nettet.

- Jeg vidste slet ikke, at det var så omfattende, siger hun efter at have set TV 2 Dokumentars optagelser.

Under dække af at være et dansk spilfirma har TV 2 Dokumentar blandt andet fået tilsendt oplysninger om en halv million danskere fra et firma i Singapore. Ud fra oplysningerne finder man frem til et konkret barn - Anna – et sted i Danmark.

Da TV 2 Dokumentar kommer og banker på døren og forklarer, at TV 2 har fået data om Anna fra et firma i Singapore, bliver Annas mor, Kathrine Düring Larsen, chokeret.

- Det er dybt grænseoverskridende, at I kan komme her og fortælle mig de her ting om mit barn – jeg kender jer jo slet ikke, siger hun.

Begge afsnit af dokumentaren 'Spionerne bag skærmen' kan ses på TV 2 Play onsdag 17. maj.

Billede {0} af {1}