TV 2 har nået en vigtig, strategisk milepæl i sin ”TV 2 PLAY til alle”-strategi. TV 2 PLAY er nu tilgængelig hos 1 million danske husstande, og dermed er TV 2 godt på vej til at fremtidssikre public service til danskerne med fokus på relevans og gennemslagskraft.
I fjerde kvartal 2022 rundede TV 2 en strategisk milepæl med 1 million betalende abonnenter på TV 2 PLAY. Dermed følger TV 2 planen mod det strategiske mål om at nå ud til 1,3 million danske husstande i 2025. De mange abonnenter bekræfter, at TV 2 PLAY er blandt danskernes foretrukne streamingtjenester, men der skal fortsat investeres i både indhold og digital udvikling, hvis TV 2s streamingtjeneste skal fastholde sin vækst og popularitet blandt danskerne.
- Vi er både glade og stolte over, at så mange danskere vælger vores indhold til, og at langt de fleste af dem holder fast i TV 2 PLAY som én af deres foretrukne streamingtjenester. At vi har nået denne vigtige milepæl, bekræfter, at danskernes adfærd og tv-vaner er under markant opbrud, og at mange skifter fra eller kombinerer traditionelt tv med streaming, når de eksempelvis ser nyheder, sport og fiktion. Det stiller høje krav til, at vi fortsat investerer i dansk kvalitetsindhold, rettigheder og digital udvikling, for konkurrencen er hård, siger TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen, og fortsætter:
- Vi mærker især konkurrencen fra de globale streamingkonkurrenter på indholdssiden og fra tech-giganterne, der tager en stor del af den digitale annonceomsætning. Her er det vores opgave at levere et dansk alternativ i form af public service-indhold i høj kvalitet, som danskerne heldigvis efterspørger, og som kan samle os i et stærkt fællesskab. Samtidig skal vores streamingtjeneste fortsat leve op til en lang række digitale krav om stabilitet, brugervenlighed og funktionalitet, og sammen med vores fokus på indhold og en sund forretning står det øverst på dagsordenen i de kommende år, siger Anne Engdal Stig Christensen.
I november offentliggjorde TV 2 tal for tv-seningen i Danmark, der viser, at streaming nu for første gang er mere udbredt blandt danskerne end traditionelt distribueret tv. I 2022 streamer 3,7 millioner mennesker i Danmark hver uge, hvilket svarer til 65 procent af os, mens kun lige over halvdelen, nemlig 54 procent, ser traditionelt tv ugentligt.
Danskerne streamer også via TV 2s samarbejdspartnere, og ud over at TV 2 PLAY kan købes direkte hos TV 2, er tjenesten i dag tilgængelig hos stort set alle tv-distributører, samt en række mobil-, bredbånd- og fiberleverandører. Dermed når TV 2 PLAY bredt ud til hele Danmark, og sammen med DR TV er TV 2 PLAY blandt danskernes foretrukne streamingtjenester. DR TV, TV 2 PLAY og Netflix er blandt de mest sete streamingtjenester herhjemme, og TV 2 PLAY og Netflix er også dem, som danskerne svarer, at de er mindst tilbøjelige til at opsige, hvis de skal prioritere blandt betalingstjenesterne.
TV 2s koncernstrategi, ’Strategi 2025 – TV 2 PLAY til alle’, handler om, at TV 2 PLAY gennem markante investeringer i indhold og produktudvikling skal vokse kraftigt for at fremtidssikre TV 2s gennemslagskraft – en gennemslagskraft, der er helt fundamental, for at TV 2 også i de kommende år kan levere public service på samme niveau som nu. Væksten drives af investeringer i nyt kvalitetsindhold, public service og premium sport, nye partnerskaber og løbende produktudvikling af tjenesten.
- Samlet set er vi godt på vej med transformationen af vores forretning og organisation med fokus på TV 2 PLAY - ikke mindst takket være en dedikeret indsats fra alle medarbejdere på tværs af TV 2. Det betyder, at vi står et godt sted, nu hvor vi går ind i nogle svære år med global økonomisk afmatning, og her er det vigtigt, at vi kan kvittere for danskernes tillid ved fortsat at levere public service-indhold af høj kvalitet, siger Anne Engdal Stig Christensen.