Ny teknologidirektør skal styrke digitalt momentum på TV 2

Anders Lerbech, der kommer fra LEGO Gruppen, starter som teknologidirektør på TV 2 16. januar 2023. (Foto: TV 2)

Anders Lerbech, der kommer fra LEGO Gruppen, starter som teknologidirektør på TV 2 16. januar 2023. (Foto: TV 2)

19-12-2022
Af: TV 2 Kommunikation

Anders Lerbech, der kommer fra LEGO Gruppen, skal fra 16. januar 2023 stå i spidsen for TV 2s samlede digitale og teknologiske udvikling og være med til at sikre, at TV 2 når sine ambitiøse mål.

38-årige Anders Lerbech har de sidste ni år spillet en afgørende rolle i LEGO Gruppens digitale transformation og udvikling - de seneste to år som Head of Group Digital Transformation. Fra 16. januar bliver han som teknologidirektør (CTO) en del af TV 2s direktion og ansvarlig for en styrkelse af TV 2s digitale og teknologiske udvikling. Her skal han blandt andet være med til at sikre, at TV 2 fortsat er på forkant med omstillingen til danskernes nye tv-vaner og de krav, som den digitale udvikling og den intensive konkurrence på markedet stiller til streaming og tv-produktion.

- Danskernes tv-vaner er i opbrud, og streaming er nu for første gang mere udbredt end traditionelt tv. Derfor er TV 2 godt i gang med en større digital og teknologisk transformation, hvor vi med et intensiveret fokus og massive investeringer i TV 2 PLAY skal sikre, at vi fortsat når bredt ud og er relevante for alle danskere. Her i slutningen af 2022 har vi nået en afgørende milepæl med 1 million abonnenter på TV 2 PLAY, men konkurrencen er hård, og hvis vi skal nå vores ambitiøse mål, skal vi styrke vores digitale momentum yderligere. Det får vi nu mulighed for med Anders Lerbech i spidsen, og jeg glæder mig til at byde Anders velkommen på TV 2, siger administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen, og fortsætter:

- Med vores nye direktørområde samler vi vores digitale og teknologiske udvikling og øger vores fokus på transformationen i direktionen. Lige nu er vi i gang med at udskifte store dele af vores digitale infrastruktur og produktionssystemer for at omlægge til ny teknologi, der understøtter vores fremtidige måde at udkomme på både via traditionelt tv og via digitale platforme. Her har vi brug for en samlet indsats, der favner alle vores måder at udkomme på i samspil med vores forretning, og der spiller Anders og vores nye samlede digitale og teknologiske organisation en afgørende rolle, siger Anne Engdal Stig Christensen.

 

To afdelinger flytter sammen

I det nye område samler TV 2 de to store afdelinger for digital og teknologisk udvikling og produktion, ’Digital Products & Experience’ samt ’Medieteknologi, Produktion & Facility’, der tilsammen udgør omkring 350 medarbejdere.

- Som alle andre danskere har jeg fulgt TV 2 tæt som forbruger, og jeg er imponeret over den omstilling, virksomheden har gennemgået de seneste år med overgang til nye teknologier og digitale platforme. Den nuværende succes er katalysator for, at TV 2 forhøjer sine digitale ambitioner, og jeg vil glæde mig til at tage de næste skridt på rejsen sammen med det ekstremt kompetente og stærke team, der har banet vejen på området, siger Anders Lerbech og fortsætter:

- TV 2 har modet til at være fremsynede og sætte ekstra fokus på brugernes behov og nye adfærd. Sammen har vi en vision om at levere dansk kvalitetsindhold og public service, som danskerne har let adgang til og lyst til at samles om, og det gør vi i fællesskab på tværs af organisationen. Den fælles mission og holdånd har i særlig grad trukket mig til TV 2.

 

Stærkt bånd mellem det digitale og kommercielle område

I de seneste år har TV 2 fået skabt et stærkt og helt nødvendigt bånd mellem det digitale og kommercielle område, og TV 2s afdeling for produktudvikling, Product Management, vil derfor fortsat være en del af den kommercielle organisation under kommerciel direktør Stig Møller Christensen.

- I alle dele af vores hus, men særligt når det gælder digitalisering, skal vi have vores brugere – danskerne – i centrum. Forbrugsmønstrene ændrer sig lynhurtigt, og vi skal hele tiden bevæge os derhen, hvor danskerne er. Vi ser muligheder i at bruge digitaliseringen til at samle danskerne i et fællesskab på tværs af geografi, alder og baggrund. Det er en holistisk tankegang til digital transformation, hvor vi ikke går på kompromis med det indhold, der skal samle os. Vores mål i 2025-strategien er derfor fortsat at investere i kvalitetsindhold, rettigheder og digital udvikling, siger Anne Engdal Stig Christensen.

 

Fra fem til seks medlemmer af TV 2s direktion

Med ansættelsen af Anders Lerbech som teknologidirektør udvides TV 2s direktion fra fem til seks medlemmer, som ud over Anders Lerbech er administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen, finansdirektør Carsten Topholt, indholdsdirektør Lotte Lindegaard, kommerciel direktør Stig Møller Christensen og direktør for People & Culture, Lars Novrup.

TV 2s koncernstrategi, ’Strategi 2025 – TV 2 PLAY til alle’, handler om, at TV 2 PLAY gennem markante investeringer i indhold, teknologi og digital udvikling skal vokse kraftigt for at fremtidssikre TV 2s gennemslagskraft – en gennemslagskraft, der er helt fundamental, for at TV 2 også i de kommende år kan levere public service på samme niveau som nu. Det konkrete mål for TV 2 PLAY er 1,3 mio. abonnenter i 2025.

 

Seneste nyt

Tema Still 1920X1080
31. januar 2023

TV 2 og TV 2 NEWS sender live fra Ritt Bjerregaards begravelse

TV 2 og TV 2 NEWS sender live fra Ritt Bjerregaards begravelse
VALDE KEYART FINAL Ny (1)
30. januar 2023

Danskerne elsker familiejulekalendere - nu er TV 2 klar med et helt nyt eventyr

Danskerne elsker familiejulekalendere - nu er TV 2 klar med et helt nyt eventyr
DSO1 Ritt Bjerregaard Fotokredit Klaus Vedfelt(Bred)
26. januar 2023

Ritt Bjerregaard medvirker i 'Det sidste ord'

Ritt Bjerregaard medvirker i 'Det sidste ord'

Billede {0} af {1}