TV 2 om sponsoreret indhold

TV 2 Kvægtorvet. (Foto: TV 2)

TV 2 Kvægtorvet. (Foto: TV 2)

15. november 2022;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2 arbejder – ligesom andre mediehuse – med sponsoreret indhold inden for rammerne af den restriktive danske sponsorlovgivning. TV 2 er en kommerciel medievirksomhed, som finansierer dansk indhold gennem reklame- og abonnementsindtægter, og derfor arbejder vi også med sponsoreret indhold som en finansieringskilde. Altid med redaktionel frihed.

TV 2 følger lovgivningen, og sponsorater bliver tydeligt markeret, skiltet og deklareret, og er overvåget af TV 2s juridiske afdeling.

- Vi bevarer den redaktionelle frihed, når vi laver sponsoreret indhold, og vi arbejder med området på samme vilkår, som andre danske kommercielle mediehuse. Det er udelukkende TV 2, der beslutter, hvilket indhold, vi har på vores platforme, siger Lotte Lindegaard, indholdsdirektør på TV 2.

TV 2 har arbejdet med sponsoreret indhold i mere end 10 år, og området har udviklet sig løbende. TV 2 har undersøgt mulighederne i flere formater – blandt andet sponsorerede artikler på TV2.dk, indslag i TV 2 ECHO og Go’ Morgen Danmark, Sporten, selvstændigt indhold til TV 2 PLAY, indsamlingsshows og i Dit Vejr-programmer inden for rammerne af lovgivningen. Det er ikke lovligt at bringe sponsoreret indhold i nyheds- eller aktualitetssammenhænge, og de regler følger TV 2 naturligvis.

TV 2 lukkede i 2021 den kommercielle afdeling, der var etableret for at drive sponsoreret indhold som forretningsområde, fordi TV 2 ikke ser et stort kommercielt potentiale, der skal udvikles. I forlængelse heraf er TV 2 i 2021 også ophørt med sponsorerede artikler på TV2.dk, TV 2 ECHO og indhold lavet specifikt til TV 2 PLAY.

- Det er vigtigt løbende at genbesøge og drøfte gråzoner og grænser for sponsoreret indhold i hele branchen. Det er også en debat, vi har internt på TV 2. Det er kun godt, at vi forholder os kritisk til vores arbejde, og vi evaluerer hele tiden, hvilken værdi vores sponsorater har for vores indhold og seerne, og det vil vi fortsat gøre, siger Lotte Lindegaard.

TV 2 har i oktober besluttet, at der ikke længere er sponsoreret indhold i Go’ Morgen Danmark. Det sker fordi seerne nemt skal kunne afkode, om et indslag er lavet med økonomisk støtte, og det er et dilemma i et format som Go’ Morgen Danmark. En partners navn og logo må ifølge den danske sponsorlovgivning ikke fremgå på skærmen under eller efter et indslag, der ligger inde midt i et program. Det har TV 2 taget konsekvensen af i forhold til Go’ Morgen Danmark.

TV 2 gennemgår al sin kommunikation til partnere om sponsoreret indhold for at sikre, at det står klart og tydeligt, at TV 2 beslutter, hvilket indhold vi viser og aldrig afgiver redaktionel frihed.

- Vi har set eksempler på, at partnere har en anden tolkning af rammerne for sponsoreret indhold, end det, der står i vores bestemmelser om, at TV 2 aldrig afgiver sin redaktionelle frihed. Den tvivl skal vi undgå, og derfor vil TV 2 kommunikere endnu tydeligere til partnerne, hvad en aftale om sponsoreret indhold omfatter. Vi er klar over, at en partner utvivlsomt har en kommercielt begrundet interesse i sponsoratet, men det ændrer ikke på, at det er TV 2, der beslutter, hvilket indhold, vi bringer, siger Lotte Lindegaard.

Billede {0} af {1}