TV 2 hypnotiserer fodboldfans tilbage til 1992

21. november 2022;
Af: Martin Weinreich, TV 2 Kommunikation

I forbindelse med traileroptagelser på TV 2 oplever en gruppe unge danskere EM-finalen fra 1992 under hypnose. De er alle for unge til at have oplevet kampen direkte, da den blev spillet - men de skal nu mærke den glæde og eufori, de er gået glip af.

Sidste sommer spillede det danske herrelandshold i fodbold et fantastisk EM og nåede til semifinalen, hvor de tabte til England. Nationen havde fodboldfeber, og det lugtede faktisk lidt af guld. Men det lykkedes ikke at gå hele vejen. Alligevel fik nationen en lille smag af stemningen fra dengang, hvor det ikke kun lugtede af guld – men hvor Danmark vandt guld. Det er i år 30 år siden, at Richard Møller Nielsens hold vandt EM i 1992. Mange af de nuværende danske fans oplevede ikke triumfen dengang. Måske var de for små til at kunne huske det, måske var de slet ikke født. Uanset hvad gik de glip af den nervepirrende finale på Ullevi stadion i Göteborg, der jo endte med, at Danmark vandt sensationelt 2-0 over Tyskland. En historisk begivenhed, som de ikke oplevede. De kan derfor ikke snakke med, når venner og familie genkalder sig den store oplevelse og de euforiske minder fra 26. juni 1992.

Vilde reaktioner

Nu har TV 2 givet en udvalgt gruppe af dem chancen for at opleve sejrens sødme på egen krop - ved at lade dem rejse tilbage til 1992. Det sker ved at hypnotisere dem til at glemme resultatet af finalen fra 1992 – og lade dem se finalen som for første gang uden at vide, hvem der vandt. For de skal også have mulighed for at opleve det store øjeblik.

For at være sikker på, at dem, der er med i traileroptagelserne, er modtagelige overfor hypnose, har der fundet en større casting sted. Over 1000 har tilmeldt sig, og over 300 er blevet castet og prøve-hypnotiseret. Kun dem, der var modtagelige for hypnose, er endt i de endelige traileroptagelser.

- Jeg synes, det er en fremragende ide. Et virkeligt enkelt og supergodt koncept. Derfor sagde jeg også ja med det med samme, siger hypnotisøren Mikkel Karlsen. Han fortsætter:

- Vi har holdt tre castingrunder, hvor der i snit har været hundrede igennem. Via forskellige test har jeg fundet de personer i gruppen, der er mest modtagelige for hypnose. Når de så ser kampen, har vi inddelt dem i grupper af tre eller fire.

Det har været en sjov oplevelse for Mikkel Karlsen at være med til, for deltagernes reaktioner på finale-oplevelsen under hypnosen har været heftige:

- Deltagernes reaktioner har virkeligt været vilde. De skriger, krammer og jubler, når Danmark scorer. De var ikke født dengang, og nu har de en fest. Jeg var selv fire år, da Danmark vandt EM, og kan ikke huske noget. Derfor kan jeg godt blive misundelig, når jeg ser på dem og deres oplevelser. Han fortsætter:

- Det er fedt, når deltagerne fortæller om deres oplevelse af det hele bagefter. De er ekstremt begejstrede, og det er sjovt at være med, når de kommer forbi og ser sig selv og de andre deltageres reaktion på monitoren.

En skæv idé

TV 2 har allerede en stor VM-kampagne i gang, men fordi den her idé var så god og banebrydende, blev den også lavet. Men TV 2 træder på ukendt grund med en hypnosefilm.

- Vi har nogle fantastisk dygtige folk på TV 2 til at skabe opmærksomhed om vores programmer, som man også kan se med vores store 4-4-4-4-0-VM-kampagne. De har fået endnu en skæv idé, hvor vi prøver at hypnotisere nogle mennesker til at opleve EM-triumfen fra 1992 for første gang. Det er ret skørt, og vi har ikke vidst, hvordan det blev, men har forsøgt at lave en banebrydende og original kampagnefilm. For hvem vil ikke gerne genopleve euforien fra '92?, siger Kristian Hyldgaard, indholdschef for TV 2 SPORT.

Glæd dig til at opleve resultatet af det skæve projekt på TV 2s kanaler og platforme under VM.

Billede {0} af {1}