Parter bag Media City Odense vil skabe ny medieby centralt i Odense

Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2

Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2

23. juni 2022;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2 Danmark, Jysk Fynske Medier, SDU, TV 2 Fyn og Media City Odense (MCO) har underskrevet en hensigtserklæring med DSB Ejendomsudvikling om at skabe en medietech-by ved Jarlsberggade i Odense. Første fase af den nye medieby, som ifølge visionen for projektet skal stå klar i starten af 2026, skal sætte nye standarder for innovation og samarbejde og sætte rammerne for fremtidens arbejdsplads, hvor talent, teknologi og innovation er i fokus.

Parterne bag Media City Odense har gennem længere tid undersøgt mulighederne for at skabe et fysisk Media City Odense med en samling af medie-, tech- og uddannelsesinstitutioner, og i den forbindelse er medieklyngen i dialog med DSB Ejendomsudvikling (DSB EU), der ejer nabogrunden til Kvægtorvet ved banelegemet i Odense. Det samarbejde kulminerer nu med en hensigtserklæring, der åbner for, at DSB EU kan gå på jagt efter en investor, der kan blive partner i byggeprocessen og sende projektet ind i næste fase.

- Vi har glædet os rigtig meget til at kunne løfte sløret for vores vision om et fysisk Media City Odense. Det vil tage klyngesamarbejdet til et helt nyt niveau og give alle de deltagende virksomheder og institutioner et kæmpe forspring, når det kommer til rekruttering og udvikling, siger direktør for Media City Odense, Anne Dyrehauge.

C.F. Møller Architects er tilknyttet projektet og har udarbejdet en vision for de fysiske rammer og de første tentative skitser for det hus, der både skal kunne rumme traditionelle medievirksomheder og det omkringliggende økosystem såsom tech-virksomheder, marketing/kommunikation, film, spiludviklere og uddannelsesinstitutioner. Og netop studiemiljøet er en afgørende faktor for at skabe det rette miljø.

- På SDU stræber vi efter at skabe viden og uddannelser af allerhøjeste karat. Det gør vi fordi, det er universitetets kerneopgave, men også fordi det til syvende og sidst skaber værdi for og med samfundet. MCO-samarbejdet og de visionære planer om et nyt fælles domicil rummer derfor et stort potentiale for SDU. De første par års aktiviteter i MCO har allerede leveret adskillige eksempler på, at der opstår noget fantastisk kreativt og interessant, når forskere og undervisere fra universitetet bliver bragt sammen med journalister, udviklere og konsulenter fra mediesiden. Vi glæder os derfor til samarbejdets næste fase, siger Jens Ringsmose, rektor på SDU.

Plads til store og små

Huset har potentiale til at rumme mere end 40.000 m2, og det er et vigtigt parameter for parterne i MCO, at der bliver plads til virksomheder i alle størrelser inklusive mindre startups.

 - Journalistik og kommunikation er i dag intet uden klog brug af teknologi. I Odense skyder nye innovation- og tech-firmaer op hver måned. De har brug for kunder som TV 2, Jysk Fynske Medier, TV 2 Fyn og byens store reklame- og kommunikationsbureauer. Og vi har brug for den ny viden, den nye teknologi og de nye ekspertiser. Derfor er det helt afgørende for det nye MCO-domicil, at det bliver et attraktivt hus for også de mindre medie-tech-virksomheder. Alt bliver lettere, når vi støder på hinanden på kryds og tværs ved kaffemaskinen, over frokosten eller falder i snak i en fredagsbar, siger Esben Seerup, formand i Media City Odenses bestyrelse og direktør for TV 2 Fyn.

Anne Engdal Stig Christensen, administrerende direktør i TV 2 Danmark, ser også projektet som et afgørende rekrutteringsværktøj:

- Vi er i skarp konkurrence om talenterne. Derfor kan det måske virke paradoksalt, at vi vil rykke tættere på vores konkurrenter. Men i Media City Odense tror vi på, at vi sammen kan skabe et så attraktivt miljø, der gør, at summen af talenter, vi sammen kan tiltrække, vil være større, og det kan vi alle sammen få glæde af med et så visionært samarbejde som dette. Det er fortsat helt centralt, at TV 2 er forankret i Odense, og derfor er det også afgørende, at vi med etableringen af en medietech-by lige ved siden af Kvægtorvet bevæger os mod fremtiden, hvor tech og innovation er helt afgørende.

Vil styrke Odenses position som Danmarks førende medieby

Tilblivelsen af en fysisk medieby ved banelegemet i Odense vil give virksomhederne i bygningen et markant udstillingsvindue til resten af Danmark, når de kører forbi med toget. Visionerne for den kommende medietech-by er ambitiøse. Det skal være centrum for Danmarks førende medieklynge og danne rammerne for fremtidens arbejdsplads. Derudover er målet at skabe en ny grøn bydel forankret i Odenses identitet. Byggeriet skal være mærkbart bæredygtigt og ikke mindst fremtidssikret, så der er fleksibilitet, når virksomheder vokser og ændrer sig.  

Odense Kommune er strategisk partner i Media City Odense og har fulgt tilblivelsen af klyngen og planerne om byggeprojektet tæt. Der er stort potentiale i at placere en fremtidig medieby lige midt i Danmark, mener borgmester i Odense Kommune Peter Rahbæk Juel:

- Mediebranchen står i en brydningstid. Vores medieforbrug ændrer sig hele tiden, og den teknologiske udvikling går så stærkt, at ingen kan gætte, hvordan mediebranchen ser ud om bare et, to eller fem år. Det betyder både nye muligheder og nye udfordringer, og her kan en samlende, visionær medieby være det absolut bedste sted at finde svar på begge dele. Ved at forene talentmasse, forskning, medievirksomheder, reklame- og techbranchen kan man skabe synergier, innovation og gå nye veje. Det er stærkt, at Odense kan blive et kraftcenter for den udvikling, udtaler han.

Projektet er inspireret af den fysiske medieby i Norge, Media City Bergen, hvor mange af de vigtigste medieaktører i Norge er samlet under ét tag. Erfaringerne fra Bergen viser, at synergieffekterne ved at flytte sammen er store, både i forhold til produktion og øget rekruttering. Universitet i Bergen har siden indvielsen i 2017 haft 250 studerende fra tre uddannelsesretninger lokaliseret i Media City Bergen, hvilket har medført et markant løft for de enkelte uddannelser.

Om Media City Odense

Media City Odense (MCO) er nonprofit og stiftet af TV 2 Danmark, Jysk Fynske Medier, Syddansk Universitet og TV 2 Fyn. Odense Kommune er strategisk partner. Den spirende medietech-klynge vokser løbende med nye medlemmer fra mediebranchen og det omkringliggende økosystem og tæller i skrivende stund 16 medlemmer. Sekretariatet holder til i den gamle banegård i Odense og står blandt andet bag konferencen MCO MediaTech Festival. Læs mere på mediacityodense.dk.

Billede {0} af {1}