TV 2 ECHO har succes på TikTok - som et af de første nyhedsmedier i Danmark

TV 2s nyhedsredaktion målrettet unge brugere har også kastet sig over det fremadstormende medie TikTok. Og ja, de unge gerne vil se og debattere journalistisk indhold, når det er formidlet rigtigt til målgruppen.

Det er for alle danske nyhedsmedier en udfordring at nå de yngre brugere, og én af de redaktioner, som har succes med dette, er TV 2 ECHO – TV 2s redaktion, der arbejder målrettet med at tilbyde nyheds-, aktualitets- og debatindhold til unge. Nu har ECHO givet sig selv en ny udfordring og har kastet sig over journalistisk formidling på det fremadstormende sociale medie TikTok.

- Med henholdsvis 175.000 og 125.000 visninger på de to mest succesfulde videoer i den seneste uge kan vi med stor glæde konstatere, at de unge gerne vil se og debattere det indhold, vi laver, siger redaktionschef på TV 2 ECHO, Christian Lade Broch-Lips, og fortsætter:

- Da jeg for første gang blev præsenteret for TikTok, fik jeg at vide, at det var en ny platform for helt unge, der delte videoer, hvor de dansede eller gav hinanden challenges. Jeg havde ikke troet, at det ville være muligt at lave succesfulde, journalistisk gennemarbejdede videoer med masser af likes og kommentarer om det danske forsvarsforbehold, volden på Herlufsholm eller p-piller til mænd. Men takket være dygtige, unge folk på ECHO har det vist sig at være muligt.

Det er netop spørgsmål som ”Hvad skal der ske med Herlufsholm?”, ”Skal mænd til at tage p-piller?” og ”Er det okay, at en minister skifter job?”, TV 2 ECHO-vært Amalie Rud Seerup har stillet på TikTok, hvor TV 2 ECHO nu i tre måneder har formidlet og forklaret nyhedsstrømmen til mediets unge brugere.

TV 2 ECHO og vært Amalie Rud Seerup har også behandlet den voksende inflation i en video på TikTok. (Fotos: TV 2 ECHO)

TV 2 ECHO og vært Amalie Rud Seerup har også behandlet den voksende inflation i en video på TikTok. (Fotos: TV 2 ECHO)

Formidling på en anderledes måde end i tv og på TV2.DK
TV 2 ECHO, som i marts 2022 kunne fejre fireårsfødselsdag, kaster sig over vigtige eller engagerende historier fra dagens nyhedsstrøm, som er relevante eller væsentlige for den unge målgruppe. TV 2 ECHO formidler sit indhold på flere eksterne platforme som Facebook og Instagram i bestræbelserne på at nå de unge, hvor de er. ECHO fortæller journalistisk om sager, der er aktuelle, men på en meget anderledes måde end i tv-nyhedsudsendelserne og på TV2.DK.

På TikTok formidler TV 2 ECHO nyheder til de 20-30-årige på den platform, hvor unge ofte får deres nyheder først. Samtidig faciliterer ECHO en debat og inviterer til, at man kan diskutere højaktuelle emner, hvor ingen holdninger er forkerte. Alt indhold er unikt produceret til platformen i et ungt sprog og format.

TV 2 ECHO satte i marts 2022 fart under TikTok-produktionen og har siden udsendt flere ugentlige videoer. Altid med en genkendelig vært, som formidler nyhederne nærværende og med masser af øjenkontakt.

- Vi blev hurtigt bekræftet i, at vores målgruppe er klog og nysgerrig og har et stort behov for at blive taget seriøst. Det lykkes bedst, når man møder målgruppen i øjenhøjde, er i dialog med den og omfavner de emner, som målgruppen selv ønsker på dagsordenen. Samtidig har vores format åbnet for, at vi kan lege med fortælleform, greb og dramaturgi, siger TV 2 ECHOs udvikler og SoMe-redaktør Sophie Ruhnau.

Succes med nyheder på TikTok er sjældent
TV 2 ECHO har som sin fornemste opgave at være en troværdig, kritisk og nærværende nyhedsformidler, der er i øjenhøjde med målgruppen. TikTok er et hurtigt voksende medie og stedet, hvor mange unge er, og hvor dagens samtaler og debatter mellem venner og familie ofte starter. Ifølge TikTok er der i gennemsnit 1,1 million aktive brugere i Danmark om måneden.

- Der er – så vidt vides – ingen andre danske nyhedsmedier, som har haft samme succes med nyhedsformidling på TikTok. De unge har tydeligvis et behov for nyheder, og det er succesen for ECHOs fortællinger på TikTok et bevis på, siger Christian Lade Broch-Lips.

Ved at være til stede på TikTok er ambitionen for TV 2, at brugerne får øjnene op for alt TV 2s nyhedsindhold – herunder nyheder på TV 2 PLAY, TV2.DK og i TV 2s øvrige økosystem.

Er det OK, at ministre skifter job og går direkte til at blive direktør i en interesseorganisation? Det er et af de spørgsmål, som TV 2 ECHO i denne måned har debatteret med brugerne på TikTok.

Er det OK, at ministre skifter job og går direkte til at blive direktør i en interesseorganisation? Det er et af de spørgsmål, som TV 2 ECHO i denne måned har debatteret med brugerne på TikTok.

Udvalgte citater fra TikTok-brugerne om TV 2 ECHO

”Vildt godt indslag – jeg tror lige, jeg lærte mere end i samfundsfag i folkeskolen”

”Fedt forklaret, neutralt og informerende. Det er første gang, jeg ser det i sagen”

”Endelig er der en, der taler om det”

”Så fedt, der endelig er nogen, der sætter fokus på det”

”Det her vidste jeg ikke. Tak for at fortælle så ordentlig om det”

”Er glad for, hvor neutralt hun taler. Rart at se”

 

 

Billede {0} af {1}