Som en del af TV 2s koncernstrategi, ’Strategi 25 – TV 2 PLAY til alle’, vil TV 2 vil styrke relationen til de unge seere gennem et bredt og relevant public service-tilbud på tværs af platforme. Samtidig styrkes udenlandsk programindkøb og internationale indholdspartnerskaber med en ny enhed, der skal udbygge TV 2 PLAYs position i markedet.
De unge befinder sig i højere og højere grad på sociale medier og finder her meget af det indhold, der giver dem mulighed for at dyrke deres særlige interesser. TV 2 er eksperter i det brede indhold – den public service, som giver danskerne noget at mødes og tale om. Derfor styrker TV 2 nu – som en del af en samlet indholdsstrategi i ’Strategi 2025’ – indholdstilbuddet til de unge seere på tværs af platforme.
- Målgruppen bruger rigtig meget tid på sociale platforme, hvor de dyrker nicherne, men vi mener også, at de har behov for et dansk public service-tilbud, der tager afsæt i deres virkelighed og dyrker fællesskabet. Den opgave vil vi med stor fornøjelse tage på os, siger TV 2s indholdsdirektør Lotte Lindegaard.
Indsatsen forenes i Programafdelingen, der fremover har det tværgående ansvar for at udvikle attraktivt ungeindhold, der appellerer til flere i målgruppen. Ændringen baner vejen for, at TV 2 i højere grad kan udnytte de synergier og kompetencer, der er på tværs af hele programområdet, hvor der i forvejen laves masser af indhold, som de unge ser.
- På TV 2 er vi danmarksmestre i den brede og folkelige public service, og det vil vi fokusere på, når vi i et samlet, stærkt indholdstilbud henvender os til de unge. Den unge målgruppe tæller 800.000 seere og brugere, som bliver sværere og sværere at nå. Vi insisterer på at tilbyde danske unge et public service-tilbud, som de ikke vil undvære, og som sætter gang i samtalen, siger Lotte Lindegaard.
Under en ny, samlet programafdeling vil TV 2 tilbyde et bredt appellerende indhold med færre og større formater inden for fiktion, reality, dokumentar og aktualitet, som unge seere kan samle sig om på tværs af platforme. Her har indhold som ’Bachelor’, ’De lovløse piger’ og ’Minkavlerne’ allerede vist sig som gode eksempler på fællesskaber, hvor de unge kan diskutere alt det, der er vigtigt for dem.
- Vi vil gerne spille en rolle i de unges liv og danne afsæt for samtale og fællesskab. Derfor bevæger vi os væk fra den niche-tilgang, som har præget vores indholdstilbud til de unge seere. Vi er ikke i tvivl om, at vi skal fastholde den lineære kanal, men vi tror på, at tiden er kommet til, at vi breder vores tilbud til målgruppen ud og bevæger os væk fra det comedy-fokus, som karakteriserer ZULU, siger Dorthe Thirstrup, der som indholdschef står i spidsen for den udvidede Programafdeling.
Den justerede strategi og organisationsændringen betyder, at indholdschef for PLAY Indhold, Sune Roland, stopper på TV 2.
- Jeg har været sindssygt glad for at være på TV 2, og jeg går med fuld kærlighed til huset og alt det, vi har udrettet sammen. Jeg har fået et rigtig godt tilbud om at blive i en ellers spændende rolle, men har valgt at takke nej og bruge den kommende tid på at finde ud af, hvad næste kapitel i mit arbejdsliv skal være, siger Sune Roland.
- Sune har haft stor betydning for TV 2s succes de seneste mange år, og det vil jeg gerne sige ham stor tak for. Sune har spillet en vigtig rolle ikke bare for TV 2, men også for sine kolleger og mig. Jeg ved, at mange kommer til at savne at have en hverdag med Sune på TV 2, og jeg ønsker ham al held og lykke, siger Lotte Lindegaard.
Ud over det brede tilbud til de unge på tværs af TV 2s kanaler, fortsætter TV 2 ECHO, der er blevet et stærkt aktualitetsbrand blandt de unge, med at producere historier til målgruppen – både selvstændige historier på ECHOs platforme, men også historier, der trækker seere og brugere ind til TV 2s øvrige programindhold. Derudover har TV 2 også fat i de unge brugere på TV2.DK, hvor mere end 25 procent af de unge mellem 20-30 år dagligt kommer forbi for at holde sig opdateret og for at dykke ned i TV 2s indhold.
Som en del af organisationsændringen styrkes TV 2s arbejde med udenlandsk programindkøb og internationale indholdspartnerskaber med den nye enhed, Acquisitions & Partnerships, som bliver del af Programafdelingen. Acquisitions & Partnerships bliver strategisk vigtig for den fortsatte udvikling af TV 2 PLAY og får til opgave at bringe yderligere værdi til PLAY ved at sikre det stærkeste udenlandske indkøb, styrke vores internationale tilbud via partnerskaber og indgå et tættere nordisk samarbejde. På den måde sikres det, at TV 2 PLAY hele tiden har det rette indholdsmiks med TV 2s eget stærke indhold kombineret med attraktivt indhold fra vores indholdspartnere, der udbygger TV 2 PLAYs position i markedet. Der igangsættes nu en proces med henblik på at finde en chef, der kan stå i spidsen for den nye enhed.