Julekalendere og VM-håndbold dominerede tv-hitlisterne i december 2021, uden at tv-julekalenderne dog nåede samme høje seerniveau som i de senere år.
Kvindernes VM-håndboldslutrunde og tv-stationernes julekalendere dominerede tv-hitlisterne i december, og dermed blev den solide december-traditionen gennem mange år fastholdt i de danske hjem.
Mest set blandt de mange tv-julekalendere var TV 2s nyproducerede ’Kometernes jul’, der satte fokus på videnskab, og som i gennemsnit havde 816.000 seere til de 24 afsnit. Hertil kommer en streaming-sening af ’Kometernes jul’, som ikke er fanget af Kantars seermåling. 2021-seertallet er lavere end til de seneste, nyproducerede TV 2-julekalendere.
Når TV 2 sendte ’Kometernes jul’ klokken 20.00, havde næsten halvdelen – nemlig 45 procent – af tv-seerne slået ind på TV 2. Det er til gengæld omtrent på niveau med seerandelen på flere af TV 2s familiejulekalendere i de senere år.
Næstmest set var genudsendelsen af ’Tidsrejsen’ på DR1, som i snit blev set af 687.000 danskere. Her var seerandelen 41 procent.
Høj seerandel til ’The Julekalender’
Julekalenderne trak også mange seere til de mindre kanaler, og her var klassikeren ’The Julekalender’ på TV 2 CHARLIE mest set med 233.000 seere i snit. Når CHARLIE sendte julekalender klokken cirka 20.35, havde serien en seerandel på 15 procent – mere end dobbelt så meget som kanalens generelle andel af danskernes tv-sening.
Eftermiddagsvisning af ’Alletiders nisse’ på TV 2 blev i gennemsnit fulgt af 202.000 danskere, mens ’Natholdets julekalender’, hvor Anders Breinholt, Søren Rasted og øl-ekspert Carsten Berthelsen smagte på gode øl, blev set af 153.000 i snit.
DR Ramasjang genudsendte flere forskellige julekalendere i december, og mest set blandt disse var ’Nissebanden i Grønland’ med 135.000 seere i snit. Kanalens øvrige julekalendere havde mellem 32.000 og 43.000 seere i gennemsnit.