’Kometernes jul’ blev mest sete julekalender

Noor (Shireen Rasool) og Elias (Bertil Karlshøj Smith) på AstroCamp i ’Kometernes jul’. TV 2s familiejulekalender var startskuddet på det nationale videnskabsår 2022, hvor det er 100 år siden, Niels Bohr modtog Nobelprisen i fysik. (Foto: Henrik Petit / TV 2)

Noor (Shireen Rasool) og Elias (Bertil Karlshøj Smith) på AstroCamp i ’Kometernes jul’. TV 2s familiejulekalender var startskuddet på det nationale videnskabsår 2022, hvor det er 100 år siden, Niels Bohr modtog Nobelprisen i fysik. (Foto: Henrik Petit / TV 2)

04. januar 2022;
Af: Michael Hansen, TV 2 Kommunikation

Julekalendere og VM-håndbold dominerede tv-hitlisterne i december 2021, uden at tv-julekalenderne dog nåede samme høje seerniveau som i de senere år.

Kvindernes VM-håndboldslutrunde og tv-stationernes julekalendere dominerede tv-hitlisterne i december, og dermed blev den solide december-traditionen gennem mange år fastholdt i de danske hjem.

Mest set blandt de mange tv-julekalendere var TV 2s nyproducerede ’Kometernes jul’, der satte fokus på videnskab, og som i gennemsnit havde 816.000 seere til de 24 afsnit. Hertil kommer en streaming-sening af ’Kometernes jul’, som ikke er fanget af Kantars seermåling. 2021-seertallet er lavere end til de seneste, nyproducerede TV 2-julekalendere.

Når TV 2 sendte ’Kometernes jul’ klokken 20.00, havde næsten halvdelen – nemlig 45 procent – af tv-seerne slået ind på TV 2. Det er til gengæld omtrent på niveau med seerandelen på flere af TV 2s familiejulekalendere i de senere år.

Næstmest set var genudsendelsen af ’Tidsrejsen’ på DR1, som i snit blev set af 687.000 danskere. Her var seerandelen 41 procent.

Fra ’The Julekalender’, som med succes blev genudsendt på TV 2 CHARLIE. (Foto: Steen Linde / TV 2)

Fra ’The Julekalender’, som med succes blev genudsendt på TV 2 CHARLIE. (Foto: Steen Linde / TV 2)

Høj seerandel til ’The Julekalender’
Julekalenderne trak også mange seere til de mindre kanaler, og her var klassikeren ’The Julekalender’ på TV 2 CHARLIE mest set med 233.000 seere i snit. Når CHARLIE sendte julekalender klokken cirka 20.35, havde serien en seerandel på 15 procent – mere end dobbelt så meget som kanalens generelle andel af danskernes tv-sening.

Eftermiddagsvisning af ’Alletiders nisse’ på TV 2 blev i gennemsnit fulgt af 202.000 danskere, mens ’Natholdets julekalender’, hvor Anders Breinholt, Søren Rasted og øl-ekspert Carsten Berthelsen smagte på gode øl, blev set af 153.000 i snit.

DR Ramasjang genudsendte flere forskellige julekalendere i december, og mest set blandt disse var ’Nissebanden i Grønland’ med 135.000 seere i snit. Kanalens øvrige julekalendere havde mellem 32.000 og 43.000 seere i gennemsnit.

 

 

Billede {0} af {1}