Et stærkt 2021 på tværs af TV 2s platforme

Indholdsdirektør Lotte Lindegaard. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Indholdsdirektør Lotte Lindegaard. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

11. januar 2022;
Af: Michael Hansen, TV 2 Kommunikation

TV 2 opnåede i 2021 en stigende andel af danskernes traditionelle tv-forbrug, og samtidig lykkedes det at skabe fremgang på TV 2 PLAY og TV2.DK. ”Resultaterne er et kæmpe skulderklap til TV 2s medarbejdere i et år med corona-benspænd og stor og nødvendig MeToo-debat”, siger indholdsdirektør Lotte Lindegaard.

TV 2 kommer stærkt ud af 2021, både når det gælder den traditionelle tv-sening og den digitale transformation af virksomheden.

TV 2s kanaler stod sidste år for 48,0 procent af danskernes traditionelle tv-sening – en fremgang fra 47,0 procent i 2020 og fra 40,4 procent i 2019, som var året, inden der 1. januar 2020 skete store ændringer på tv-distributionsmarkedet. Fremgangen i 2021 til TV 2 er endda sket, selv om to af årets helt store sportsbegivenheder, EM-fodbold og sommer-OL, ikke kunne følges på TV 2s tv-kanaler.

I 2021 voksede også abonnementsbasen på TV 2 PLAY, som i årets andet kvartal rundede 800.000. Et antal, som ifølge TV 2s igangværende koncernstrategi skal stige til 1,3 million abonnenter i 2025.

Samtidig brugte hver PLAY-abonnent sidste år mere tid på TV 2s streamingtjeneste – nemlig en stigning på seks procent i tidsforbruget i forhold til 2020. Endelig oplevede TV 2 en betydelig vækst i antallet af brugere på TV2.DK, som i gennemsnit anvendes af flere end 1,3 million danskere hver dag.

- Vi har i 2020 og 2021 haft nogle voldsomme og begivenhedsrige år på tv-markedet, og der er grund til stolthed, når vi kommer så stærkt ud af 2021 på tværs af vores platforme, siger TV 2s indholdsdirektør, Lotte Lindegaard, og fortsætter:

- Det lykkedes vi kun med, fordi vi producerer og sender kvalitetsindhold, som danskerne vil have. TV 2s fremgang – både lineært, på streaming og på TV2.DK – kommer fra kommer fra alle genrer: Nyheder, sport, fiktion, underholdning, reality og dokumentar for at nævne nogle af de største.

Marie Bach Hansen som Helene og Carsten Bjørnlund som Thomas i TV 2-krimiserien 'Hvide Sande', som havde mange seere på både lineært tv og på TV 2 PLAY. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

Marie Bach Hansen som Helene og Carsten Bjørnlund som Thomas i TV 2-krimiserien 'Hvide Sande', som havde mange seere på både lineært tv og på TV 2 PLAY. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

Faldende tv-forbrug understreger behovet for digital omstilling
Danskernes traditionelle tv-sening faldt i 2021 med seks procent i forhold til 2020, hvor coronakrisen var helt dominerende og bremsede det mangeårige fald i tv-forbruget. Udviklingen er ikke overraskende, og for Lotte Lindegaard bekræfter nedgangen den strategi, TV 2 har lagt og er i gang med at realisere.

- Det traditionelle tv-forbrug er vigende, og seningen flytter sig mod streaming. Derfor er det helt centralt for TV 2 at få flyttet sening og gennemslagskraft til TV 2 PLAY, og vi har travlt med den digitale omstilling af TV 2, siger Lotte Lindegaard og fortsætter:

- Jeg er meget tilfreds med at se, hvordan TV 2 i 2021 lykkedes med at fastholde en lineær programflade, som fungerer og sikrer fremgang, og samtidig skabe og publicere indhold, der giver os vækst i den digitale forretning.

- De gode resultater er nået i en periode, hvor coronaen har skabt store udfordringer for TV 2, og hvor en stor og nødvendig MeToo-debat er skyllet ind over os. Det fortæller meget om vores arbejdsplads og om TV 2s medarbejdere, at vi i dén situation formår at skabe relevant kvalitetsindhold og meget stærke resultater, siger Lotte Lindegaard.

Sport - her foto af podiet efter Tour de France 2021 - er en af de programgenrer, som skaber meget live-sening på både traditionelt tv og på streaming. (Foto: Benoit Tessier / Reuters / Ritzau Scanpix / TV 2)

Sport - her foto af podiet efter Tour de France 2021 - er en af de programgenrer, som skaber meget live-sening på både traditionelt tv og på streaming. (Foto: Benoit Tessier / Reuters / Ritzau Scanpix / TV 2)

Fremgang i seerandel til flere TV 2-kanaler
I 2021 var der fremgang i seerandel til fire af TV 2s syv kanaler, mens TV 2 CHARLIE fastholdt sin share på 6,4 procent. Især var der fremgang til TV 2 SPORT, som med en seerandel på 2,5 procent (1,7 procent i 2020 og 2,3 procent i 2019) fik sit hidtil stærkeste år. Også TV 2 SPORT X, der oprindeligt blev født som en digital kanal, fik fremgang til 0,6 procent i seerandel, og kanalen kan ses i et stigende antal tv-husstande.

En anden højdespringer var TV 2 FRI, som sidste år stod for 3,0 procent af danskernes tv-sening mod 2,6 procent i 2020. TV 2s hovedkanal øgede – på trods af de manglende rettigheder til EM-fodbold og sommer-OL – sin seerandel en smule til 26,9 procent.

TV 2 NEWS gik lidt tilbage i forhold til corona- og rekordåret 2020 – nemlig fra 7,1 procent til 6,9 procent i seerandel. TV 2 ZULU gik fra 1,7 procent seerandel i 2020 til 1,6 procent sidste år.

DR’s kanaler stod i 2021 for 33,5 procent af danskernes tv-sening mod 33,4 procent i 2020. DR havde glæde af at kunne sende fra både EM i fodbold og sommer-OL.

TV3-kanalerne, der havde rettigheder til EM-slutrunden i fodbold, stod i 2021 for 9,9 procent af tv-seningen – en lille tilbagegang fra 10,3 procent året forinden.

Discovery Networks, der havde OL-rettigheder i 2021, stod for 4,7 procent af tv-seningen sidste år – uændret i forhold til 2020.

-------

TV 2 FRI er en af de mest succesrige tv-kanaler i de seneste år, og et af kanalens store hits er 'Krejlerkongen'. (Foto: STV Productions / TV 2)

TV 2 FRI er en af de mest succesrige tv-kanaler i de seneste år, og et af kanalens store hits er 'Krejlerkongen'. (Foto: STV Productions / TV 2)

Billede {0} af {1}